Synpunkten som framfördes tidigare i tråden var att för många jobb spelar det ingen roll om du har civilingenjörsexamen eller en YH-examen.
Varför är det då bättre att civilingenjörerna har lärt sig “bra mycket mer”, om de ändå har sådana jobb efter examen? Det är ju bortkastat eftersom de inte har nytta av det. Man får också beakta att det kostar ekonomiskt och tidsmässigt med en längre utbildning, både för individen och staten. Så om man inte har nytta av det extra man lär sig är det slöseri med resurser.
Med det sagt, så finns det naturligtvis även roller där en civilingenjör har nytta av det extra som lärts ut under studietiden. I ditt fall verkar du tex ha en sådan roll enligt vad du beskrev (jag vet att du hade kandidatexamen, men principen är densamma eftersom du jämförde med YH-utbildning).
De seniora som överbelastas med arbetsuppgifter och förmodligen även finns det inte så många kvalificerade uppgifter.
Problemet jag ser är att arbetsgivaren vägrar anställa de med mindre kvalifikationer än teknisk högskola och säger att det är brist på högutbildade ingenjörer. För att istället anställa kraftigt överkvalificerad personal i förhållande till arbetsuppgifterna de förväntas göra.
Men bara så vi pratar samma språk, vilka jobb är de man pratar om som inte finns?
YH och systemvetare läser ju knappt någon matematik så lågnivå språk, grafik, spelutveckling är ju jobb som inte hade passat för de.
Men utveckling i form utav cloud, databaser, webb, mobil? De kan ju alla utbildningar syssla med. Är de dessa jobb som civilingenjörer är överkvalificerade för?
Och många läkare spenderar den mesta av tiden med enkla saker som löses med standardmedicinering. De flesta jobb innehåller stor mängd ”enkla” uppgifter för att det är det som måste göras helt enkelt.
En civilingenjör har pluggat 2 år mer än högskoleingenjör. Om dessa två har 10 års arbetslivserfarenhet så betyder dessa två år väldigt lite för majoriteten av jobb.
Ja såklart. Det är inte dessa arbetsuppgifter jag syftar på. Utan jag menar där de huvudsakliga/mest avancerade uppgifterna man genomför med enkelhet kan göras av någon som läst samhäll på gymnasiet och pratar okej Engelska.
Jag pratar inte heller om de 10+ år av erfarenhet av lika komplexa uppgifter. Utan skillnaden ska ju bestå om komplexiteten i uppgifterna skiljer sig. Samt de yngre.
Skillnaden mot tex civilingenjör är att det krävs läkarexamen för att utföra även de enkla uppgifterna.
Så läkarna är skyddade mot att personer med andra utbildningar utför de arbetsuppgifterna och därmed kommer in och delar ”roll” med vissa av läkarna och därmed pressar ner deras löner. Såvida det inte är tex rent administrativa uppgifter, som exempelvis en sekreterare kan hjälpa till med.
Om man är civilingenjör och tar ett jobb som är så pass enkelt att någon med betydligt lägre utbildning kan göra det så får man faktiskt skylla sig själv
Så enkelt är det inte. T.ex. anställda på konsultbolag som blir satta på uppdrag där både uppdragsgivaren och arbetsgivaren “tycker” att nån med teknisk utbildning behövs för att trycka på knappar och skriva upp vad som händer på skärmen.
Om det inte finns tillräckligt med kvalificerade jobb som motsvarar civilingenjörsutbildningen, så kommer vissa civilingenjörer inte ha något annat val än att ta lägre kvalificerade jobb.
Det hade varit bättre för samhället att minska antalet platser på civilingenjörsutbildningen, och kanske öka den på högskoleingenjör eller YH-utbildningen istället.
Att personer ”överutbildas” är dåligt rent ekonomiskt, både för samhället och individen. Blir slöseri med tid och resurser, om någon med kortare utbildning kan utföra samma arbetsuppgifter lika bra.