IT-konsultbranschen 2024 | Hur upplever ni branschen?

Det jag hört är då att facket lobbat för att hålla nere antalet utbildningsplatser. Därav brist och att det länge varit en av de svåraste utbildningarna att komma in på, trots att det saknas massor av läkare i vården.

1 gillning

Läkarna är väldigt underbetalda skulle jag säga sett till utbildning, ansvar och arbetstimmar.

Inte ens som överläkare tjänar du bra och dit är de väl 10-15 år för många.

2 gillningar

Håller med om detta.

Vill även lägga till införandet av agile/scrum som projektmetodik vilket gör det svårt för ingenjörer att göra karriär och få bättre löneutveckling.

Alla blir bara en bulk-resurs i ett scrum-team och ingen anses vara bättre än någon annan. Finns roller som developer, scrum master, etc. Ingen roll anses vara mer värd än någon annan. Och alla inom samma roll anses vara lika och utbytbara. Så även om developer A bara har 3 års erfarenhet medan B har 20 års erfarenhet, så är de i slutändan bara developers. Du är en enkelt utbytbar resurs i en mjukvarufabrik. Som en industriarbetare vid ett löpande band.

Förr kunde man med stigande erfarenhet få ansvar för tex en viss SW komponent, eller ett system och göra karriär den vägen. Kanske till och med ha ansvar för ekonomi och resursfrågor. Då blev det tydligt att man gjort ett karriärkliv, man skiljde sig från övriga, och kunde få högre lön.

Problemet med att ingenjörer blir fast i junior-rollen evigt när scrum tillämpas beskrivs ganska bra via terminologin ”Terminal juniority” under punkt 2, samt “It has no regard for career coherency” under punkt 4, i den här artikeln:

https://michaelochurch.wordpress.com/2015/06/06/why-agile-and-especially-scrum-are-terrible/

4 gillningar

Vad menar du att de har för lön i genomsnitt, och varför tycker du att är den låg jämfört med andra på svenska arbetsmarknaden med 10-15 års erfarenhet?

Ja håller med, problemet är inte hur mycket läkarna får betalt, utan metoden facket skulle använt att lobba för att begränsa utbildningsplatser. Men det kanske är en annan tråd…

Jag förstår verkligen varför människor vill studera till civilingenjörer, alla i min klass som jag examinerades med har fått jättefina stadiga jobb med fantastiska framtidsutsikter.

Vet inte någon utbildning som ger så mycket frihet under ansvar, hög lön och goda internationella framtidsutsikter som en civilingenjörsutbildning från ett välrenommerat universitet.

Sen tycker jag att du hänger upp dig för mycket på lönen. Att få umgås med smarta och ambitiösa människor i 5 år ger också mycket värde, precis som att utmanas nästan varje dag i 5 år gör, du underskattar helt klart vad en civilingenjörsutbildning ger.

3 gillningar

Kraven för att komma in är höga. Tror jag ändå är bra. Mitt ena syskon kom in på läkarprogrammet i Sverige. Andra syskonet hade inte betygen men sökte och kom in på läkarutbildning i Ungern. Man får betala för utbildningsplatser så lätt att komma in. Däremot är kraven stenhårda på att klara alla tentor. Varje år de första tre åren gallrades en betydande andel studenter bort för att de inte hängde med.

Jag tänker att en bidragande orsak till att löne/arvodesskillnaderna mellan juniora och seniora minskar är hastigheten i förändringen i samhället i allmänhet och inom tech i synnerhet. Det är klart att erfarenhet fortfarande är värdefullt, men när materialet man arbetar med (språk, ramverk, verktyg, arbetssätt, osv) förändras från år till år så blir erfarenheter mindre relevanta ganska snabbt och yngre personer har ju en tendens att orka lära sig i en högre hastighet. Detta bidrar också stark till åldersdiskrimineringen inom tech.

Personligen är det detta jag oroar mig över för mitt fortsatta arbetsliv. Och jag skulle verkligen inte vilja vara ung student nu. Min yrkesroll (UX) fanns i princip inte när jag studerade, har transformerats ganska mycket under mina 15 år i arbetslivet och nu känns det som att det är oklart om yrket kommer finnas kvar som en roll som sysselsätter speciellt många människor i framtiden. Kommer man orka lära om?

Jag måste erkänna att min egen erfarenhet som chef och rekryterare är att äldre mer seniora personer må ha en erfarenhet som gör dem självgående och stabila, men de är ofta inte lika vassa på hantverket som yngre mer färska, just eftersom att hantverket förändras så fort. Det får mig såklart att reflektera över min egen roll och arbetsliv. Jag börjar fundera på om jag ska lämna konsultandet. Den klassiska reträttvägen för äldre i karriären är ju att bli chef, där allmän erfarenhet är mer värd och den senaste hantverkskunskapen mindre viktig. Jag tycker dock många företag gör sitt bästa för att göra chefsroller rätt otacksamma och meningslösa, så det lockar egentligen inte så mycket. Jag funderar också på att byta yrke helt. Lite vilse känner jag mig onekligen.

3 gillningar

Vilken inrikting är det, och hur länge har ni arbetat efter examen?

Funderar på om det kan skilja sig åt mellan tex data vs övriga inriktingar.

Sen är det ofta så att många får skaplig karriär- och löneutveckling de första åren. Så då tycker de allt är frid och fröjd. Men sedan stannar det av tidigare än väntat för många. Så om du frågar civilingenjörer som jobbat 5 vs 20+ år, så kan du nog få olika svar. Och nu talar jag alltså om genomsnittet. Finns alltid vissa som susar iväg och blir någon hög chef eller t.o.m. VD för Ericsson eller liknande, men det är en försvinnande liten andel.

Gick in på Sveriges Ingenjörer och kollade lönestatistiken för de som examinerades som civilingenjörer för nedanstående år, alla inrikningar och privat sektor, så här ser det ut:

Det är helt klart den bästa utbildningen i Sverige för en problemlösare som vill ha hög lön och goda framtidsutsikter, både internationellt och i Sverige.

Alla från min klass har det gått väldigt bra för, fina jobb på stora internationella bolag, vi tog examen för ungefär 5 år sedan. Det som gav mig mycket under utbildningen förutom att utmanas något enormt i 5 år var att få umgås med ambitiösa människor med disciplin och drömmar.

2 gillningar

Det var det jag misstänkte. Återkom om 15+ år och se vad ni tycker då. :wink:

Sen sökte jag via Saco-lönesök för civ ing med 20 års erfarenhet (alltså examinerade år 2004) och fick detta för Total lön (inkl bonus, övertidsersättning, etc) för löneår 2023:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 1 300–1 399 68 147 48 118 54 000 61 500 73 400 92 500

Så Median är 61.500 kr/mån.

Tittar man istället på Fast lön får man detta:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 1 300–1 399 63 942 47 603 53 000 60 000 70 000 83 200

Så 60.000 kr/mån.

Om man filtrerar bort chefer får man det här för Total lön:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 900–999 61 154 47 000 51 500 57 600 65 895 76 064

Så 57.600 kr/mån. Och för Fast lön:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 900–999 58 594 46 600 50 895 56 600 63 250 72 000

Så 56.600 kr/mån i fast månadslön för civ.ing med 20 års erfarenhet, som inte är chef.

Inte något vidare skulle jag vilja säga. Speciellt med tanke på att det är en 5 år lång utbildning som är väldigt krävande. Finns många andra utbildningar som har medianlön kring den nivån.

Gjorde en annan intressant sökning i Saco-lönesök. Samma som föregående i grunden, så civ ing examensår 2004, men för “Kommun och region”-sektorn specifikt. Fick detta för icke-chefer för Fast lön:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 50–99 52 790 43 000 47 400 51 475 56 900 62 000

Så 51.475 kr/mån i Median.

Som jämförelse skulle jag tro att läkare med 20 års erfarenhet inom den sektorn ligger nära det dubbla.

Jo men att söka på civilingenjörer och filtrera bort chefer blir ju lustigt när många chefer i svenskt näringsliv är just civilingenjörer…

Men absolut, har man pluggat 5 år till civilingenjör och aldrig tagit på sig chefsansvar så kan jag tänka mig att lönen ligger runt 60k/mån ifall man räknar både privat och offentlig sektor. Men de civilingenjörer jag vet som är chefer på stora bolag ligger närmare 120-140k/mån, och en av mina högst uppsatta chefer är civilingenjör och liggar närmare 400k/mån ifall man kollar lönekollen på ratsit.

Man kan väl säga att lägstanivån för civilingenjörer ligger runt 60k efter 20 år och högstanivån runt 100-400k/mån för chefer och specialister som är eftertraktade.

Skulle ändå säga att du garanterar ett lyckat liv ifall du klarar en civilingenjörsutbildning, att tjäna 60k som medianen gör efter 20 år är ju jättebra också, alltså även om man inte har så mycket ambitioner i näringslivet.

Kollar vi chefsbefattningar för civilingenjörer inom privat sektor landar vi runt 100k efter 20 år:

1 gillning

Många och många. Så här stor var andelen för examinerade 2004:

bild

Så ca 15-20% var chefer/företagsledare.

Dessutom är det ju främst IT-konsulter / utvecklare och liknande den här tråden handlar om. De är inte chefer, så då bör man ju exkludera det från underlaget. Vill man vara chef istället har man helt andra arbetsuppgifter.

Sen om man vill jämföra lönen med tex läkare så är de heller inte chefer som standard. Så vill du jämföra lönen med en läkare som faktiskt arbetar som läkare och inte chef, så vill man ju också exkludera chefer i statistiken.

1 gillning

En ganska intressant iaktagelse är inte ingen verkar ta upp hur arbetsmiljön för läkare jämfört med utvecklare skiljer sig åt.

Ingen har väl undgått hur extremt dåliga arbetsförhållanden läkare och andra inom vården generellt har? Och då pratar jag inte ens om de förväntade sakarna som oregelbundna och långa arbetstider, med mycket övertid och jour.

Jämför det med mig som nybliven konsult där jag kan styra mina arbetstider, arbetar hemifrån och kan gå och vila/träna/äta/whatever om jag känner att jag behöver.

Att bara fokusera på medianlön och därför dra slutsatsen att det “inte är värt det” verkar missa en hel del.

4 gillningar

Detta får jag via Saco-lönesök för civ ing, examensår 2004 (dvs 20 års erfarenhet), Fast lön, om man bara inkluderar kategorin “Chef/företagsledare”:

Examensår Antal Medel 10:e perc Undre kvartil Median Övre kvartil 90:e perc
2004 400–499 84 617 57 968 64 700 75 300 92 967 119 383

Så 75.300 kr/mån i Median. Visst bättre än för icke-chefer, men inte jätteimponerande. Chefer inom många andra utbildningar och yrken ligger också kring den nivån.

För att komma över 100.000 kr/mån som civ ing, behöver du båda vara chef och tillhöra ca 80:e percentilen enligt statistiken (går inte att utläsa exakt, eftersom eftersom 90:e percentilen var 119.383 kr/mån och inte 100.000 kr/mån). Så om 15% är chefer och endast 20% av dem når upp i den nivån, så är vi nere på 3% av civilingenjörerna. Försvinnande liten andel.

Visst, jag säger inte att det är omöjligt att nå upp till 400.000 kr/mån som för någon chef du nämnde. Men sannolikheten för civilingenjörer att nå dit är väldigt liten.

Man kan nästan överväga att satsa på att bli fotbollsspelare istället och hoppas man blir nästa Zlatan eller Ronaldo så man kan dra in några miljarder istället… :wink:

1 gillning

Det är uppenbart att du inte har ngn insyn i branschen utan har din egen agenda. Det är snarare tvärtom. Eller det beror på hur stora löneskillnader som man anser att det skall vara. Men generellt, och då talar vi om ingenjörer och på lite större svenska techbolag, inte en webshop med några anställda eller yh-utbildade konsulter, så är ingångslönen idag runt 45, medel runt 55-60 och senior därutöver, där 80+ inte är alls ovanligt för högre tekniska tjänster utan direkt rapporterande. Att du sedan råkar ha några grannar, som du skriver, som får dålig ersättning ändrar inte på det.
När vi då talar om chefsroller, som många är civ-ing, såsom engineering managers, product managers och liknande så har de faktiskt ofta lägre betalt än de högre tekniska tjänsterna. När vi sedan går till cio eller cto så ligger nivåerna ibland på 150-250k för större svenska techbolag.
Men det är riktigt att många fastnar i mellanledet, dvs att leverera kod, kanske för att det är sjukt kul. Då fastnar man ofta i 60k området.
Märk väl att statistiken är för alla ingenjörer inom tech och hela sverige, det betyder just också att det är ganska stora skillnader mellan en webshop med 20 anställda och ett svenskt produkt/techbolag i Stockholm med kanske 100-300 anställda i rnd. I den senare är ansvaret, lönerna och medellönen avsevärt mkt högre.
Du får helt enkelt prata med ett par grannar till eller flytta.

1 gillning

Ja, det är många här inne som har väldigt höga krav på vad en utbildning ska ge utan extra ansträngning. En civilingenjörsexamen garanterar i princip ett bekvämt medelklassliv med ett stabilt och stimulerande jobb.

2 gillningar

Statistiken som jag presenterade i inläggen ovan är tydlig. Det går inte att komma runt det. Den visar vad man i median kan förvänta sig att tjäna efter avslutad civ ing utbildning och 20 års erfarenhet.

Sen att det finns vissa som tjänar väldigt mycket mer betvivlar jag som sagt inte. Men det är en väldigt liten andel som når dit. Statistiken är tydlig även på den punkten (titta tex på 90:e percentilen).

Zlatan och Rolando tjänade också en väldig massa pengar (miljarder!), men det är inte representativt för medianen av fotbollsspelare.

2 gillningar

Ok, så du jämför civilingenjörer med fotbollsspelare.
Jag vill hellre tillbaka till det faktum att genomsnittslönen är närmare 60k i riket för civilingenjörer. Det är faktiskt inte lågt, särskillt med tanke på att spreaden och möjligheterna är höga. Många som gör karriär, såväl som läkare eller civilingenjör inom tech tjänar 80-100k+/mån.
Min spaning, för att anknyta till tråden, är dock att spridningen ökar, men jag tror inte det faktiskt drabbar välavlönade och eftertraktade ingenjörer utan snarare ren standard produktion/kod, där inte nödvändigtvis så många är ingenjörer. Det är ofta där bulken av konsulter är och de blir drabbade av den globala konkurrensen.

Om man tar det ett steg längre kan man faktiskt jämföra med vårdbranschen, där man har lågbetalda undersköterskor (support), sjuksköterskor som gör bulken av arbetet (bulk programmerare), läkare (specialister, arkitekter, tech leads etc) och överläkare (pe, chefsarkitekt mfl). I tech branschen tjänade alla utom support bra tills för några år sedan, jag tror vi kommer får se ännu större lönespridning inom tech.