Irrationell oro över ekonomin på kort sikt

40k i månaden är efter skatt och med en person på föräldraledighet.

Nästa år bör vi ha någonstans runt 55-57kkr att röra oss med efter skatt. Efter fasta utgifter för boende och bil är det ganska mycket pengar över till mat, nöje och sparande.

Att komma upp högre i lön just nu är inget jag ser att vi kan fokusera på med två barn i förskoleålder, snarare att gå ner i arbetstid men försöka bibehålla inkomstnivån.

Fasta utgifter nästa år är cirka 12000kr i månaden baserat på straxt över 3% ränta.

1 gillning

Grattis! Det är ungefär samma som mig, som bor själv i lägenhet. Skönt med bra marginaler och att ni landat i ett bra upplägg och känsloläge. Jämfört med ifjol. :blush:

Ska ni fira? :partying_face:

Av nyfikenhet - vilka utgifter har du räknat som “fasta utgifter” i er ekonomi?

El
Vatten/avlopp/sophämtning
Bredband/fiber
Försäkring hus
Försäkring bil
Fastighetsavgift
Ränta och amortering hus

Vad mer brukar man räkna som fasta gemensamma kostnader/utgifter?

Tillkommer dryga femhundringen var på mobilabbonemang och fack och försäkringar.

Nåt ska vi hitta på. Långledigt i sommar och semester på något trevligt ställe :slight_smile:

1 gillning

Tumreglen är väl tre månadsutgifter i buffert?

Ladda ner privatkontot som xls. och öppna i excel eller liknande. Där står alla utgifter de senaste fem åren.

Bufferten nu är 10-12 månader så det känns som vi har det på en lite hög nivå. Kommande badrumsrenovering är dock inbakad där.

Men totalt sett så är jag lugn nu :slight_smile:

3 gillningar