Tankar om mitt sparande

Nej det verkar onödigt Investor, Latour och Indu finns redan i Globalfonden, Spiltanfonden och Plus AllaBolag.

Dessa Investmentbolag har gått bra, därför är de stor vikt i index redan. Tanken med att köpa fonder är att du slipper tänka på vad du ska göra sen när t ex Latour rasar -30% medan börsen går plus.

Fonder och särskilt indexfonder gör att du slipper ta beslut och du kommer få en avkastning högre än de flesta andra på 10-20-30 års sikt. Medan om du öppnar twitter kan någon ha bättre avkastning enskilda år etc. men till vilken risk (?)

2 gillningar

Inte för att vara elak, men är det inte lite lustigt hur vi alla pratar om vårt “Sparande” när vi nämner investeringar i fonder och aktier. Egentligen borde vi tala om lotterier :-). Visst, aktier etc har historiskt gått upp med tid i många fall. Men också gått helt åt skogen ibland (Fingerprint). Så ett sparande är väl i min tanke ett sätt att garanterat få avkastning, typ sparkonto. Hur tycker ni?

Sparkonto är en garanterad minusaffär pga inflationen.

Aktier och aktiefonder är i alla fall ett hopp om positiv avkastning över tid.

Bäst avkastning kanske ändå en spenderad krona ger ? :smile:

1 gillning

Jag försöker så gott jag kan skriva/säga investeringar och inte sparande gällande fonder/aktier.

Men vill man vara elak som du skrev så är allt investeringar, även sparkonto.
Vi jobbar och får betalt i kronor och detta kan man se som att vi köper valutan SEK och betalar med tid och arbete. Finns många valutor i världen och eftersom vi väljer att köpa och därefter behålla SEK på våra konton så är det en investering.

En del av investeringen i SEK omallokerar vi till aktier och fonder och säger att vi investerar men det är vad vi gjort hela tiden :slight_smile:

1 gillning