IT-branschens framtida arbetsmarknad

Precis! Det är exakt det jag inte gillar med IT.

Det finns liksom inget stopp och det är alltid ny teknik. Jag stod mellan IT och polis när jag valde karriär, måste säga att jag ångrar att det inte valde det sistnämnda.

Jag har hört flera som säger att just IT-säkerhet är något att satsa på. Vad är det för kompetens ni eftersöker då (vilken utbildningsbakgrund m.m.)? Hur nischar man sig mot IT-säkerhet? Vad gör en specialist inom IT-säkerhet en vanlig dag?

Utan att ha någon vidare insikt låter det som ett område man verkligen behöver ha ett intresse för för att vilja arbeta med. Programmering känns lite enklare för gemene man att anknyta till då det är ett hantverk med ett innehåll som tangerar flera andra ämnesområden. Det känns också mer påtagligt i den mening att man bara kan sätta sig ner själv när som helst, skriva ihop lite kod och få ihop en reell produkt. IT-säkerhet känns lite mer avlägset i den meningen.

Detta är ett tankesätt som man övergav för 15-20 år sedan. En programmerare behöver ha domänkunskap och kunna bolla med beställaren. Det är svårt när man har 12 timmars tidsskillnad.

2 gillningar

Lmao, lycka till. Har sett detta exekveras framgångsrikt exakt 0 gånger under 18 år i branschen.

2 gillningar

Jag håller inte alls med, snarare tror jag det var ett större problem förut. Vi har t.ex. utvecklare i Indien och dessa gör minst lika bra jobb som våra svenska utvecklare i min mening, sedan får du väl finna dig i det eller inte.

Det finns många nationer som är lika bra, om inte bättre, än svenskar. Svenskar, i min mening, tenderar att vara lata.

Ja, bara för att du inte har upplevt någon måste det vara helt omöjligt. Att du skriver “Lmao”, känns som att jag och en annan har träffat en öm punkt på dig.

Diskutera istället sakfrågan. Det är självklart att det går att säga upp tjänster och byta program (t.ex. från AS400 till Dynamics).

Vi har bara sett toppen på isberget kring vad som kan och bör automatiseras i samhället. Enkla no-code lösningar har ett fundamentalt problem i att dom ofta begränsar lösningsutrymme och möjlighet att (som någon var inne på) förvalta system. Idag kan en ung självlärd person bygga riktigt coola webb-system, något som vore dyrt och svårt förr. Men stora komplexa system med externa krav och lång livslängd kan fortfarande konstigt nog vara billigare och enklare att hantera i C/C++ eller liknande.

Summa summarum. Det kanske finns ett tak, en punkt där marknaden är mättad. Men det är långt långt borta. Behoven är enorma, poolen av duktig produktiv personal är fortfarande väldigt begränsad.

1 gillning

Tyärr måste jag säga att detta är väldigt ovanligt i min erfarenhet. Ofta saknas det feedback från utvecklarna i andra länder och mycket missas pga de inte frågar om det är något som de inte förstår i kravspecifikationen. Det är mest där, och tidsskillnaden, som jag ser problemet.

Öm punkt kan du ha själv.

Det har hänt flera gånger:

  • Nytt högt IT-höns kommer in och ska spara pengar genom att byta ut ett fungerande system till ett nytt ”för att det ska spara pengar”
  • Oracle/Microsoft/Accenture kommer och pitchar glädje-projekt
  • Glädjeprojektet köps in, ganska snabbt inser man att det inte har funktionsparitet
  • Man måste nu köra båda systemen parallellt under överskådlig framtid
  • Högt IT-höns flyger vidare med en ny punkt på CV:et
4 gillningar

Ok, uppdaterar anecdata.xlsx

Så ditt förhållningssätt på IT, är att istället för att effektisivera, som givetvis kräver en initial kostnad, så ska man köra gamla systemet för alltid. I en bransch där innovation kan ge dig affärsfördelar.

Härligt. En killgissning; du jobbar själv som programmerare? Kanske rent av driver ett företag inom IT?

Vad roligt sagt.

Inte mycket till killgissning när jag skrev att jag har 18 års erfarenhet av branschen :blush:

Jag ska tagga ner min raljanta ton, men ditt tonfall om att bli IT-chef resonerade med min erfarenhet av just chefer och CxOs som kommer in och handviftar fram saker som ”vi går från AS400 till Dynamics, easy peasy!” Och sen lämna en total sörja för oss på golvet att städa upp.

3 gillningar

Jobbar själv inom “IT” sedan 10+ år tillbaka. Skulle också vilja belysa det luddiga begreppet IT. Många slänger sig med det och det är som att säga att man jobbar inom bygg eller sjukvården. Det finns så många yrkeskategorier inom IT med varierande brist och kunskapskrav. Jag får ofta klassikern att jag jobbar med datorer och att jag kan “fixa” datorer. Nej jag har inte pluggat i 5 år för att installera om windows. Tror inte läkare blir jätteglada om någon säger att de jobbar som undersköterska.

Jag tror som det sagts tidigare i tråden att IT branschen redan är inne sedan många år tillbaka i en försämring av både villkor och löner. Pratar jag med mina kollegor som var med på det goda 90-talet hade de betydligt bättre villkor jämfört med idag.

Eftersom det är och har varit ett stort behov av folk inom IT har många arbetsgivare försökt vara påhittiga med exempelvis outsourcing till låglöneländer. Ett annat exempel är den arbetsplats där jag jobbar är att man erbjudit folk som vill “testa it” att gå någon intern snabbutbildning och sedan sitta bredvid någon erfaren. Utan utbildning i bagaget och tidigare erfarenhet…

Många sådana satsningar dock med varierande resultat gör att branschen sakta men säkert går mot att vara ett mer “vanligt” jobb.

Jobbar inom tech. Tyvärr verkar framtiden vara att göra utveckling till ett löpande band med “agila arbetssätt” och scrum.

Självklart, men det gör livet mycket enklare att faktiskt tycka om det man jobbar med :slight_smile:

Som andra har nämnt så finns en enorm bredd i svårighetsgrad inom rollen som programmerare, och ännu större inom den löjligt generella termen “IT”. Det är stor skillnad på att hacka ihop en hemsida för en restaurang och att bygga ett realtidssystem som hanterar hundratusentals anrop i sekunden.

Problemet som jag ser det är att för de svårare arbetsuppgifterna så behöver man dels rätt utbildningsbakgrund och en hel del erfarenhet, detta behov hos företag kan man inte lösa enbart med folk som tar en kortare utbildning mitt i livet och byter karriär. Man kan inte nå den kompetens som behövs för de avancerade uppgifterna genom att jobba 10, 15, 20 år med enklare arbetsuppgifter, och att ta sig in på de svårare arbetsuppgifterna utan rätt bakgrund är svårt.

Kanske en liknelse som ger lite för mycket cred till utvecklare, men min poäng är att vi kommer inte att lösa bristen på läkare genom att att alla utbildar sig till undersköterska. Oavsett hur duktig undersköterskan är så kommer hen inte att kunna bygga upp den kompetens som behövs för att bli en bra läkare.

Tycker nästan att jobbet har blivit ännu svårare som programmerare när man gått över till Azure och molntjänster… De jobb som försvunnit är snarare IT-drifttekniker, systemadministratör, databasadministratör - dom jobbar på Microsoft, Amazon etc istället. Mer jobb läggs istället på utvecklarna som ska underhålla de automatiserade lösningar.

2 gillningar

Och sen bara för att man jobbar som programmerare betyder det inte ens att man jobbar inom IT.

1 gillning

Outsourcing fortsätter så vitt jag förstår, men Indien är inte billigt nog, t.ex Vietnam är billigare.
I en diskussion denna sommar hörde jag om outsourcing till Afrika vilket tydligen var billigt.

Jag har arbetat med outsourcing för 10-20 år sen. Då var det Polen, Indien och Kina. Men ”ultra low cost” så som Filippinerna och Vietnam började komma på förslag redan då.

Lönerna i Kina var inte så låga för 10 år sen minns att en lokal kollega skjutsade mig till hotellet efter ett restaurangbesök. Han hade finare bil än vad jag hade hemma i Sverige.

Men vem bortsett från bean counters vill ha de med allra lägst lön? Pay peanuts, get monkeys.

2 gillningar