Hade du vetat, vilket du inte gör, att avkastningen skulle fortsätta som de senaste 10-15 åren i den fonden så har det varit så sjukt värt fondavgiften och skulle fortsatt vara värt det enligt min mening.
Men nu vet ju ingen det så där måste man göra en egen riskbedömning, men minns även att redovisad avkastning i fonden är efter avgifter.
Jag har ingen egen erfarenhet av Spiltan, så det vågar jag inte ha några synpunkter på.
Jag har i alla tider haft Swedbank och därmed deras fonder, jag tänker inte heller byta bank och därmed så har jag inte lagt någon energi på att studera andra förvaltare.
Avkastningen efter avgifter på mina fonder har genom åren varit till stor belåtenhet, men jag är relativt aktiv och har rätt så många fonder och har oxå bytt en hel del av dem genom åren. Den fond som jag har haft längst på både ISK och tjänstepension och fortfarande har kvar är faktiskt Technology.
Men jag får erkänna att jag sista åren många gånger har övervägt om jag borde börja sälja av den för att successivt dra ner risken. Men hittills har jag inte kommit mig för då den fortsätter att gå som tåget, så när som på förra årets kalabalik i USA, så jag har så svårt att skiljas från den.
Det har varit en exceptionellt bra fond de senaste dryga 10 åren. Men om den kommer att fortsätta vara det är ju däremot något som står skrivet i stjärnorna.
Sen har du valt fonder som är dyra 0.5% samt bara investerar i 30 företag.
Jämför man med den typiska billiga bred global index typ som DNB global har man 1k+ företag samt kostar 0.21%.
Känns som en typiskt lekhink, du tar VÄLDIGT stor risk på något som är viktigt att du inte misslyckas med.
Historiskt avkastning är ingen garanti på framtida avkastning, bara för det gått bra för tech (eller vad som helst som är “it” detta år betyder det inte att det kommer fortsätta så.
Sen äter avgifter upp avkastning, vad är det avkastning * år. på 10 år kommer Robur att ta 25% av den total avkastningen, i jmf med DNB global är det 2% (inte så matematiken fungerar men en uppskattning)
Tack för svar. Har ändrat mig sen jag skrev inlägget och du har helt rätt.
Tänkte köra på det här upplägget i stället
Portfölj 1 ips
60% dnb global index s
30% investor
10 Avanza emerging markets
Jag vet att 30% Sverige är mycket men kan inte komma fram till nå bättre. Avgiften blir väldigt låg i alla fall. Historisk avkastning är ingen garanti jag vet, men det är ändå en indikator på att bolaget gått bra.
Har en fundering på att ta 10% från investor och lägga till exor eller nåt annat utländsk bolag. Kom gärna med synpunkter.
Bara för att bolaget hat gått bra historiskt betyder det inte att det kommer göra det i framtiden, finns flera stora företag som har historiskt gått bra men sedan gått ner (ta exempelvis blackberry, eller Blockbuster).
Pensionen, imho. Är du < 55 år, global index fond som är billig (sen tycker jag det är inte värt att spara privat (IPS) men det är en annan sak) och låta den ticka på.
Med det sagt: För mig, låter det som att du tycker investering är kul! Men varför inte fixa en ISK på typ Avanza och kör en lekhink?
Jag tycker sådana val är kul och spännande, har själv 90% i Investor på ett ISK hos avanza. Värt att notera att det jag har på avanza är typ 0.5% av det totala.