ISK gränsen på 300K

Hej! Jag försöker förstå reglerna kring ISK/KF och den nya skattefria delen upp till ca 300 000 kr (från 2026).

Jag funderar på att föra över pengar till min bror som inte har så mycket på ISK idag, så att han kan investera dem på sitt ISK. Tanken är att det ska ske helt öppet och korrekt, men jag vill förstå vad som faktiskt gäller skattemässigt och juridiskt om pengarna senare skulle föras tillbaka (t.ex. om flera år). Kan jag skicka pengarna, spara skatt på så sätt och sedan få tillbaka pengarna från honom utan att det är olagligt?

Om han vill ge tillbaka dem. Eller så behåller han dem.

Gåvor är skattefritt i sverige. Än så länge.

Jag tycker det är småpengar att spara för att riskera familjerelationer.

14 gillningar

Jag är ingen jurist, men spontant låter en sådan skengåva som ett brott mot skatteflyktslagen.

6 gillningar

Ja vi snackar ändå en potentiell besparing om cirka 3000kr/år för att angränsa till skattebrott eller komplicera nära familjeband…

Att försäkra mig mot ovanstående skulle i alla fall jag jag gladeligen “betala” strax under 300kr/mån i skatt för :slight_smile:

7 gillningar

Tänkte själv på detta tidigare idag och min take är:
Det mer relevanta är civilrättslig risk: en gåva är en gåva i Sverige – inga villkor får knytas till den utan att den omklassificeras som lån. Om du ger 300k till ett barn/partner med outtalad förväntan att få tillbaka dem är det ett lån, och ränteinkomsten ska i så fall deklareras. Summan är att besparingen är för liten och komplexiteten för stor. Fribeloppet gör störst nytta om man helt enkelt fördelar verkliga egna tillgångar mellan makar där båda redan äger pengarna.