ISK-skatt höjs 2024 – bör vi tänka annorlunda?

En hel del är nog faktiskt skatten för en halv procent på en miljon eller en procent på 1,2 miljoner visar ju att skattehöjningen tillför mest.

Med tanke på att schablonintäkten ökat med en faktor 2.35 och statens skatteintäkt ökat med en faktor 2.5 så betyder det att det beskattade kapitalet ökat med 6.4%

3 gillningar

Remiss om skattefritt grundavdrag på ISK idag

Konjunkturinstitutet:

2 gillningar

Jag stödjer detta! 300 000 kr, skattefritt. Sedan tycker jag också, kanske inte lika populärt, att skatten ska vara högre i andra ändan (över säg 3 mkr).

3 gillningar

Och sedan kommer rödgröna med förslag att sänka ISK “brytpunkten” till 1 mkr.

Den exakta gränsen går så klart att diskutera. Finns ganska mycket fakta som pekar på att svenskar i gemen har väldigt lite på sina ISK, medan ett fåtal har väldigt mycket. Vad som är den exakta gränsen är svårt att säga. Samtidigt kan jag tycka att 300 000 kr är ganska rimligt då bankekonomer brukar prata om 6 månadsinkomster i sparande för barnfamiljer i villa.

Stämmer det?

Så här ser det ut:

2 gillningar

De 6 månadsinkomsterna bör väl inte ens ligga på ett ISK? Det låter som buffert i mina öron.

2 gillningar

Ja, det är en diskussionsfråga så klart. Jag tycker det är dumt att ha så stora summor på sparkonto med tanke på inflationen.

1 gillning

Efter ändringen bör man nog ha nästan allt sparande på ett ISK om man har under 300k, däremot kan man ha dem i korta räntefonder eller andra säkra instrument. Onödigt att betala 30% skatt på räntan istället för 0%.

3 gillningar

Precis, efter ändringen sparkonto kommer vara värdelösa

Det är en bra poäng. Men. Min invändning till resonemanget var att Harvest satte brytpunkten för skatteavdraget på ISK, i relation till vad en bankanställd anser att en barnfamilj med villa bör ha i buffert. Jag ser inte hur den kopplingen har relevans?

Jag tror snarare att buffert är fel ord, besparingar är nog bättre. 300 tkr i buffertsparande på typ räntekonto är väldigt mycket (tycker jag i vartfall).

Så den bankanställde i Harvest exempel anser att en barnfamilj med villa bör ha 6 månader i besparingar? Jag ser åter igen inte kopplingen till brytpunkten för ISK-beskattningen.

300 tkr buffertsparande är sannolikt väldigt mycket på ett räntekonto ja.

Jag gjorde en liten visualisering på denna data:

8 gillningar

Brytpunkten är väl satt att vara ungefär vad som är rimligt för en medelklassperson att ha i besparingar. Sen ser jag egentligen inte poängen med skattesänkningen överlag, hade hellre sett att de pengarna gick till skattesänkningar på arbete istället :person_shrugging:.

Varför ?
Det finns ingen progressivitet i kapitalbeskattningen i övrigt.

1 gillning