Jag blöder pengar, hur skyddar jag sparandet från mig själv?

Hej!
Ett något sent svar men jag läste tråden för någon månad sedan och kom att tänka på den nu på morgonen och tänkte att min något udda situation kunde vara en lösning för dig. Jag får nämligen som 30-åring fortsatt månadspeng av min mor trotts upprepade påminnelser under över tio års tid till henne om att hon kan avsluta detta. Det är dessutom en autogirobetalning som sker månadsvis till ett fondkonto (tyvärr inte isk) på en bank där jag varken har internetbank kort eller några som helst övriga tjänster. Detta leder till att om jag ska sälja mina fonder så måste jag gå till ett fysiskt bankkontor under deras begränsade öppettider och efterfråga att fonderna säljs samt uppge vilket konto dessa pengar ska överföras till. I ditt fall så skulle detta upplägg, om din ADHD ett såpass stort problem som du beskriver, leda till att risken att detta sker blir minimal. Vill man ytterligare minska möjligheten så kan man ju ta någon bank som inte har något kontor nära en, exempelvis en sparbank som ligger lite avigt (om nu inte Swedbank då skulle kunna sälja fonderna, men det är mer än jag vet). Alternativt sprida fonderna på flera banker. Men allt detta innebär ju en större arbetsinsats för dig att påbörja sparandet.

Det verkar också som att bankerna är skyldiga att uppdatera en om ens sparande, och har man inte internetbank så får man då istället hem ett brev med hur det går med ens tillgångar. Så man glömmer nog inte bort att man har pengarna under några längre perioder.

Mvh

2 gillningar

Hur gick det? :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ja hur gick det egentligen… Nu har det gått nästan två år sedan jag skrev här sist.

Gjorde en tvärvändning och klippte mina utgifter totalt, till den grad att jag jagar extrapriser på willys och knappt köper nya strumpor.

Konstigt nog så tappade jag också lite drivet att tjäna mycket pengar när dom inte spenderades. Bara jobbat cirka 10-15h i veckan senaste året, och lagt resten av tiden på gymmet. Så har tagit ut mindre än hälften av min tidigare lön och ingen utdelning, men har trotts detta lyckats spara undan 185 tusen, utöver tjänstepensionen som tickar på den också.

Så great success i mitt fall. Den längsta period i mitt liv jag haft kontroll på privatekonomin och ser ingen anledning att det inte ska förbli så. Förhoppningsvis så taggar jag snart till och skalar upp arbetet lite mer och kan dra in mer pengar men med samma låga utgifter. :slight_smile:

14 gillningar

Bra jobbat!

Hur mycket har ni hunnit nå på husdrömkontot?

För egen del blev det lättare att spara när jag såg resultatet, dvs att kontot växte. Har du känt liknande?

Varför? Om du lever ett bra liv och din framtid ser bra ut som du vill ha den, vad ska du med mera pengar till?

1 gillning