Jag bor i en borätt där jag äger 10 % och mamma vill inte jag ska flytta

Tragiskt men en del morsor är så där. Bryt dig loss.

Hej @emelie144,

Du har fått många bra råd i tråden och jag tänkte egentligen bara komplettera:

Vill du hyra ut lgh pga studier på annan ort kan inte brf neka rätt till det - det är ett godkänt skäl inskrivet i lagen. Oftast får man tillstånd från styrelsen ett år i taget.

Det kanske är det bästa sättet att stegvis få din mamma och pappa att inse att du inte kommer vika ner dig. Dvs att flytta, börja plugga och hyra ut lägenheten under tiden. När det gått ett tag kanske din mamma inte är lika sugen på att sitta med ett lån på en lägenhet där det bor en främmande människa- särskilt inte nu när räntan stiger och priserna går ner.

Lycka till!

4 gillningar

Till de som säger att mamman lurat henne på kontantinsatsen. Vi vet ju faktiskt inte om mamman tänkt behålla summan vid en försäljning. Det med 90% kanske är snarare ett sätt att behålla ett förmyndarskap och “föräldra” över hennes bostad (som ett slags ‘jag vet bäst’) och för att utöva kontroll.

Hoppas allt ordnar sig för dig. Jag får dåliga vibbar när du berättar att mamman vill hålla dig kvar och att du verkar betalat 15% men bara äger 10%?

Utan att veta mer tror jag du gör bäst i att ta tjuren vid hornen och få till en försäljning omgående för att få loss pengar och komma vidare med ditt liv och dina drömmar.

Jag hade insisterat på att få ut motsvarande 15% av försäljningsbeloppet och att ni fördelar omkostnader såsom mäklararvode rättvist (du betalar 15% av det).

Här var något juridiskt på temat: