Jag glömmer bort att leva i nuet, hur gör ni andra?

Vad kom du fram till då? Har man sagt A får man säga B :upside_down_face:

3 gillningar

Det räcker med ett bastubad om dagen, inget mer behövs.

8 gillningar

Jag kan rekommendera mindfulness ifall det kan vara av intresse :slight_smile: Jag har två olika appar som jag använder mig av och tycker är bra. Mindfulness Appen som är på svenska och Calm som är på engelska. Båda har så man kan prova på delar av appen gratis.

1 gillning

Meditera är ett bra sätt att leva i nuet. Jag gillar guidade meditationer då jag (ännu) inte bara kan stänga av alla tankar och bara sitta och inte tänka i 20-60 minuter. :innocent:

Brukar meditera ~15 minuter om dagen. Här är en som jag tycker är trevlig att lyssna på:

Lycka till och berätta gärna vad du kom fram till. :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Vi glömmer nog alla ibland att leva i nuet. Ibland irrar tankarna till det förflutna, ibland vill man drömma om en ljusare framtid. Det är omöjligt att vara fullt närvarande hela tiden.

När man grubblar över hur man blir av med sina problem (t.ex. girighet) då skapar man bara en smärtsam klyfta mellan nuet och framtiden. Dvs. det aktuella verkliga problemet som man har i nuet och den inbillade framtiden (”bli”) som är utan problem. Och ju hårdare man försöker bli av med sitt problem desto hårdare kedjar man sig egentligen fast med det - den klyftan kommer aldrig att kunna lösa problemet.

Därför, fråga aldrig ”hur” och försök aldrig bli något.

Den enda lösningen är att man får vara vaken och titta på sina problem i nuet. Även om det är lätt att glömma bort ibland.

P.S. En del tycker dock att det är roligare med olika former av självhypnos eller självhjälpsböcker, men det är inte mitt problem.

1 gillning

Vad är planen för pengarna? Det låter som att du har en ekonomi som redan är trygg. Hur ser ekonomin med din tid ut? Du har din familj, vänner och jobb som du gillar men kanske finns en obalans i tid mellan de olika?

Jag tycker också om mitt jobb men jag tycker jag spenderar för mycket tid där. Planerar att jobba heltid fram till barn men sen hoppas jag att det aldrig blir heltid igen (om jag inte helt byter bana och som Jan brukar prata om inte riktigt skiljer på jobbtid och fritid på samma sätt).

Sen kan jag rekommendera odling. Ja du läste rätt :seedling: Det är ju som en fysisk pengamaskin! jag bara petar ner ett litet frö eller tar en liten stickling och sen får jag se hur det lilla utvecklas och växer till något stort som jag sen kan ta nya skott från och få ännu fler plantor. Vissa utvecklas fort som 90/10 och några är sega 60/40 :sweat_smile: och så brukar jag tänka på min pengamaskin och att det är precis så den jobbar. Men odlingen går fortare och finns lite mer att greja med. Min investeringsstrategi är ju dötrist… nu tänker jag på mina plantor mellan rikatillsammans-avsnitten istället och låter mina investeringar vara lite ifred.

8 gillningar

Jag har lite pengar, är inte särskilt framgångsrik och inte helt tillfreds. Det känns rimligare på något deppigt vis. :wink:

4 gillningar

Intressant att läsa era reflektioner, jag vill också vara mer i nuet och jobbar mycket själv med detta. Tiden är en faktor och för varje kliv livet tar in i ett nytt decennium (30-, 40-årsåldern osv) så krymper tidsfönstret också åt andra hållet. Icke att förglömma i “jakten” där man ibland inte ens vet vad man jagar…
Läste en artikel för ett par år sen om en person som bytte livsbana och b la ville han drivas av lust och inte enbart karriär och sa b la, “De flesta av oss är medelmåttor och antagligen skulle vi må mycket bättre om vi insåg och accepterade det”.
Att livet ibland kan vara bra och att kunna glädjas åt mindre ting!
Men allt är relativt (även åldern som Strindberg sa en gång.)

Karriär borde egentligen vara helt ointressant, till förmån för att utveckla personliga och fysiska egenskaper. Min ledstjärna är “kärv”. Att bli bra på att klara av jobbiga saker, fysiskt eller mentalt. Det pratar jag med mina små barn om, att blir bra på att klara av det tråkiga och jobbiga. Livet blir lättare med pannben.

Jag är sällan lyckligast i stunder när jag reflekterar, utan när jag faktiskt uträttar något; en tuff dag i skidbacken med barnen, en helg av att spjärna bort en stubbe på tomten. Eller spenderar tid med vänner i långa samtal.

EDIT: Jag fattar ju att alla är olika. Svårt att se Jan spjärna bort en stubbe på tomten.

1 gillning

Bra ämne för fikatillsammans!

Vet inte ens vad det betyder eller innebär. Låter spontant jobbigt och som något man kan delegera… :joy::joy::joy:

3 gillningar

@janbolmeson Alltså, antingen spenderar du en helg på att gräva runt en stubbe, frilägga rötter, hugga av så många rötter som möjligt och sedan bända, dra och vråla bort stubben.

Eller så lägger du 2-3k på att någon kommer med stubbfräs och gör jobbet på en timme.

Jag tillhör kategorin som hellre gör det första, för den mentala träningens skull. Inget nöter ner ditt psyke som en stubbe tillsynes helt frilagd från mark och rötter, men som ändå sitter fast!

6 gillningar

Sticksåg med rivningsblad så går det liiite bättre. Hyra in stubbfräsare rekommenderas i första hand.

Men åter till ämnet. Sitter nog i samma sits. Börjat närma mig uttagspunkten men har svårt att hitta vad jag vill/gillar att göra i nuet så att säga. Har t ex redan skrivit en bok under större delen av fjolåret men funderar mycket på vad som gör saker roligare i all “vardag” som trots allt finns oavsett vad man gör och var pengarna kommer ifrån (jobb, besparingar, pension osv)

Påminner om något vi sade i (Highend) HiFi-kretsar för 25 år sedan då jag var med i en sådan förening. Definitionen på en Hifi-nörd var lite skämtsamt att man hade 95% av de “bästa grejorna” med allting kretsade omkring de där sista 5% vilket skapade en hel del ångest och missnöje med den nuvarande anläggningen.

Det kunde ägnas timmar åt att flytta högtalare 5mm fram och tillbaka för att optimera ljudet. Där man förslagsvis spelade samma “testslinga” om och om igen…

2 gillningar

Ett mycket spännande ämne och kul att ni delar med er om detta som hos vissa är väldigt personligt.

Om ni vill ha hjälp att ta era tankar vidare så rekomenderar jag också en coach. Jag utbildade mig själv till coach för att det är fantastiskt roligt att hjälpa andra men också för att man själv blir coachad under utbildningen.

Om ni tycker att coaching låter intressant så letar jag just nu efter några nya klienter för coaching under våren. Jag bedriver coaching bara för att jag tycker det är roligt och jag har inget företag eller vinst intresse så jag hoppas inte att detta inlägg ses som reklam.

Skicka ett PM så skickar jag mer information om vad det skulle innebära.

1 gillning

Jag blev änka när jag just fyllt 50. Ekonomiskt trygghet, ja, mycket viktigt! Jag är glad att det finns pengar så jag och barnen kan bo kvar i huset. Skulle jag få möjligheten att göra om något är det emellertid inte mer sparande som vore aktuellt. Istället skulle jag och maken ha jobbat aningen mindre, så vi tillbringat mer tid ihop, varit mindre trötta och orkat vara nyfikna på nya saker, allt det vi trodde vi skulle ha tid med ”så småningom”.

15 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur hittar man en coach? Hur vet man vilken man ska välja?

Haha, läste detta nu som att tryggheten egentligen inte ligger i pengarna på kontot utan din färdighet att skaffa dem, vilket då tolkades som famlijen. Tills hjärnan insåg att så där kan det ju inte stå, o så läste jag om. :sweat_smile:

Hahaha. :joy::joy::joy:

Ja, det hade ju verkligen varit att tänka utanför boxen.

Hej.
Jag och min fru (75 resp 68) befinner oss i samma situation, dvs vi har allt materiellt tillgodosett med råge. För att vi ska må bra så ser vårt ut som detta

• Promenad ca 1 timme varje morgon innan frukost.
  • Styrketräning 3 gånger i veckan (lätta vikter)
  • Besöka vårt 1800 års torp ca 3 gånger i veckan (vandrar i skogen plus matar våra
    vänner fåglarna)
  • Unnar oss god och hälsosam mat och dryck
  • Reser utomlands 2 till 3 gånger/år (När nu Covid har lugnat ner sig)
  • Löser Korsord och Soduko
  • Mitt Numismatik intresse (Läran om Mynt)
  • Simhallen 1000m varje ondsdag (När nu Covid har lugnat ner sig)
    . Bilioteksbesök
    hälsningar Håkan
21 gillningar

Låter underbart! Kul för er.

1 gillning