Isk/kf på flera banker pga it-attacker?

Nyligen attackerades Tietoevry, vilket kan skapa problem med löneutbetalningar och annat för berörda parter.

Min fundering är om man borde sprida sina tillgångar i fler isk och kf än enbart i en bank för att minska risker för att slås ut helt vid en it-attack. Hur resonerar ni andra?

1 gillning

Jag har sedan länge flera olika banker för mitt kapital, främst på grund av om det uppstår konkurser, bankkris eller datastrul.

Funderar på att skaffa ett extra Debitkort hos en annan bank, ifall min ordinarie bank hackas eller ligger nere.

5 gillningar

Lite så jag tänker. Vilka banker tycker du har bäst plattform för isk/kf?

Jag har Swedbanks, Lysas och Länsförsäkringars ISK och Folksams KF.

Sen är de inte gjorda för att få kunden att hänga och pilla där i onödan, vilket jag gillar. :blush:

2 gillningar

Tolkar jag dig rätt att alla dessa aktörer har en medioker plattform?

2 gillningar

De kör inte med överdrivet många nyhetsbrev eller har en köpuppmuntrande design på hemsidan.

Men de är Banker, så de är användbara och lite tråkiga. :wink:

2 gillningar

Ja, jag och frun har olika huvudbanker och privat kapital på olika ställen. Mer att det blivit så än någon strategi men heller inget jag tänker ändra på. TJP har arbetsgivarna genom åren spritt ut mer än önskvärt så ingen koncentrationsrisk där direkt :joy:

Om vi vänder på frågan - finns det någon nackdel att ha allt samlat i ett isk?

Det enda är väl det du själv flaggat för, dvs någon form av datsstrul. Sen beror det på hur aktiv man är, gör man en insättning per månad vs om man är man en daytrayder så har man olika krav på tillgängligheten.

Ja, så resonerar jag. Jag har två olika banker för mina ISK. Det vore jobbigt med några veckors IT-haveri i uttagsfasen.

Tillägg: Jag har två kreditkort i olika banker också, av samma skäl.

1 gillning

Jag hade hellre haft betalkort hos flera banker. Spelar mig ingen störe roll om jag inte kan hantera mitt ISK, men det hade varit ganska opraktiskt om jag inte kunde använda mitt kort. Ett haveri som tar en vecka att lösa ser jag som inte helt osannolikt.

Sådana tankar har inte jag. Hur stor är den risken? Hur många tror exempelvis att en kraschad server skulle innebära att man slapp att betala skatt?

Det värsta som kan hända är att pengarna inte är tillgängliga under några få dagar

1 gillning

Investerarsparskyddet slår i taket vid 250 000 kr per investerare och bank.

Det finns kort utan månadsavgift som t ex Klarnakortet eller Ikanokortet som kan användas som backup. Mitt vanliga kreditkort är ett Mastercard så jag använder ett Visakort som reserv.