Hej! Avanza-appen har onekligen förslappat mitt investeringsbeteende. När jag är rastlös går jag in och kollar hur det går för aktier och fonder. När de gått ner köper jag mer och om det behövs säljer jag av med de som gått upp och jag långsiktigt tror mindre på. Det innebär en massa courtageavgifter så gott som dagligen. På hur många plan är detta en usel investeringsstrategi?
Och hur dåligt är detta ut skattesynpunkt? (Gör allt via ISK)
Behöver väl inte vara dåligt.
Klarar du av att skumma grädden lite och sälja toppar och köpa dippar så är det bättre än att sitta still i båten.
Problemet är bara att lyckas med det ![]()
På ISK betalar du endast årlig schablonskatt på innestående beloppet. Dina köp och sälj påverkar inte skatten annat än på marginalen. Det är själva poängen med ISK.
Courtageavgifter kan däremot snabbt äta upp vinsten. De måste man försöka hålla till ett minimum. Dessutom brukar ogenomtänkta köp/och sälj sällan leda till ökad avkastning över en längre period.
Ett sätt att hantera problemet vore att först och främst avinstallera appen på mobilen. Och sedan börja föra köp och säljdagbok där man skriver ner analys och anledningen bakom man vill göra förändringar i sin portfölj. På detta sätt försvåras reaktiva handlingsmönster samtidigt som man blir mer medveten om vad som driver ens investeringsbeteende.
Du ska inte vara inne och peta i dina aktier och fonder dagligen för då gör du bara bort dig och betalar courtageavgifter i onödan. Två gånger om året räcker gott.
Låter som enskilda aktier kanske inte är något för dig. Kanske en fondrobot passar dig bättre om du är klåfingrig och försöker tajma börsen för jämnan.
Ett annat tips är att avinstallera alla sådana appar. Låt bli att kolla börsen varje dag.
Aldrig förstått varför man inte ska kolla sina innehav ofta,Personligen skulle jag inte kunna låta bli att kolla varje dag,
Betyder inte att jag rotar i innehaven.
Kollar även Lysa varje vecka.
Skulle sova väldigt dåligt om jag inte har koll på vad som pågår.
Dom enskilda aktier jag äger har jag kurslarm på både uppåt o nedåt,
Sitter inte på en förlustposition hur länge som helst, bara för o tro att den kommer tillbaka.
Dom pengarna gör bättre nytta på annat ställe.
En nedgång på 50% betyder att den måste stiga 100% för att komma tillbaka till +/- 0.
Bara för att jag kollar ofta betyder inte att jag pillar i innehaven.
Bara för att jag dricker alkohol betyder det inte att jag är alkoholist, men att undvika alkohol gör det mindre troligt att utveckla alkoholism.
Att undvika att titta hela tiden är helt klart ett mera framgångsrikt sätt att inte pilla med innehavet. Borde inte vara så svårt att hålla med om, även om undantag alltid finns.
Jag gör inte affärer bara för att jag har koll och följer mina positioner, men det får mig att sova bättre!!
Och en väldigt märklig jämförelse med att supa!! Det kostar bara pengar, kostar ingenting att följa med mina konton! Du gör som du vill och jag gör som jag vill. Funkar bättre för mig!
Om d va mig du svara så ja, jag läser alla kvartalsrapporter på alla bolag jag äger absolut!
Kan inte investera i bolag jag inte vet något om.
Följer alla nyheter, insiderhandel, ägarstrukturer med mera.
Måste ändå påpeka att direktägda aktier uppgår till ca 15 % av min totala portfölj, har största delen i lysa och även fondportfölj med globala indexfonder.
Kollar lysa minst 1 gång i veckan också, varför skulle det ge mig sämre avkastning genom att följa mina investeringar. Märkligt resonemang! Bara för att jag loggar in betyder det inte att jag köper o säljer!
Nej jag håller inte med, för vissa kanske det är svårt att låta bli att pilla i inloggat läge, men ser inte det som ett problem.
I swedbank är courtaget 29 kr vilket är 0,29 procent på 10 000, köp och sälj kostar 0, 58 procent, vilket egentligen inte är så lite.
Dvs inga affärerom du inte hoppas tjäna 0, 58 procent, därför handlar jag aldrig förmindre än ca 10 000.
Annars är allt en chansning och spekulation.
Vi är alla olika.
Upp till var och en att försöka bedöma mängden exponering de klarar av utan att skapa ett skadlig beroende.
Hen kanske gillar att se senaste förändringarna, likt hur somliga håller koll på hur det gick för deras fotbollslag i den senaste matchen?
Exakt så! Sover sämre om jag inte har koll på “mina lag” i portföljen, oavsett upp eller nedgång.
Fattar inte varför en del ser det som nåt negativt,alla kanske inte pallar det o se röda siffror utan o få panik. Men jag följer dagligen nyheter om bolagen jag äger läser alla kvartals/årsrapporter.
Koll på bolagens guidningar, läser analyser gjorda av andra,bara för att se hur deras tankar överensstämmer med mina,riktkurser osv,osv osv Men aldrig att jag lyssnar på köp/sälj råd från andra tar bara egna beslut.
Försöker inte tajma toppar o bottnar, tror jag på bolaget så vill jag äga,tanken är att behålla för ever, även om det inte blir så…
Mvh
Håller med dig! Spekulerar inte som regel.
Har en liten lekhink mest för att det är roligt,med lite spekulation/chansning. Tillväxtbolag som jag tror har potential att utvecklas till lönsamma vinstdrivna bolag.
Men inte mer än 5% av mitt kapital i den hinken. En del köper postkodlotter och trisslotter. Det är spekulation om nånting!
Mvh
Jag anser även att globala indexfonder är en chansning som många håller högt här, historiskt inte bästa avkastningen vad jag förstår, har egentligen inte koll på det, så där kan jag ha fel.
Det är ju inte den bästa absolutavkastningen man söker när man väljer global indexfond. Det är ju den bästa riskjusterade avkastningen. Självklart går det hitta värdepapper som avkastat mer än global indexfond när man kan titta i backspegeln. Svårare att se framåt dock som bekant.
Det är precis tvärtom tänker jag. Man tar inget bet på någon enskild marknad, region eller bransch. Man tar marknadsvikt oavsett hur den ser ut för tillfället.
Klipper rosorna och vattnar ogräset? Finns förbättringspotential i den strategin.
Väldigt slöseri på tid, ork, ro och pengar ![]()