Jobbar inom region. Ingen av oss har vub
Hur skulle du argumentera då? Jag tycker det verkar väldigt konstigt att bara förbise det faktum att TS tjänar 7 000 kr mindre än sina kollegor, trots att hon bär samma ansvar och gör samma jobb.
Det är till och med så konstigt att det får en att undra om det ens stämmer.
Vad menar du? Skulle jag sitta och hitta på det?
Det skulle vara om kollegan hade erfarenhet utanför ssk som till viss del skulle kunna tillgodoses - t.ex. jobbat som uska i 10 år?
Annars har jag också svårt att se hur tusan det skulle gå till. Det finns inget område inom sjukvården som motsvarar 7 tkr.
Jag tror som de andra har sagt att du gör bäst i att lugnt och sansat be om en motivation till varför löneläget är som det är.
Jag tror även de fackliga representanterna får vara med vid lönesättning för att se att det är i linje mot de andra.
Alltså möjligen att hon jobbat som uska något mer än jag, men vi är jämngamla så inte särkilt troligt.
Nej, men du vore inte den första människan i världshistorien med en något felkalibrerad bild av din egen förmåga; eller vad som värdesätts hos arbetsgivaren. Är du helt säker på att din kompetens med alla mått är helt likvärdig de vars lön du uppenbarligen kollat upp?
Får jag fråga vilken lön du har, hur mkt erfarenhet och vilken region du jobbar i?
Är de andra anställda efter dig och har löneläget i så fall ändrats mellan era anställningsdatum?
Har du ingen ide om vad detta beror på?
Försök luska ut det så har du en bättre utgångspunkt för samtalet.
Om det är helt samma arbetsuppgifter så låter det nästan olagligt.
Ja jag är helt säker, tro mig. Har analyserat denna fråga upp och ner, höger och vänster. Jag får goda lovord av kollegor och chefer. Har extraansvar i verksamheten. Har inte hög frånvaro. Jobbade 50 övertidstimmar i sommar för att hjälpa till. Jag tänker inte skämmas för att säga att jag är en väldigt duktig sjuksköterska. Det som jag glömt nämna i hela historien är att vi har en ny chef som anställt de nya, jag blev anställd av en annan chef. Då kom jag in och var nöjd med min lön eftersom att löneläget var ganska lågt. Och jag är givetvis inte ensam om att ha halkat efter. Tror chefsbytet har bidragit till de nya högre ingångslönerna.
Ja precis så är det. Detär dessutom en annan chef som anställt sen 2 år tillbaka, strax efter jag anställdes.
Ja du får fråga. Jag har varit sjuksköterska i 7 år, jobbar i en region i mellansverige och har 34K i lön. Mina nya kollegor ligger alla runt 40-41K.
Ja alltså det enda som jag kan tänka på är chefsbytet mellan våra anställningar. Ny chef nya möjligheter till högre ingångslön. Dock har ju inte löneutvecklingen för oss redan anställda hängt med.
Låter ändå rimligt. Jag gick in på 27 inom region. Gick efter 2,5 år upp till 29, vilket som för dig också skulle motsvara 1k/år
Då är det precis lika som för lärare. Senare anställda tjänar ofta mycket mer eftersom löneläget har ändrats. Misstänker att det betyder att du måste byta arbetsgivare om du mer än marginellt ska ändra din lön.
Och vad har du idag? Och hur länge har du varit ssk?
Ja vi får väl se, ska iallafall ta diskussionen och se vad jag kan få ut av det.
Jag tycker det är så jäkla synd att vissa arbetsgivare alltid försöker hålla nere lönekostnaderna precis där de kan.
Jag sade nyligen upp mig från ett arbete och fick reda på att en person som jag lärt hade samma lön som jag. Gillar kollegan, men man blir besviken på att arbetsgivaren inte uppskattar en.
Jag tycker du ska fråga i god tid vilka kriterier de sätter löner, låt oss säga det är 3 olika kriterier. Sen sitter du och skriver ner alla sätt du uppfyller dessa.
Och ber om att bli kompenserad utifrån detta och marknadsmässig lön. Försök vara så saklig som möjligt, ta inte in känslor mer än att du känner att du inte är uppskattad kanske.
Funkar inte detta så sök annat jobb och pumpa upp din lön och sätt ett ultimatum, MEN om du gör det var verkligen beredd på att säga upp dig. Gör inget spontant utan planera ut allt, tacka för mötet. Signera nya avtalet och lämna in uppsägning dagen efter.
3 år. Bytte till kommun och gick in på 35.