Att i 90 köra om någon som kör i 80 är inget problem. Det jag irriterar mig på är när någon kör om en som håller 80 genom att köra 81!
Jag möter dig ofta på lägre bilfärder, du tror säkert att du ligger i 90, men du ligger i 85 eller håller ojämn hastighet, men så fort jag kört om så håller du 90. Så du har orsakat det själv!
![]()
Ja, jag använder farthållare, så ojämnt tror jag inte att jag kör med tanke på detta, men oavsett så händer det ändå att folk kör om och lägger sig i samma hastighet. Förstår verkligen inte ![]()
Som juiceautomaten på hotellet tänker du? Där man trycker på en iPad istället för en knapp för att få ett glas juice.
Spishällen tycker jag är värst. Så många gånger som pastavattnet kokat över och stängt av hällen och därigenom nollställt timern som ska berätta när maten är klar. Jag skulle lätt betala tusen spänn extra för att få vred i stället för touch där.
Jag brukar sätta pastagrytan på lagom värme och utan lock. ![]()
Det är grymt irriterande! Förra gången jag bodde på hotell “levererades” juicen i kranen vid den andra plattan!
Jag med, men jag skulle ändå lätt betala extra för att slippa touch på nästa spishäll.
Aktivt försämrad framkomlighet. När någon försökt “nudgea” fram ett billöst samhälle.
Cykelvägar, farthinder, breda grönområden mitt i gatan, sänkta hastighetsgränser, bussfiler, brist på p-platser, bilfria zoner, p-platser på otympliga ställen.
När man står i en enfilig bilkö och stirrar på en tom bussfil, en tom trottoar och en tom cykelväg precis bredvid. Och så vet man att någon känner sig duktig för att de aktivt orsakat problem i vardagen för alla.
T ex. Men just i bilar är det ju en trafikfara då man inte kan känna sig fram utan måste titta. Jag vill ha taktila knappar. I kök kan det vara ok till viss del dock då det är lättare att hålla rent. Men kunde man inte satt in en vibrationsmotor eller nåt iaf?
Och nu när vi är inne på kök… Varför är dagens mikrovågsugnar så dåliga och svåranvända? Behöver inte femtielva olika lägen och knappar och skit. Och varför ska alla vitvaror idag plinga och låta hela tiden? Vår tvättmaskin spelar musik när den är färdig. Man har verkligen nåt peak utveckling på många av dessa produkter idag så man bara försöker hitta på massa trams.
Även blank 'piano* plast är något jag avskyr, iaf på något man förväntas ta på. Ser snyggt ut i reklamen men man vet att det blir nedkladdat med fingerfett på 5 minuter.
Jag irriterar mig på människor som lättvindigt hittar saker att kritisera, men själva inte vill göra något för att saker ska bli bättre.
Att vara kritiskt tänkande är bra, om man fullföljer kritiken genom att förbättra tillvaron i praktisk handling.
Utan handling som förbättrar tillvaron är kritik bara gnäll.
Kritikern står ett snäpp högre än idioten, men att hitta saker att kritisera hos andra innebär inte att man själv bidrar till något positivt.
Den som gör något gott är en god person, inte den som sitter och gnäller på alla andra.
Om ord och handling säger olika saker om kritikern, då är det handlingen som räknas.
Apropå vitvaror så är det väldigt irriterande med frysar som har varningssignalen för öppen dörr på insidan! Borde det inte pipa utåt så att signalen hörs?
Om våran frys inte går igen riktigt så hörs signalen väldigt dåligt eftersom den piper inne i frysen!
Så vad gör du…?
Klok fråga.
Jag försöker att inte leta fel hos andra för andra har rätt att leva och tycka och tro som de vill (så länge ingen annan drabbas).
Vad som är rätt för en kan vara fel för en annan, så att göra tillvaron bättre är ofta att väga fördelar mot nackdelar.
Men kritikerna har ofta en förenklad bild och skjuter från höften.
Jag kan vara tydlig att jag inte håller med och varför, men respekterar andra.
Jag har jobbat med saker som gjort tillvaron bättre för andra, men idag är mitt liv snarare att inte förstöra för andra.
Kritisera är enkelt. Nästan alla människor kritisera och förstöra, men att göra nåt bra är mycket svårare.
Bor du i Sundsvall? ![]()
Fyller på med ytterligare på trafik-temat:
Har nyligen hemvänt till en av landets mest EPA-täta kommuner (stod inget om det på Hemnet…) så jag kan relatera till det ovan.
Vad gäller omkörningarna är den värsta sorten inte nämnd- de som kör om och trots gott om plats på vägens bägge filer sniker in en knapp billängd framför en och gör att man behöver bromsa.
Vad gälller landet verkar många vara fästa vid sina bilar men att byta trasiga billampor är det ingen vidare prio på. Själv kör man på helspänn under mörkerkörning med bästa möjliga matrixljus när man möter obesvärade ”enögda” medtrafikanter. Flygande inspektion hade varit bra.
Och så var det det där med att lämna företräde för gående på övergångsställen. Funkar 50/50 på landet trots överdrivet god sikt.
Det var mina issues med trafiken. Återkommer med hur min fru laddar en diskmaskin… ![]()
Sinnessjuka människor som kör enligt hastighetsmätaren istället för GPS.
Kör man 110 enligt GPS rullar man förbi majoriteten av alla bilar som inte avsiktligt kör för fort.
Min hastighetsmätare visar 120 när det egentligen går 110.
Eller så har man bara inte bråttom. Ganska sällan jag kör 120 fast man får. Bilen börjar dra ganska mycket mer soppa och man tjänar nästan ingen tid.
Eller om jag åker till jobbet jättetidigt, då orkar jag inte köra fort. Nä, pallar inte tempot. Vill bara sitta kvar i bilen och lyssna på radio. Fast det behöver ingen annan bry sig om för det är nästan bara jag på vägen.
Kör vi 100 mil har du ungefär 10 mil kvar när jag är framme
På gymmet:
Dom som ockuperar ett rack eller stång en timme.
Dom som inte lägger tillbaka det dom dragit fram.
Tjejer som glor i mobilen hela passet.
Folk som gör egenpåhittade, konstiga övningar.
Gruppträningspass där man tvingas köra i par med någon annan.
Folk som sitter med mobilen lyft i omklädningsrummet. Ser dom på film eller filmar dom?
Tjejer som bara tränar rumpa och killar som bara tränar överkropp.
Instruktörer som spelar kass musik.