Varför är det viktigt för mig att spara, spara och spara?
Här kommer min historia som kanske får någon att tappa hakan, tycka synd om mig eller t o m imponeras ![]()
![]()
Pengar har alltid varit en stor del av mitt liv. Från det att jag började förstå vad ordet ”räkning” innebar så spelade pengar en stor roll.
Jag kommer från en stor familj med föräldrar som levde på soc. De hade varken utbildning eller hälsan för att kunna jobba. Med 7 barn i familjen så kan ni gissa hur tufft vi hade det. Resa på semester eller unna sig mat på restaurang var uteslutet. Ärva kläder och mat på bordet var prio 1 hos oss. Som barn fick jag lära mig tidigt att pengar kommer inte gratis och därför började jag arbeta vid 15 års ålder på en hamburgerrestaurang. I flera år slet jag varenda helg och alla somrar under 10 år och samtidigt läste på gymnasiet och universitet. Alla pengar sparades. Varenda krona!
När jag fick mitt första riktiga akademiska jobb började jag spara 70% av lönen och så har jag gjort senaste 14 åren tillsammans med min man. Målet var att i framtiden kunna bli ekonomisk fria innan 50 år.
Men livet ville ju annat, vi kämpade många år för att få barn och till sist fick vi ett barn med funktionsnedsättning. Detta gjorde ju så klart att våra planer fick ändras. Idag är våra mål att göra barnet ekonomisk oberoende innan vi dör. Det är våra högsta dröm.
Vi satte barnet i denna värld och vi bör hjälpa barnet! Tanken på att hen ska leva på soc…nej det tillåter jag aldrig. Min uppgift är att hitta ett sätt att förvalta pengarna åt hen när vi föräldrar inte finns i liv längre.
Jag skulle kunna skriva en hel bok om mitt liv
och pengarnas riktiga värde hos mig
.