ITP2 höjs med 10,84% vid årsskiftet

Nej, det jag säger är att det är att man måste håll reda på begreppen inom ITP2 precis som andra TP

• Förmånsbestämd till allra största delen av kapitalet för de allra flesta
  • En mindre kompletterade del är premiebestämd
  • För en liten minoritet - som du tillhör (och jag med) - med 10 taggare / Alternativ ITP så blir merparten premiebestämd

Om jag tvingas sätte ett enda epitet så får jag utgå från majoriteten av pengarna och kunderna då är det förmånsbestämd :wink:

Nästan så man tror det är för bra för att vara sant (med allt vad det normalt brukar innebära…) :thinking:

Bortsett från det verkar det finnas en bugg i simuleringsfunktionen på Alectas hemsida. Vissa månader i framtiden beräknas utan den kommande höjningen. Inte så många men jag hittade två, Januari 2023 och den månaden jag fyller 65. Men månaderna innan och efter var iaf rätt beräknade och det kommer nog att rättas i systemen så småningom.

1 gillning

Ja precis men man får också komma ihåg alla år med väldigt låg uppräkning. Tex nollades både 2010 och 2011 och 2013 var 3.3%. Har för mig att många av de senaste åren varit 0-1% dvs inte mycket att hurra för.

Tyvärr verkar inte Alecta sammanställa historiken men jag skulle säga att över tid så är det som de säger, KPI uppräkning varken mer eller mindre.

Man ska väl också betänka att det känns det som att saker och ting ökat mer än KPI genomsnittet. Så frågan är hur det försvarar individens köpkraft. Kollektivet kanske försvaras men det hjälper ju inte individen, annat än ens livstil prickar snitt svensken.

Såklart drar nästan 11% till sig rubriker när börsen är ner. Men det är ju KPI justerat så som de mäter (Sept till Sept om jag kommer ihåg rätt).

Överavkastning över det går tillbaka till arbetsgivarna i form av sänkta premier dvs kostar arbetsgivarna mindre.

1 gillning

Mitt fribrev hos SPP BTP2 har aldrig räknats upp. Det bara blir mindre och mindre värt för varje år.

Skrev just en tråd om det, går något att göra? Bara SPP som skippar att räkna upp för de följer inte parternas rekommendation.

SPP som enda aktör inom BTP2 räknar inte upp som parterna rekommenderar. Fribrev räknas upp med 0.

Vi som har BTP2 hos SPP får ingen eller mycket sämre pension jämfört med andra som har BTP2.