Tankar om mitt sparande

Hej!

Har endast något års privat & pensionssparande på nacken, och vill få lite feedback från er andra där ute.

Så här ser mitt egna privatsparande ut till pension,

Pensionsspar

Har i övrigt valt AP7 Aktiefond som fond i PPM, och min tjänstepension har jag flyttat till en fondförsäkring, LF Global Index.

Har även en liten lekhink där jag för stunden provar Magic Formula.

Utöver detta har jag sparat ihop till en tillräcklig buffert för oförutsägbara utgifter utifrån min livssituation, som jag placerat hos SBAB.

Tankar, tips, synpunkter?

1 gillning

Hade skippat swedbank fonden, då den är dyr och imprincip är en USA index fond.

2 gillningar

Hej!

Jag håller inte med Erik, anser att om du tror på just teknik framöver så kan det vara vettigt med en andel där. Dock ska du vara medveten om att den är dyr och den är väldigt volatil. Under tiden jag har haft den har den som mest tappat 79% under IT-krashen (från absoluta toppen då till botten innan det vände). Räkna med att du enskilda år kan gå +/-30% på den och att en halvering inte skulle förvåna mig vid nästa stora världshändelse. Jag har dock ingen aning om när det skulle kunna ske …

3 gillningar

Jag tycker det ser ut som en bra, bred och billig portfölj. Visst, teknikfonder är dyr, men Totalavgiften för portföljen borde vara låg.

Att lägga 10-20% i lek/spekulation tycker jag inte är fel. Många här gör det.

1 gillning

Finns det någon tumregel att sträva efter gällande portföljens totalavgift?

Så billigt som möjligt. Nu kan man inte använda historik för att förutspå framtida avkastning, men den kan ge dig information hur man presterat hittills efter avgifter. Är det en stor positiv skillnad jämfört med andra liknande fonder utan att de tagit våldsamt mycket mer risk (sharpe-kvot) kan en högre avgift vara motiverad, men du bör bevaka utvecklingen mer noggrant.

Det bästa är förstås om du hittar en motsvarande fond med lägre avgift.

Om jag skulle släppa teknikfonden och nöja mig med den teknik jag får i en global indexfond, skulle ni då rekommendera DNB GIobal Index framför LF Global Index eller vice versa? Hugget som stucket?

Jag har valt Globala indexfonder ca 90%. I lekhinken har jag bland annat Swedbank Robur Technology A i och med att jag tror på den. Så jag ser inget fel med att ha den.

Vilken som är bäst mellan LF Global Index eller DNB Global Indeks S är hugget som stucket. Välj den du tror på. Det går även att ha båda.

Total avgift på mindre än 0,35% är att föredra.

Lycka till.

1 gillning

Jag har DNB Global Indeks eftersom Länsförsäkringar Global är en esg-fond som plockar bort vissa aktier ur indexet.

Länsförsäkringar Gl Ind har lite högre volatiliteten, vilket gör den lite jobbigare när börsen faller.
Men det gör att den avkastar lite mer i uppgång.

Länsförsäkringar har 17% i de tre största aktierna.
DNB har 13% i de tre största aktierna.

Du bestämmer hur stor risk du ska ta (och i vad).

1 gillning

Kan vara värt att kolla på vad Robur Tech A kostar i tjänstepension/PPM istället om du vill ha den, den brukar vara rejält rabatterad där.

4 gillningar

Jag kör åll in robur technology. Har gangnat mig gott med svag krona och AI revolutionen. Upp 34% iår mycket högre än nasdaq index som någon sa att den följer. Självklart beredd att sälja av ifall något stort händer.

1 gillning

Klokt. 90% AP7 Aktiefond och 10% Robur Tech för att inte äventyra allt för mycket.

Ser bra ut. Fortsätt spara bara och låt snöbollen rulla. Du gör ett bra jobb!

1 gillning

Du kan ju fundera om du vill lägga till 5-10% Tillväxtmarknadsfond(EM). Annars tycker jag de ser bra ut.

Jag är ju lite mer för en större lekhink som forumet kallar det så jg har absolut inget emot att du äger Tech-fonden. Hade även funderat på Svensk småbolagsfond om jg vore du.

Har en tanke på att vikta om till följande för en bredare portfölj.
Kan den förenklas?
För mycket Sverige, kaka på kaka?

DNB Global Indeks - 70%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%
PLUS Allabolag Sverige - 10%
PLUS Småbolag Sverige - 5%
DNB Global Emergin Markets - 5%

Som jag förstått det innehåller Allabolag även småbolagen, så där får du överlapp. Har för mig det såg ut så när det länkades till fee fighters ang dessa fonder, frågan var uppe nyligen.

Jag kör bara Allabolag som Sverige fond samt en del i Handelsbanken pension. Total vikt på Sverige i hela portföljen är 9.9%

Jag har också DNB Emerging Markets Indeks.
Sett förvånansvärt lite diskussion om den här, är ju en av de billigaste index fonderna för EM.

Såvida detta stämmer med Plus fonderna kan du nog köra Allabolag enbart.

1 gillning

Där är överlapp då allabolag innehåller småbolag också.
Är väl mer om du vill öka på koncentrationen av småbolag och mikrobolag som du bör köpa småbolag

1 gillning

Verkar som att DNB har runt 800 bolag - därav inte lika intressant.

Därav Avanza EM mer intressant?

Förutom min basportfölj som vi pratat om ovan, vad tror ni om att lägga tre investmentbolag i en korg? Investor, Latour och Industrivärlden.