Nej det verkar onödigt Investor, Latour och Indu finns redan i Globalfonden, Spiltanfonden och Plus AllaBolag.
Dessa Investmentbolag har gått bra, därför är de stor vikt i index redan. Tanken med att köpa fonder är att du slipper tänka på vad du ska göra sen när t ex Latour rasar -30% medan börsen går plus.
Fonder och särskilt indexfonder gör att du slipper ta beslut och du kommer få en avkastning högre än de flesta andra på 10-20-30 års sikt. Medan om du öppnar twitter kan någon ha bättre avkastning enskilda år etc. men till vilken risk (?)
Inte för att vara elak, men är det inte lite lustigt hur vi alla pratar om vårt “Sparande” när vi nämner investeringar i fonder och aktier. Egentligen borde vi tala om lotterier :-). Visst, aktier etc har historiskt gått upp med tid i många fall. Men också gått helt åt skogen ibland (Fingerprint). Så ett sparande är väl i min tanke ett sätt att garanterat få avkastning, typ sparkonto. Hur tycker ni?
Jag försöker så gott jag kan skriva/säga investeringar och inte sparande gällande fonder/aktier.
Men vill man vara elak som du skrev så är allt investeringar, även sparkonto.
Vi jobbar och får betalt i kronor och detta kan man se som att vi köper valutan SEK och betalar med tid och arbete. Finns många valutor i världen och eftersom vi väljer att köpa och därefter behålla SEK på våra konton så är det en investering.
En del av investeringen i SEK omallokerar vi till aktier och fonder och säger att vi investerar men det är vad vi gjort hela tiden