Jag hade åkt på någon rolig resa, inget lyxresa där jag bränner alla pengar, men hade jag varit 22 nu och haft den möjlighet hade jag tagit ett sabbatsår och åkt till sydostasien och backpackat med andra jämnåriga, haft kul och njutit av livet. Jag gjorde något liknande i din ålder och hela kalaset kostade 30-40k, vilket i sammanhanget är inte så mycket pengar att “bränna”.
Resten hade jag investerat i indexfonder och sen tagit CSN för att utbilda mig i något jag tycker är kul och som ger möjlighet till att få ett bra jobb sen.
1milj är inte så mycket, som alla har redan sagt och du är 22 och har hela arbetslivet framför dig.
Först och främst. Gör inte av med pengarna nu!
Du kommer ha mer glädje av dem om några år!
Placera dem tills du kan förbruka en miljon och fortfarande ha kvar en miljon.
Då kan du skaffa dig ytterligare en och ytterligare en.
Konsumtion som du inte får tillbaka, typ resor, bilar mm bör totalt kosta max 10 % av ditt kapital.
Då har du god chans att fortsatt öka kapitalet över tid.
Plugga är aldriga fel. Kolla efter YH utbildningar som kanske intresserar dig.
Fordonsindustrin utvecklingssida kommer behöva mycket folk närmaste åren om det råkar intressera dig.
Huvudsaken är att du sparar majoriteten av pengarna tills du är några år äldre.
När du är 30 kommer du kunna köpa en 10 miljonersvilla, nu vill du inte ha en. Då kommer du vilja det!
Nyfiken på hur möjligheterna ser ut för protos eller liknande, kanske är svårt när tummen ändå är kvar? Jag tänker mig att din “nedsättning” kanske inte kommer vara livet ut oavsett med tanke på all utveckling som sker.
Jäkligt trist med olyckan, jag hoppas du kommer tillbaka starkare med dina nya förutsättningar!
Något jag undrar är hur företaget ställt sig till omställning av din tjänst? Har man återkommit med någon plan för hur du kan återgå till arbete i nuvarande eller annan tjänst?
Jag tänker att du kanske inte står helt själv utan har bolaget med dig?
Känner du dig entreprenöriell kan du satsa på en karriär som föreläsare inom arbetsmiljöolyckor. Satsa på en utbildning inom arbetsmiljö och hur olyckor kan förebyggas och sätt ihop en föreläsning som kopplar till din egna olycka. Jag jobbar också inom industrin och de absolut starkaste arbetsmiljöföreläsningar jag har sett är från de som varit med om olyckor själva.
Google Charlie Morecraft så förstår du var jag menar. Han var med om en tragisk arbetsmiljöolycka för 30 år sedan och har jobbat med föreläsningar inom arbetsmiljö sedan dess.
Exakt vad jag tänkte på när jag gick och la mig igår. Snyggt
Det behövs alltid och är extra kraftfullt när meddelandet kommer från någon som bevisligen råkat illa ut.
Och… @Simon6F
Jag tänkte även specifikt på att du, eftersom du är ung också, kan samarbeta med både fack och försäkringsbolag (sjuk och olycksfallsförsäkringar) med att föreläsa även i skolor, främst i gymnasieklasser och yrkeshögskolor med inriktning på industri och fordon, just för att nå unga och göra dem medvetna på vad de ska tänka på när de börjar jobba.
Men även i lägra åldrar kan vara intressant - för att skapa ett tidigt ankare/medvetande i bakgrunden, jag minns fortfarande en “EL-gubbe” som föreläste om ström osv i 4an eller 5an i skolan (inte för att han hade någon synlig skada, men har var speciell, skrämmande och rolig) - och efter det har jag lekt mycket med el
Föreläsningens namn har du redan satt med din rubrik, sjukt säljande. Kanske kan man testa att ändra till något i stil med “Skulle du också byta din hand mot en miljon? Eller hur mycket är din värd?” för att väcka frågan.
Det här är ju ett väldigt intressant ämne! Utvecklingen på proteser går fort framåt. Dem mest avancerade styrs med tanke kraft och har till och med en variant av känsel. Problemet med proteser idag är att dom är dyra, väldigt dyra, men i takt med att utvecklingen går framåt så går även priset ner. Pga priset kommer jag inte få någon riktigt användbar protes men Jag har fått en enklare klo liknande protes som kan användas vid styrketräning:
Tyvärr hade jag inte jobbat där tillräckligt länge för att bli fast anställd så bolaget känner inte att dom hjälpa till med omställning av min tjänst . Även om dom hade erbjudit något vet jag inte om jag skulle vilja komma tillbaka. Den fabriken är ju inte riktigt min favorit plats på jorden med tanke på vad som hänt.
Måste säga att de låter fruktansvärt kul att förläsa på sättet du (och många andra här) beskriver. jag har alltid tycket de varit kul att tala inför människor (va ganska ensam om det i skolan)
Börjar med att beklaga olyckan men låt inte utfallet begränsa dig. Lite enklare för mig så föddes jag med endast en halv högerhand och del av tummen. Idag har jag MC-kort och gymmar ofta. Allt utan några större ombyggnader eller proteser. Jag förstår att det är en stor omställning för någon som är van vid att ha en fullt fungerande hand men försök att se svåra stationer med “hur kan jag lösa detta?-ögonen”.
Jag tror inte att man kan skicka DM/PM här men @janbolmeson kanske kan koppla ihop oss om du skulle vilja höra mer eller har några frågor.
Sen vad du ska göra nu så hade jag tagit det lugnt och funderat lite utan att göra några förhastade beslut
Edit: Svenska sjukvården har tagit fram många hjälpmedel till mig för gymmet samt handsken jag använder när jag kör MC (gratis!).
Blir varm i hjärtat att läsa i denna tråden, från alla som svarat, men också för @Simon6F vars inställning känns fantastisk! Misstänker att smärta och nedstämda tankar också varit, eller är, en del av din vardag, men med den attityden du visat upp här i tråden så känns det sannerligen som det kommer gå bra för dig.
Din bästa investering vore att utbilda dig och ta en examen inom något framtidsyrke som intresserar dig. Nu behöver du inte ens ta studielån men håll annars hårt i pengarna, de kan snabbt ta slut om du inte investerar dem med förnuft.
Om du gillar att skriva, överväg att använda röstskrivning för allt (dokument, e-postmeddelanden, böcker). Tekniken har förbättrats mycket. Google Dokument har ett bra röstinmatningsalternativ.
Jobbar med IT och sitter vid tangentbordet dagligen och lärt mig mina trix vilket gett mig tre punkter på höger hand att använda som “fingrar” samt vänsterhänt med enda problemet att smeta bläcket
Kanske inte ett språk om man vill ha “trevlig kodmiljö”, eller bygga gränssnitt? (har inte egen erfarenhet så jag kanske far med osanning Sofi?)
Men absolut bra betalt (på sikt kan man konsulta och debitera flera gånger “vanlig” taxa). Övervägde det själv en gång i tiden men ansåg inte att det var värt det då, det kanske har blivit bättre
Och om man är anställd på bank får man bra lånevillkor/personalrabatt, inte att förkasta