IT-konsultbranschen 2024 | Hur upplever ni branschen?

Om det vore så, så skulle lönerna för ingenjörer vara högre i Norrland än i Stockholm, via principen om tillgång och efterfrågan. Men vi ser det omvända.

Det zeitgeist som säger att det behövs fler ingenjörer syftar väl sällan på just utbildningen, och istället tekniskt lagda individer med färdigheter/erfarenhet i tekniska roller

Just ingenjör (som ej är en skyddad titel i Sverige) brukas ju flitigt i många brancher

Fast dem finns ju! Det är bara att arbetsgivare/uppdragsgivare sätter dessa personer på arbeten som inte alls kräver denna kompetens. Sett exempel på detta i konsultbranschen och större företag.

Så överutbildade är inte civilingenjörer.
17 vs 15 år i skolan (eller 18 vs 16 eller 16,5 vs 15, allt beroende på när man gick grundskola respektive högskola). Utbildning lär en att tänka, tillvägagångssätt, hur man tacklar problem. Bra för många högre upp i organisationer. Men har en känsla att du syftar på arbetsuppgifter på lägsta nivån i en organisation

Nja, som jag skrev längre upp, det finns faktiskt inte jättemånga jobb som verkligen kräver civ-ing kompetens. Däremot så finns gott om relativt enkla jobb som visserligen kräver någon form av teknisk bakgrund, men långt ifrån så högkvalificerat som arbetsgivarna gärna vill ha det till.
Jag har själv varit med och lurats in i en anställning som konsult där arbetsgivaren lovade jättecoola arbetsuppgifter, men det visade sig snabbt att det var ett vanligt kodapajobb hos en myndighet. Inget embedded, ingen hårdvaruutveckling, så som jag blev lovad. Nej, webbsidor och lite databaser var det istället. Och att säga upp sig igen är ju alltid en risk. Det är kanske inte det första man gör, man hoppas ju att det blir bättre sen.
Jag tror dock att det är rätt vanligt att arbetsgivaren vid anställningsintervjun lovar en massa saker som sedan inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

2-4 års extra högskoleutbildning i onödan för en civilingenjör är ganska mycket, om man jämför mot tex högskoleingenjörsutbildning eller YH-utbildning. Det är dessutom lika lång tid av förlorad arbetsinkomst, samt uppkonsumerade bidrag och lån som ska återbetalas. Blir rätt mycket pengar.

Skulle du tycka det var bra om man ökade antalet platser på läkarutbildningen också, för att sedan låta en stor del av de som examinerades arbeta som sjuksköterskor eller undersköterskor?

Vilka löner behöver ni erbjuda för att övertyga era konsulter att gå över till fast anställning?

Det är knappast är specifikt problem för civilingenjörer att platsannonser och löften inte stämmer med verkligheten

Så är det säkert. Men det finns få områden där det hela tiden pratas om extrem brist på högutbildat folk för att sedan behöva upptäcka att bristen egentligen inte existerar. Det eftersom jobben, som enligt annonsen kräver hög kompetens, egentligen hade kunnat tas av nästan vem som helst, bara man har lite kunskap inom programmering.
Som nån skrev tidigare. När en läkare söker ett jobb som just läkare vill personen knappast få uppgifter som motsvarar en undersköterska.
Eller en bilmekaniker som bara får tvätta bilar.
Eller en elektriker som bara får byta glödlampor.
Du fattar nog.

1 gillning

Mina två cent på en av huvudspåren i tråden:

Är det lönt att studera till civilingenjör? Min bild är att det inte är det om man inte tänker forska eller arbeta inom R&D i näringslivet. Du kan teoretiskt få samma jobb som en civilingenjör med KY examen eller till och med kortare s.k. Bootcamps men sannolikheten är lägre.

Hur mycket av civilingenjörernas framgång som vi ändå ser i karriären beror på utbildningen och hur mycket är selektion bias kan jag också ibland undra. Är du civilingenjör-kapabel tror jag du tar dig fram lika väl på en kortare utbildning.

Med det sagt hade jag valt utbildning idag hade jag hedgat och läst en tre åring examen på en välrenommerad utbildning. Mycket av fördelarna med att läsa på universitetet kommer med då, studentliv kontakter och man får testa på det akademiska livet.

Sedan får någon förlåta mig om jag gick off topic kanske återkommer med något mer om konsultbranschen senare :slight_smile:

1 gillning

Jag sitter i ledningen i ett mindre konsultbolag i norra Sverige. Vi upplever att det är färre förfrågningar just nu men inte helt dött. Timpriserna hänger inte med inflationen och vissa kunder vill tom sänka priset trots att deras timpriser legat i stort sett stilla i 7-8 år minst (läs Skatteverket). I Stockholm verkar det vara väldigt hård konkurrens om uppdragen nu med låga timpriser till följd.
Personligen tycker jag timpriserna har för liten spridning och att de inte hängt med sedan krisen efter millennieskiftet. Innan hypen kring millennieskiftet, dvs i mitten av 90-talet kunde en utvecklare få runt 700 kr och runt år 2000 kunde personer direkt från universitetet få 950 kr eller mer. Idag kanske en junior får 700-750 medan en senior får 200-300 kr mer. Trots att den seniora kanske är flera gånger mer effektiv.
Angående utbildning så anser jag att en högre utbildning ger en flygande start i karriären men efter ett antal år har utbildningen mindre betydelse, då är det mer vad man har i sitt cv som avgör lön/timpris.
När jag började jobba i slutet av 80-talet var det många gymnasieingenjörer, självlärda och personer som gått 1-åriga högskoleutbildningar. Att få första jobbet den vägen är mycket svårare idag.

8 gillningar

Itancan consulting AB i Stockholm, är det någon här som har erfarenhet av dom? Konsultfirma som erbjuder 85/15-modell + delägarskap m.m.

Ska på intervju hos dom den 5/4 nämligen.

Jag har inte någon kontakt med dem, men ett generellt tips är att kolla upp potentiella arbetsgivare på glassdoor.com, eller hitta tidigare personal på Linkedin som du intervjuar på meddelande eller via telefon

Är på liknande modell 80/20 och jag skulle säga de är helt klart bättre än fast lön men å andra sidan så antar jag du inte har någon garantilön så du kanske till slut hamnar i samma tankar med att starta eget.

Enda fördelen mot ett sånt företag är att man kan lita mer på säljorganisation att fixa uppdrag till en men är man egen kan man ju lika gärna förlita sig på mäklare eller agent.

Men visst man slipper ju bokföring och allt med driva eget.

Som sagt bättre än fast lön men tror det är en gateway till starta eget för de flesta.

Inom min nisch så ligger prislistorna på 1200 kr för en junior och 1400 kr för en senior. Med det sagt är uppdragen till dessa priser kortare. För längre uppdrag brukar priserna droppa ner mot 900-1000 kr för en junior och 1200 kr för senior.

Uppdrag finns fortfarande men det är svårare att be om de högre priserna. Jag upplever också att jag får färre kalla leads från mäklare jag etablerat kontakt med. De förfrågningar jag får är från personer i mitt nätverk och där saknas inte jobb som tur är.

Så det är ingen istid utan bara en vanlig vinter med snöslask som vi alltid har här nere i söder :slight_smile:

1 gillning

I min branch som läkare och eget AB har jag ett allokeringsavtal.
Under högsäsong beläggning 115% och lågsäsong (jun-aug) 85%.
Men inga problem att ta ut 1600kr/h effektiv tid.

Jag har ett avtal där jag är bunden till ag som jag tidigare varit anställd hos.

Jag har max 2-3 v semester per år och älskar att arbeta.

3 gillningar

Jag har fortfarande svårt att se hur det är en synd om civilingenjörerna. Jag tror aldrig jag har varit på en arbetsplats inom tech där det är inte är brist på duktiga ingenjörer och där man betalar bra. Däremot, tar man ett standard programmerings/code-monkey jobb så betalas de sämre och sämre och de är lätta att ta in en konsult för. Jag talar om större svenska produktbolag som bygger avanacerade system, varken m7 eller en e-shop som har 20 anställda på rnd.
Jag tror just att problematiken ligger i att efter pandemin och remote/hybrid intåget och framförallt övergången till engelska som standardspråk i utvecklingsteam så har den stora bulken av programmerare fått en enorm konkurrens och framförallt konsultbranschen. Priserna pressas för att jämna ut sig i en global standard. Jag har svårt att se att det förändras.
Jag hade dock ett intressant samtal med en utländsk högre chef häromdagen där vi diskuterade just detta och kom fram till att riktigt seniora ingenjörer i Sverige, för tex 90-100k/mån, är billiga i ett globalt perspektiv även sett ur den totala kostnadsbilden, medans junior och mellan är aldeles för dyra.

Sitter man som riktigt kompetent civ-ing, med tex data analys/hadoop/spark, erfarenhet av att bygga extremt skalbara data plattformar på djupet eller har en riktigt tung insyn i spektrat av säkerhet och lejer ut sig som standard c# eller Java programmerare så är det faktiskt ens eget val. Enkelt, trygg men sämre betalt.

Kanske lite OT, men är det inte det som också bidragit till läkarbristen? Alltså att man jobbat lite för mycket på att “hålla uppe lönerna”, vilket ju i princip betyder att man skapar en brist.

Ja, löneskillnaden mellan någon som jobbat 3 år och 20+ år är ofta väldigt låg för ingenjörer i Sverige nuförtiden. Det var mycket större skillnad för några decennier sedan.

Att personer med 20+ års erfarenhet får 90-100k i lön stämmer ju dock inte om det är genomsnittet som avses, utan det måste vara något exceptionellt fall och/eller att de är chefer. Snarare 60-65k i genomsnitt.

Jag har även svårt att se hur de livslöns beräkningar som görs för civilingenjörer kommer hålla. Om jag förstår saken rätt så bygger de på att de som examineras nu kommer få samma löneutveckling som tidigare generationer. Är tveksam till om så kommer bli fallet i praktiken, med tanke på vad som nämnts ovan.

Som sagt inte fullt insatt. Det hade varit bättre om läkare sagt något i frågan. Läkarbristen finns det nog många orsaker till. Min gissning är att höga löner gör varken till eller från när det gäller brist på läkare i Sverige.

Om man jämför med vilka löner folk har i RT är jag inte ens säker på att läkarlönerna är för höga. Med tanke på hur svårt det är att bli läkare och hur lång utbildningen är. Dessutom skitdåliga arbetstider med mina mått mätt.