Investmentbolag- taktik Rabatt/Premie

Ska börja med att säga att jag är långsiktig i mina investeringar, men är nyfiken på om det finns någon här som kör någon slags taktik kring investmentbolag? Använder Lundberg som exempel:

Jag tror på hela företaget, från toppen ner till varje enskilt innehav, framtida intäkter m.m

Jag använder en liten del av mitt kapital för kortsiktiga placeringar, typ:

Månad 1: Substansrabatt: 6% köper lite
Månad 2: Substansrabatt: 12 % köper mycket
Månad 3: Substansrabatt: 6% köper lite

Månad 4: Substanspremie: 2% avvaktar
Månad 5: Substanspremie: 5% avvaktar
Månad 6: Substanspremie: 8% Säljer allt

Månad 9: substansrabatten är tillbaka och köper således tillbaka en stor position, eftersom grunden inte hr förändrats. Jag tror stenhårt på företaget.

Detta som komplement till min långsiktiga portfölj där jag köper vid substansrabatt men väldigt sällan säljer något.

Är det någon som kör något liknande?:blush:

Observera att detta är ett exempel och jag har ingen erfarenhet av liknande.

En hyfsat vanlig strategi är att köpa de som har större rabatt än sitt historiska snitt och sälja när de är tillbaka till sitt historiska snitt, dvs det behövs inte att de har en premievärdering.

Min smärtgräns går vid 15% substanspremie. Där säljer jag och växlar till ett axplock av underliggande tillgångar. Växlar tillbaks igen när rabatten når 5% eller mer. Från 5% rabatt till 15% premie behåller jag men upphör med nya köp.

Ovan gäller investmentbolag som Svolder, Linc och Bure. Uppenbarligen fungerar taktiken inte för bolag som VNV eller Latour då merparten av deras innehav är onoterade.

Man börjar undra om du är långsiktig eller endast kör köp/sälj baserat på premie/rabatt :thinking:

Tyckte jag var väldigt tydlig med att jag är långsiktig.

Det scenario jag beskrev var jag också tydlig med att säga att det var ett exempel och att jag inte har någon erfarenhet av sådant jag beskrev!

Den första meningen och den sista understryker väl det här ganska bra?

Hr du någon smärtgräns för rabatt också? Vissa kan ju emellanåt ha 40-60% rabatt vilket kanske också bör vara en varningsflagga?

Jag delar uppfattningen att du inte var tydlig kring din långsiktighet.

Personligen skulle jag göra dina scenarion lite annorlunda. Istället för att köpa och sälja allt innehav beroende på substanspremine, skulle jag istället använda det som en vägledning för när jag skall göra mer köp. Är aktien värderad till en substansrabatt och under det historiska snittet köper jag för 100% av min månadspott. Handlas aktien till substansrabatt marginellt över det historiska snittet köper jag för 50% av min månadspott. Handlas aktien ännu högre avstår jag från köp just den månaden.

Ovanstående modell är långsiktig då den enbart hanterar köp.

2 gillningar

Okej. Har svårt att se hur det skulle bli tydligare, när det står i första meningen men. Hur ska jag göra annorlunda till nästa gång?

Angående ditt förslag tycker jag det verkar vettigt. Så du har ingen ”gräns” för när du säljer utan behåller i det scenariot?

Precis så. Om jag tror på aktien och vill vara en långsiktig investerare finns inte sälj som val. Sälj är något jag gör när jag helt enkelt inte tror på det bolaget mer. Att vara långsiktig är att behålla det man investerat i. Att sälja utifrån dina premisser skulle jag beteckna som swing-trading och inte att vara långsiktig.

1 gillning

Jag förstår. Jag är dock långsiktig som sagt och har inte testat dessa premisserna. Kanske att jag gör något liknande i framtiden med en liten del av mitt kapital, men kan alldeles för lite om sådant och måste läsa på väldigt mycket först. Just nu kör jag en buy&hold strategi bara.

Anledningen till att jag frågade om det här var att jag ville undersöka möjligheterna till ett kompliment och om det skulle fungerar som mitt scenario vara en relativt enkel strategi som inte kräver så mycket tid.

Men är som sagt långsiktig och ska läsa på mer :blush:

Kan överlag väldigt lite om olika strategier så intressant att lära sig