Nyligen attackerades Tietoevry, vilket kan skapa problem med löneutbetalningar och annat för berörda parter.
Min fundering är om man borde sprida sina tillgångar i fler isk och kf än enbart i en bank för att minska risker för att slås ut helt vid en it-attack. Hur resonerar ni andra?
Ja, jag och frun har olika huvudbanker och privat kapital på olika ställen. Mer att det blivit så än någon strategi men heller inget jag tänker ändra på. TJP har arbetsgivarna genom åren spritt ut mer än önskvärt så ingen koncentrationsrisk där direkt
Det enda är väl det du själv flaggat för, dvs någon form av datsstrul. Sen beror det på hur aktiv man är, gör man en insättning per månad vs om man är man en daytrayder så har man olika krav på tillgängligheten.
Jag hade hellre haft betalkort hos flera banker. Spelar mig ingen störe roll om jag inte kan hantera mitt ISK, men det hade varit ganska opraktiskt om jag inte kunde använda mitt kort. Ett haveri som tar en vecka att lösa ser jag som inte helt osannolikt.
Investerarsparskyddet slår i taket vid 250 000 kr per investerare och bank.
Det finns kort utan månadsavgift som t ex Klarnakortet eller Ikanokortet som kan användas som backup. Mitt vanliga kreditkort är ett Mastercard så jag använder ett Visakort som reserv.