ISK-skatt höjs 2024 – bör vi tänka annorlunda?

Fullt möjligt. Det är fortfarande en klickrubrik från en ”tidning” som påstår sig ha läsare i hela landet. :smiley:

1 gillning

Det stämmer, Stockholm region är den endast som betalar, resten bara får. Ca ~1500kr utjämniNgsregionskatt per invånare i Stockholm region. Och sedan finns 10 kommuner som är de endast bidragsgivare i utjämningssystemet:

Så går det när alla är konsulter och saltar räkningarna. :crazy_face:

Så går det när det är där alla jobb finns och alla välutbildade flyttar ned. Småkommunerna får ta kostnaderna för att föda upp de som sedan flyttar till “Stockholm” och bidrar med sina höga löner till den nya kommunen. Det borde vara samma skatt och samma standard överallt i sverige.

inte alla kommuner i Stockholm region betalar utjämningskatt, de är flera som får utjämningsbidrag instället. Till exempel Österåker kommun med kommunalskatt 16.60% (lägsta i Sverige) som får också utjämningsbidrag

Du har ett rejält typo där. Finns ingen kommun med en kommunalskatt på 16.60% a’la 1960-tal (edit, ah du menar primär kommunalskatt)

Njae, kommunaldelen av deras kommunalskatt är faktiskt 16,60. Men i kommunalskatten ingår också regiondelen och då hamnar de på 28,98.

Själv betalar jag ca 19 + ca 11, men så slipper jag bekosta nya Karolinska också. :drum:

Ja jag insåg att det var det som avsågs. Störigt att kommunalskatt kallas kommunalskatt och förväxlas med primär kommunalskatt + regionskatt.

Kommuner och regioner har olika utjämningssystem. Så Österåker kommun tjänar i kommunal utjämningssystem och har Sveriges lägsta kommunalskatt 16.60%. Men Österåkers invånare betalar Stockholms regional utjämningskatt 1563kr per invånare och regionskatt 12.38%

Följdfråga på detta för en rookie.
Nordnet har jag två konton, ISK och AF.

Till vilket gör jag banköverföring för att sedan köpa fonder avs ISK?

Skyffla in på ISK. När det väl är där kan du handla det du vill (eller i undantagsfall hålla kontanter). Det är vid själva insättningen som beräkningen sker, sedan inledningen av varje kvartal). Det är en av tankarna med ISK, att förenkla hanteringen för alla parter.

Men om nu räntorna är på väg ner igen verkar det förhastat att i dagsläget flytta från/sluta spara i ISK.
Speciellt nu om även de första 300k blir fria (min chansning är att det förslaget kommer sopas bort helt). Men inget vi vet än.

1 gillning

Det är inte skrivet i sten men troligt att ISK blir skattefritt nästa år skulle jag säga Tidöpartierna: Skatten på ISK kommer sänkas

Om det förslag som nu remitteras kommer att presenteras i budgetpropositionen för 2025, och i vilken omfattning, beror i slutändan på det ekonomiska läget, reformutrymmet och finansieringsbehovet samt de överläggningar som förs i det slutliga arbetet med budgetpropositionen.

De får gärna ta bort den där jäkla extraprocenten… sedan är jag nöjd.

7 gillningar

Hej!

Här är ett pressmeddelande från finansdepartementet från 18e december 2023: Sänkt skatt på investeringssparkonto (ISK) - Regeringen.se.

Departementet har kommit med ett förslag på hur det kan se ut i praktiken och det skickas på remiss till 24e mars 2024, och föreslås träda i kraft från 1a januari 2025.

Förslaget innebär att fysiska personer som innehar ett investeringssparkonto, en kapitalförsäkring eller ett avtal om sparande i en PEPP-produkt får göra ett avdrag i inkomstslaget kapital som motsvarar skatten på det sammanlagda sparandet i dessa produkter.

Innebär det att exempelvis barn och ungdomar som har KF men saknar en inkomstdeklaration med kapitalinkomster kommer att få betala högsta skatten redan från första investerade kronan?

Det kommer de inte göra. Iaf inte den här mandatperioden. Tycker det framgick ganska tydligt mellan läspningarna när vår finansminister intervjuades i Avanzapodden

Det var mer ett förslag än något troligt. Det trodde jag framgick. :slight_smile:

Hur mycket beror på att skatten blir högre och hur mycket på att folk har mer pengar på ISK?