Betalar jag något extra för att tex månadsspara två ggr i månaden istället för 1 gång i månaden?
Nej det borde det inte bli sålänge beloppet är desamma. T.ex 2x500kr eller 1x1000kr. Man skattar på det totala värdet. Men det är ingen extra avgift för att du sätter in pengar 2 gånger istället för en gång.
Men sätter du in 2x1000kr istället för 1x1000kr blir det mer skatt eftersom totalsumman är större. Men ingen form av extraskatt eller avgift tillkommer.
Tack snälla du!!!
Nix, insättningen i sig ”mäts” och summan på kontot mäts vi ingången av varje kvartal. Dessa summor ligger sedan till grund för skatteberäkningen.
(Det är därför manuell ISK-flytt bör ske vid kvartalsskifte om summorna är större.
)
Så tänker jag med. Tänk om räntehöjningarna är på riktigt över för denna gång, och så har vi någon form av sänkning framför oss under 2024. Då sjunker ju skatten igen på ISK. Och skulle politikerna infria sitt löfte kan det bli aktuellt med separat sänkning av ISK, då hamnar vi i ett annat läge. Att då nu flytta innehaven från ISK till VP verkar vanskligt. Att sen flytta tillbaks igen riskerar att trigga än mer skatt helt i onödan.
Man bör väl även beakta inflationstakten då hög inflation ger en beskattning på AF på icke-reala vinster medan det är egalt på ISK (bortsett från eventuella indirekt relaterade räntehöjningar).
Gällande höjningen tänkte jag höfta lite
Tänker att jag räknar fel, men om man har två miljoner blir skatten för
2024 då 0,010862 000 000 = 21 724 (edit: tidigare skrev jag 37 200)
medans
2023 0,008822 000 000 = 17 640
2022 0,00375*2 000 000 = 7500
edit: jag kan inte räkna, men är tacksam för @Saihtam !
nu stämmer ovan
Jävla skillnad det där. Missar jag något?
Japp, en nolla
Du räknade på 1,86% skatt.
bra! hoppas för regeringes lånelöfte att skattefria första 300 000kr på ISK
Står det om det ska bli klart innan nästa val?
![]()
Inför inkomståret 2025 verkar de sikta på, så ja faktiskt.
Om man når taket om 300K i ISK motsvarar det cirka 250 kr/mån i skattesänkning. Beroende på vad ISK-skatten blir 2025.
Ungefär i paritet med det förstärka jobbskatteavdraget och annat ”skattepill” som gjorts på sistone. Inte revolutionerande men ändå en rätt okontroversiell förbättring om man frågar mig. ![]()
Hoppas!
om jag tolkar rätt, kommer det med nästa budget (gäller från 1:a Januari 2025).
Valet är Sept 2026.
Allvarligt så ser jag hellre sänkningar på inkomstskatt, det är arbete landet behöver uppmuntra, kapitalbeskattningen är redan i ett internationellt perspektiv låg.
Nu låter jag som värsta kommunisten, men jag anser i grunden att “skatt är stöld” men har ändå accepterat att vi betalar skatt men skulle uppskatta om man åtminstone valde att styra folks beteende till det vi som nation har glädje av.
Håller med. Jag skulle välja indexering av brytpunkt så vi skulle betala mindre statlig skatt för 2024, istället för ISK skattesänkning. Med de pausade indexeringen, så man kan vänta ISK skattesänkning instället som stå på tidöavtalet.
En dum fråga. Men vad händer om man har över 300k på sitt isk? Blir de första 300k skattefria och allt därutöver beskattat? (Kanske inte klart ännu men ifall någon vet)
Finns inget färdigt förslag, just nu är det bara populistiska utspel.
Vart kommer detta påstående från? En googling och motsatsen är bevisad.
Sänk kapitalskatter OCH sänk jobbskatter.
Tänkte förstås på ISK-skatten eftersom det var trådens ämne, övrig beskattning borde vara mer prioriterad att sänka först om man måste välja. Annars håller jag med dig skattetrycket är alldeles för högt.