iShares Emerging Markets Dividend UCITS ETF Dist

En spännande ETF med exponering mot högutdelande bolag i emerging markets. Har tidigare delat ut 5-6% men just nu har den en forward dividend på 8.45%, antagligen pga dippen i Kina.

Tankar? Skulle vilja gå in i denna om jag hade kassa i Sverige, men sitter just nu i lockdown så kommer inte kunna gå till banken för att överföra på ett tag så det blir att vänta.

Om man inte vill gå in stort så är en tanke att man skulle kunna lägga 10-20k i denna så betalar den avgiften för en KF el ISK för all framtid, om man inte har extremt stor portfölj. Bra hedge mot ränteökningar som ökar avgiften och triggar försäljning i en passiv portfölj.

1 gillning

Jag säger inte att ETF:en är dålig… men utdelningar, i sig, är irrelevant.
Skulle du helst ha en aktie som går upp 20% med 0% utdelning eller en aktie som har 8% utdelning men går ner 20%?

5 gillningar

Inte det här spammet igen. Cash flow är viktigt.

1 gillning

Cash flow är viktigt, men att cash flow går just till utdelningar är inte viktigt.
Google (Alphabet) har 0% utdelningar, men den aktien har man ju fått hyfsad avkastning på ändå.

1 gillning

Vill man få in lite småbolagsfaktor finns dessa också:

1. Historiskt har total avkastning inkl utdelning stigit stadigt med undantag för makro-dippar. Utan utdelning har kursen varit platt.
  2. Just nu är vi i en av dessa dippar så fonden ger just nu extra hög utdelning, naturligtvis till högre risk
  3. Enbart utdelningen är tillräckligt bra för att kursen inte ska behöva stiga
  4. Vill ha en utdelningsportfölj fokuserad på EM som komplement till andra portföljer som är ackumulerande

detta är inte en tråd för en fanatisk diskussion om utdelningar som fenomen. jag har sett nog av det här och på andra ställen.

utgångspunkten är att jag bygger en utdelningsportfölj och funderar på att inkludera denna ETF, och vill höra från andra som byggt utdelningsportfölj.

2 gillningar

Trådens ämne är en utdelande fond. Jag har sagt precis vad jag vill i trådstarten. Förstör inte den här tråden med ditt tjat om att utdelande företag inte är bra, vilket är nonsens. Rapporterar alla dina inlägg. Skriv inte mer i den här tråden.

Det är ju relevanta påpekanden @Anonym kommer med.

Antingen kan du välja att ignorera eller så kan du besvara. När man ber om hjälp på öppna forum så får man acceptera att den hjälpen man får kanske inte är de svaren du önskar. Folk som svarar, kommer försöka hjälpa till på det sätt som de själva anser är mest hjälpsamt.

Vill du ha någon som stryker dig medhårs, så får du hitta en rådgivare som du kan betala för att få de svar du vill ha.

5 gillningar

Det är inte relevant med ditt svammel om att ackumulerande är bättre, totalavkastning blabla. Alla här har hört det förut och du förstör tråden. Det är bara för dig det låter nytt och spännande.

Dum fråga, men vad är det som är viktigt för din utdelningsportfölj, en utdelande ETF eller en ETF som har utdelande företag (eller både och)?

Du menar om jag föredrar om utdelningen kommer från ökat kapital eller utdelning som mottagits från företagen som ingår i fonden? Det senare. Jag vill vara exponerad mot utdelande företag som ofta ligger närmare värde eller kvalitet och generellt är stabilare i nedgång.

1 gillning

Många utdelningsaktier ökar utdelningen varje år samt ökar i värde, även i dessa osäkra tider.
Underbart när pengar ramlar in på kontot varje kvartal utan att man behöver sälja något.

Ja, isåfall ser det väl ut som att du hittat en ETF som upfyller dessa kraven.
Nackdelen med den är väl kanske att den är ganska dyr i avgift (0.65%), det var väl därför @Anonym försökte föreslå något som kunde uppnå “värde eller kvalitet och generellt är stabilare i nedgång” till ett billigare pris.

Personligen så går alla utdelande ETF (alltså att själva ETFen delar ut och inte återinvesterar utdelningarna) bort eftersom det skattemässigt sabbar ränta på ränta effekten.
Med ISK eller KF spelar det väl ingen roll antar jag.

2 gillningar

Gäller dock att man återinvesterar i något och inte låter pengarna ligga på kontot (givet att man inte tar ut dem för att konsumera)

1 gillning

Jo, såklart, hänvisade dock endast till skattefrågan med det där.

1 gillning

KF är bättre i detta fall eftersom försäkringsgivaren ansöker att få skatten återbetald, i diverse länder. Med ISK får man hantera det själv.

Men det blir väl bara från landet som ETFen är registrerad i man behöver ansöka om skatteåterbetalning? Inte från varje land som innehaven i ETFen är.
Motsäger iofs inte din poäng att KF är bättre i det här fallet.