Oj, mycket TM där TM är trots allt mycket Kina. Asien fonder ännu mer. Min oro är hur Kina kommer att gå på sikt eftersom de tar politiska beslut som är helt världsfrånvända, samt att fastighetsmarknaden där är i rejäl gungning. Inte ta bort TM men minska andelen hade jag gjort
Avanza har bättre fonder än LF i min mening. LF började med ESG exkludering och det är jag inte pigg på. Vill ha så brett som möjligt och så billigt som möjligt
Spiltan är ca 35% Investor. Så det blir en fet del i ett bolag.
Och ska man vara helt ärlig är det som egentligen spelar mest roll, typ 80%, hur mycket aktieandel man har. I ovan 100% dvs med 10++ års horisont. Resterande 20% är inriktning och exakt vilken fond man väljer, finliret.
Så en ännu enklare som antagligen funkar lika bra är
Just nu är det kanske inte superläge för vare sig just bostadsmarknaden eller finansmarknaden, jag gick själv ur och sitter själv i en hyresrätt och inväntar botten. Jag följer Michael Burrys varje fotspår… Men mitt tips var mer att köpa något som har en hyfsad substans och se avbetalningen som ett sparande om du inte kan hålla i pengarna. Dessvärre kan jag bara fastigheter så jag har nog inga tips i byxlinningen direkt. Glöm inte att ADHD är en jäkla styrka som drivkraft om man använder den rätt. Och det verkar ju du göra. Många i Sverige saknar ju förmågan att skapa pengar och lägger man sin energi på att månadsspara och räkna sina mynthögar så missar man en massa intäktstillfällen…
Jag har själv varit egen företagare och vet vilka utmaningar man ibland kan stå inför. Jag kan absolut ingenting om ADHD men måste fråga hur du kan hantera bolagets pengar om du är så katastrofalt dålig på att hantera dina privata pengar? Lösningen kanske ligger där.
Dels för att skatteverkets regler begränsar vad jag får göra med pengarna och dels är mitt bolag väldigt billigt att driva, Konsult inom systemutveckling, inga anställda och kontor hyr företaget i min privatbostad. De kostnader jag måste täcka utöver lön är väldigt små. Räcker att sälja en halvtid i månaden för att täcka lön och det nödvändiga, inkl Porschen.
Min revisor blev mindre glad när jag köpte hörlurar för 80 tusen och ansåg att skatteverket inte skulle acceptera det vid eventuell skatterevision. Men jag valde att ta den risken.
Så har slösat ganska bra med företagets pengar också. Hade kunnat ha ca 300 tusen mer i vinst förra bokslutet.
Det här hade jag nog varit lite skeptisk till också Jag har ett par för runt 3000, det har nog inte SKV så mycket att säga om! Däremot något “för dyra” datorer är min svaghet. Dock inte i närheten av 80k
Jag är lite i en liknande sits som dig, jobbar på samma sätt med eget AB som systemutvecklare och är till och från dålig på att hålla i pengar. Min lösning är att jag amorterar 12k/månad på mitt bolån för stunden. Och puttar ynka 500-1000/månad på Avanza. Tar förövrigt lön till skattetaket om 46200/månad och skattejämkar så jag har ut 34500~. Med 12k amorterat av det så kan jag spendera resten av lönen utan att skämmas eller må dåligt. Jag ser det som 35% sparkvot.
Privat så är ju dock min största ekonomiska guilty pleasure Magic The Gathering kort, vilket jag öser pengar på. Ser dock det som en investering lika mycket som en hobby.
Som tidigare nämnt är tjänstepension en bra grej för att låsa undan privata pengar. Själv kör jag på 15% av min lön, av precis samma anledningar du nämner!
Känner igen det här också. Man kan ju inte göra vad som helst med företagets pengar på samma sätt man kan göra med privata pengar. Kommer SKV och knackar på dörren är det bäst att ha allt i sin ordning!
Jag gick över från en anställning till eget 2019 och gick från en fast lön på 45. Jag gick ner i lön pga skattetaket då. Men sen blev man nog rätt snabbt fartblind när man ser att man drar in 150-200/månad. Då är det lättare att spendera pengar privat. För man vet att det finns pengar i bolaget Du kanske har fått samma symptom av fartblindhet?
Jag kom att tänka på filmen ”Mannen som slutade röka” där huvudpersonen Dante (Gösta Ekman) bara fick ärva sin far om han slutade röka. För att lyckas anlitade han säkerhetsföretaget Little secret service och dom fick tillstånd att göra vad som helst för att hindra honom från att röka, till och med använda våld.
Kraftigt tjänstepensionssparande låter som en absolut ypperlig idé i denna situation oavsett hur skatteeffektivt etc det är (vilket jag inte har koll på) då det bättre att du förlorar lite jämfört med vad som skulle kunna tänkas vara absolut optimalt privatekonomiskt (som du har insikt att du inte skulle kunna genomföra) än massvis på att konsumera upp allt.
Låsa pengar på sparkonton? Appen dreams kanske? Pengarna där är ju inte låsta men kanske out of mind. När du har ett bolån är ju amortering guld som folk skrivit.
Inte full koll på ADHD men ärligt ditt beteende låter nästan lite som bipoläras maniska episoder med att du också får för dig saker och tjatar tex på de som haft hand om pengar för dig. Ändå värt att ta tag i en gång till med nån professionell.
Klurigt. Utöver det som skrivits om skydd av pengar, egenkännedom och KBT så ä skyddar en välinställd medicinering mot ADHD mot impulsiva beslut. Samtidigt kan medicinering ligga på något lägre nivå så att du har gott om energi och kreativitet kvar.
Min fråga är, hur mycket jobbar du? En beroende kan , enligt min erfarenhet, inte jobba på ch offra sin mentals hälsa hur som helst. Det måste finnas balans…och när balansen inte finns då kliver beroendet in…mvh Sara
Sparkonto för buffert och ett för husdrömmar på sambons avanza med månadsöverföring. Hon ska sparka mig i pungen om jag börjar prata om att röra detta.
Pengamaskinen på avanza är återstartad. Denna som blir svår att inte röra när det kliar i fingrarna.
Dumpat Porschen, vilket frigör en hel del pengar att spara varje månad. Vi får klara oss med bara Audin…
Återkommer om något år med resultat. Tack alla för bra tips!