Irrationell oro över ekonomin på kort sikt

40k i månaden är efter skatt och med en person på föräldraledighet.

Nästa år bör vi ha någonstans runt 55-57kkr att röra oss med efter skatt. Efter fasta utgifter för boende och bil är det ganska mycket pengar över till mat, nöje och sparande.

Att komma upp högre i lön just nu är inget jag ser att vi kan fokusera på med två barn i förskoleålder, snarare att gå ner i arbetstid men försöka bibehålla inkomstnivån.

Fasta utgifter nästa år är cirka 12000kr i månaden baserat på straxt över 3% ränta.

1 gillning

Grattis! Det är ungefär samma som mig, som bor själv i lägenhet. Skönt med bra marginaler och att ni landat i ett bra upplägg och känsloläge. Jämfört med ifjol. :blush:

Ska ni fira? :partying_face:

Av nyfikenhet - vilka utgifter har du räknat som “fasta utgifter” i er ekonomi?

El
Vatten/avlopp/sophämtning
Bredband/fiber
Försäkring hus
Försäkring bil
Fastighetsavgift
Ränta och amortering hus

Vad mer brukar man räkna som fasta gemensamma kostnader/utgifter?

Tillkommer dryga femhundringen var på mobilabbonemang och fack och försäkringar.

Nåt ska vi hitta på. Långledigt i sommar och semester på något trevligt ställe :slight_smile:

1 gillning

Tumreglen är väl tre månadsutgifter i buffert?

Ladda ner privatkontot som xls. och öppna i excel eller liknande. Där står alla utgifter de senaste fem åren.

Bufferten nu är 10-12 månader så det känns som vi har det på en lite hög nivå. Kommande badrumsrenovering är dock inbakad där.

Men totalt sett så är jag lugn nu :slight_smile:

3 gillningar

Nu har det gått ytterligare ett år och allt känns som det är under kontroll.

I budgeten för 2025 sattes det av 12000kr i månaden för kostnader knutna till boende och bil. Det har sett över året räckt till allt som var planerat att dras från det kontot. El, lån på huset, vatten/avlopp&sopor, försäkring på bil och hus.

Utöver det planerade har det även räckt till en ny diskmaskin, lite färg (dyr färg…), diverse trädgårdsrelaterat och storservice på bilen. Extrakostnaderna blev totalt lite under 30 000kr totalt när jag tittar i kostnadsuppföljniningen.

För 2026 har vi höjt till 14000kr för att ta med målning av huset och lite mer bilrelaterade kostnader som vi ser komma under året.

I övrigt så är lönerna uppe på lite över 57000kr i månaden för en vanlig månad. Sparandet är en bit över 11000kr i månaden samt en del extrasparande under månader där inte hela lönen gått åt.

Så nu känner jag mig lugn en liten stund :slight_smile:

Hur ser era investeringar ut? Själv började jag känna ett otroligt lugn när Avanza-kontot växte och blev större. Har man en stor summa där så är det svårt att bli orolig över något, har jag märkt.

1 gillning

Sparat i fonder är cirka 2,1 miljoner utan att räkna in det som är avsett för barnen.

Huslånet är på 1,25 miljoner nu. Inga övriga lån.

Så kan vi fortsätta spara på en vettig nivå och inte spontanshoppa saker i miljonklassen så känns det bra på lång sikt också nu.

Vid vilken nivå inträder det där lugnet? Jag har knappt 1,9 miljoner dollar på min depå nu och hade länge trott att vid 2 miljoner kommer jag känna mig lugn som en filbunke. Men nu när det börjar närma sig är jag mer orolig än någonsin.

Tänk om det går ner 30% nu när jag är så nära den milstolpen? Tänk om jag får sparken. Tänk om börsen slutar gå upp. Nej, nu känner jag plötsligt att det krävs minst 2,5 miljoner dollar för att känna sig trygg så att man har lite marginal vid börsnedgång osv…

2 gillningar

Om du plockar ut 50,000kr varje månad så överlever du i ca 30 år, det känns ganska säkert :melting_face:

Vi har en post i budget som heter Tråk. Varje månad föra det automatiskt pengar till ett särskilt konto som heter Tråkkontot. Alla nödvändiga väntade men oregelbundna utgifter tar vi därifrån. Tex glasögon, tandläkare, bilreparationer, el (som blir mycket mer på vintern). På så sätt kan vi jämna ut dessa över året och vi kan spendera normalt även om flera tråk utgifter skulle komma samma månad.

På detta sätt behöver man inte ta från bufferten för normala väntade utgifter.

1 gillning

Det var en bra benämning i budgeten! I stort sett blir det samma upplägg som vi har men det är en aning mer dolt på vårt boende/transport-konto.

Att inte behöva fundera över hur månaden ska gå ihop sig när det kommer en kvartalsräkning på vatten/sopor på runt 6000kr är något som nu känns väldigt lugnande. För de pengarna sitter redan på rätt konto, varje månad.