Itp 1 eller 2 privatanställd

Instämmer med föreg om det här: om du har en 10-taggarlösning med premietrappa idag och kan få din nya AG att gå med på att fortsätta med den, och du har en lön på 100k nu och minst det hos din nya AG, så försök behålla detta. Det skulle jag göra, allt vad jag kan. Det är klart fördelaktigt, om du bara har/kan placera den frilagda premien i nåt bra/vettigt (typ: aktie-index-finder med låg avgift. Eller så nära det som möjligt.)

Jag skulle säga att din nya AG kommer vara motvillig till att gå med på det här, att ge dig ITP2 med frilagd premie och en premietrappa (om du nu har det idag). Det blir rätt dyrt och krångligt för dem för du är såpass gammal. Premietrappa innebär att avsättningarna ökar rätt dramatiskt med åldern så det blir dyrare och dyrare för AG ju äldre du blir.

Ett scenario: de kan t.ex. komma att erbjuda dig ITP2 100% förmånsbestämd, och som alternativ ITP (alias 10-taggarlösning) för ditt “återinträde” i ITP2 erbjuder de ITP1. Det är inte alls lika fördelaktigt som det du har nu men om det är det eller att inte få jobbet så är det upp till dig att välja s.a.s.

Se även denna tråd, mot slutet:
Tjänstepensionen baseras på dina sista fem år

(OBS att titeln på den tråden har inget med ITP2 att göra egentligen, TS har statlig tjänstepension och för den gäller andra regler)

EDIT: för att exemplifiera med min egen ITP2 med en premietrappa.

Ålder 51-60 (som jag är f.n.)
Lönedelarna 7.5 – 20 ibb: 35%
Lönedelarna 20 – 30 ibb: 22.5%
Ålder 60-
Lönedelarna 7.5 – 20 ibb: 40%
Lönedelarna 20 – 30 ibb: 25%

Med en hög lön och stanna hos denna AG ända tills närmare 65 blir det här väldigt mycket pengar som avsätts och som kan placeras bra i billiga aktiefonder. Om denna investering går bra, vilket är sannolikt, kommer det här leda till en mycket hög pension. Så hög att det är helt omöjligt att komma under brytgränsen för statlig skatt oavsett hur man sen gör med uttaget.

Om jag byter AG skulle jag vilja ha denna lösningen, denna premietrappan, där också? You bet!

1 gillning