warrent buffet sa om aktier.
var rädd när andra är giriga.
var girig när andra är rädda.
Hur slår skatten på kapital inkomster (typ isk) om man även har ränteavdrag på huslån.
Är ränteavdrag på huslån mer värt att kvitta mot kapital eller kvitta mot pensionsinkomst 66 år?
Nån som vet?
30 procents skatt är alltid 30 procents skatt.
Skatten på din inkomst av tjänst beror på helt andra orsaker. Komunalskattesats, grundavdragets storlek och pm du ligger över eller under brytpunkten för statlig skatt.
Jag antar att har man boränteavdrag kvittar man ränteinkomster rakt av 30% vs 30 %.
Har man inte ränteinkomster utan bara ränteavdrag och pensionsinkomst då är ränte avdragen inte värda 30%…
Eller?
Varför i all världen skulle de inte vara detta!?
Det dräller ju av folk boende i lägenhet med högbelånade kreditkort som får pengar tillbaka på skatten varje år.
Det gör inget att du inte har ränteinkomster som matchar tillräckligt för att balansera ditt ränteavdrag. Du får tillbaka hela ränteavdraget ändå. Om det är så du menar. Har du betalat 100kr ränta får du tillbaka 30kr.
Gäller det även om man är över 66 år och har reducerad skatt? < 30%. ?
jag trodde att det var bättre att kvitta ränteinkomst med lånränteutgift?
Det spelar ingen roll hur gammal du är. Glöm dina funderingar.
Har du över 100k i ränteutgifter så blir överskjutande 20% skattereduktion på.
Därför är det väldigt bra att kvitta inkomster av kapital ned till 100k underskott av kapital.
Insåg detta när jag jämförde effekterna av att ha KF och ISK.
Som jag utläser vad du säger så blir det olika effekt på totala skatten.
Ang. ränteutgifter om man kvittar det mot inkomst av kapital eller pensionsinkomst.
Var läser du att det är annorlunda?
Precis som många redan förklarat, upp till 100k drar du av räntekostnad mot inkomst av tjänst (dvs pensionen) med precis samma effekt på totala skatten som om du hade gjort avdrag mot inkomst av kapital. Det över 100k kan dock bara dras av till 70% mot inkomst av tjänst.
Tack för svaren.