Jag kan inte acceptera mitt fysiska och mentala åldrande

Helt oförblommerat och rakt till sak till ett forum fullt av kloka och eftertänksamma medlemmar med olika perspektiv: - jag fixar inte att acceptera mitt åldrande.

Jag har precis fyllt 47 år. Väger lika mycket som jag gjorde när jag var 27 och tränar väldigt mycket och ofta (löpning + gym). Jag skulle, med risk att låta förmäten, hävda att jag ser rätt bra ut för mig ålder och är väldigt vältränad i min “åldersklass”. Pratar vi kroppsfunktioner, så har jag inte drabbats av några sjukdomar eller krämpor mer än idrottsrelaterade problem. Jag märker att jag hör aningen sämre och har blivit märkbart översynt. Nog är jag lite tröttare än efter en arbetsdag än förr men tror inte jag sticker ut nämnvärt i jämförelse med jämnåriga. Jag “borde” nog kort och gott “vara nöjd” givet min ålder.

Ändå… Jag får kämpa så förtvivlat att acceptera mitt åldrande och det faktum att jag för varje år som går blir en äldre version av mig själv. Jag jämför mig alltså inte med andra, vare sig yngre, äldre eller jämnåriga utan enkom med mig själv. Och fastän jag rent teoretiskt köper de existentiella villkor vi alla delar - vi föds, växer upp, börjar åldras, sakta tappar vårt ungdomliga utseende och kroppsfunktioner och sedermera trillar av pinn - så finner jag inte ro och acceptans i denna “köttets förnedrande förruttnelse” för att citera en gammal elitidrottare.

Jag hatar att säga det, och åter, jag borde veta och kunna tänka annorlunda , välutbildad inom psykologi som jag är, men jag får oftare och oftare panik av att se mig själv i spegeln. Vem är han, “the man in the mirror”? Var det han som blev jag? Var kommer den mer gulaktiga färgen på tänderna ifrån? Hur kan jag se så trött ut fast jag inte känner mig trött?

Vad hände med det jag som ung läste i tidningarna? Att man “landar i sin ålder”. Att man blir mer självsäker och har mindre självtvivel. Att man vågar “ta för sig” i livet när man blir äldre. Jag vill inte påstå att jag är speciellt osäker eller inte tar för mig på något sätt, men inte tusan har det för mig inneburit den i tidningarna beskrivna förbättring i dessa aspekter, i takt med att tidens tand har fått göra sitt i deccenier.

Jag vet att jag inte borde men jag vet också att jag inte kan stoppa mig själv att tänka, längta och drömma mig tillbaka till en yngre version av mig själv. Jag vet, jag vet, jag vet, jag borde kanske vara som de som tidningarna skrev om, de som är “glada att inte längre vara unga, man var ju så osäker då. Tänk vad skönt att åldras”. Jag förstår inte, kan inte relatera. Jag vill vara ung, vill inte åldras. Vill vara ung, jag älskade att vara ung, full av energi, famla efter livets mening och att känna att varenda känsla var på liv och j-la död. Jag lika mycker lider som bävar för det faktum att jag inte har tiden på min sida. Mitt motstånd mot att åldras kommer tveklöst bemötas med ett åldrande och en förmodat accelerering av dess effekter.

Så här, forumvänner, tänker jag en dålig dag som denna och dessa dagar tenderar att återkomma oftare och oftare.

Som man säger - tankar på det?

30 gillningar

Förr kallade man de för 50 års kris…

23 gillningar

Kan absolut relatera till dina tankar och känslor. Har löst det hela med att inte titta i spegeln så ofta :wink: tror det kallas förnekelse. Tränar / äter / väger och orkar samma som jag gjorde när jag var 20 även om jag känner av skadorna lite mer så både ser och funkar kroppen som då jag med men ser i ansikte och hår att det är på gång.

Det är ju två aspekter i det hela, utseende och kapabilitet. Egentligen är det acceptans av jaget vs “alla andra” som blir svårare för det är ju egentligen acceptans av sin dödlighet och den är svår. Det blir så tydligt när man ser det.

Utseendet får man nog bara hänga med i, om man inte tar till kniven. Men det känns som att acceptans rörelsen för detta har börjat med alla omejkade kändiskvinnor med flera som låter håret vara grått och pratar om det på riktigt, i motsats till tidningarna som känns som klyshor…
Ju mer accepterat det är att se gammal ut - ju mer ok tror jag det kommer kännas för en själv. Sen får man hitta sina egna vägar att landa i sitt utseende. Sluta titta på ungdomar och hitta det vackra i andra i samma / högre ålder.

Det andra är att vara kapabel och där är träning, kost och att göra det man kan, men även att återhämta och lyssna på kroppen som jag tror man kommer långt med. Där kan du ju faktiskt påverka och motverka problem.

Sen - nej det går inte att stoppa tiden - men det går att påverka inställningen till det, nu mår du ju dåligt och det påverkar dig. Vad för liv blir det då? Om 10 år kommer du titta tillbaka på denna tiden och tänka - varför njöt jag inte då och hur ung var jag inte då.

Ju fler du pratar med, bollar tankar och känslor desto bättre. Istället för att ha det inombords tills det bubblar och exploderar.

Tror att det är många i vår generation som upplever samma känslor och tankar - därav hypen med longevity, anti age rörelsen mm det är en jätte industri.

Lite lösa tankar

11 gillningar

Man kan prata med proffs om att lära sig acceptera det oundvikliga.

5 gillningar

För mig är det tvärtom, jag mådde inte så bra fram till runt 35. Där kom jag på att det är helt okej att skita i det mesta som får mig att må dåligt även om det får en att framstå som en något kufig typ. Nu mår jag bättre för varje år. Ser fram emot att bli pensionär. Ta en liten promenad och sedan sitta och götta sig med en bok i fotöljen.

21 gillningar

Vill bara säga tack för att du delar med dig på ett såhär sårbart och fint sätt. :pray: Det sätter verkligen orden på hur jag börjat känna i ett par år nu sedan jag fyllde 25 och så sakteliga började märka av små ålderstecken.

Då är jag ändå ”bara” 28 idag och i mina bästa år enligt vissa. Men jag är oerhört avundsjuk på ~20-åringar, och just den nyfikenhet och avslappnade inställning till livet man kunde ha då.

Både för egen del och i umgängeskretsen.

Du skriver det perfekt nedan.

Men jag vill samtidigt påpeka att

… Nog inte är en slump. 48 is the age at which you are most miserable… but things perk up when you're in your 70s

Det verkar vara en del av livet att det ska vara såhär :confused:

5 gillningar

Det första jag kommer att tänka på är om det här hänger ihop med någonting annat. Hur ligger du till i livet i övrigt? Hur ser livet ut? Har du åstadkommit det du vill? eller känner du en stress över dessa sakerna?

Det fysiska åldrandet kan vara en påminnelse, att man inte lever för evigt. Är det någonting du känner är jobbigt med åldrandet förutom att du ser äldre ut?

Jag själv är av åsikten att det känns helt okej att bli äldre, med allt vad det innebär. Du kan inte göra någonting åt det ändå, utan omfamna det och gör det bästa utav det. För min del tycker jag att åldrandet är någonting fint.

Så, jag tänker: Finns det någon djupare oro eller missnöjdhet som du har?

Det är lätt att säga, men jag skulle fokusera på det positiva i det här, att du är frisk & vältränad.

12 gillningar

Nu kan det ju se olika ut för olika personer. Min mer generella tanke är att män ofta “åldras gynnsamt”, åtminstone i relativ mening. Sedan är det förstås individuellt hur utfallet blir. Jag brukar ofta själv få höra att jag ser yngre ut än vad jag är. Jag vet inte om jag tycker det själv men uppenbarligen gör andra det.

Själv hade jag det ganska jobbigt när jag var yngre och mitt liv idag är på många sätt bättre. För den som hade en lyckligare ungdomstid kan “förlusten” av den rimligen kännas starkare. Jag i samma ålder som du.

Jag har förstås också funderingar på hur tillvaron kommer att gestalta sig framåt. Hälsan kan svika och annat som kommer med åldern kan hända. Det är kanske inte jättekul alltid men jag tänker att man får se till helheten. Till den tid när man “har sin framtid bakom sig” är det trots allt ganska långt kvar.

Jag är själv rätt nöjd med mitt läge i livet idag. Jag har försökt göra upp en plan för ungefär hur livet ska utveckla sig fram till förmodad pensionsålder. Det känns inte så dåligt faktiskt.

3 gillningar

Jag tycker faktiskt inte det verkar helt normalt att behöva känna så. Kanske läge för ett prestigelöst samtal med vård centralen :roll_eyes:

4 gillningar

Jag känner mest att tiden går fort!

Snart är alla min släkt som tillhör en äldre generation än mig döda och min generation står på tur!

Om jag räknar på hur lång tid det är tills jag är gammal och räknar bakåt lika långt så känns det som att det var nyss!

Nio år i grundskolan kändes verkligen jättelångt men de nio senaste år har gått superfort!

Det är inget jag går och tänker på hela tiden men när jag tänker på det är det hemskt!

3 gillningar

tack för en viktig motfråga på aspekter som medvetet och för enkelhetens skull inte tog med:

så lika helt ärligt så min trådstart - jag ligger bra till i övriga livet, efter min egen måttstock. Fru, en liten son på 9 veckor (vilket å andra sidan helt klart har satt igång tankar kring mitt eget åldrande!), en bra tjänst som mellanchef/verksamhetsutvecklare, många vänner, aktiv inom veteranfriidrotten (här får man som tur är tävla mot jämnåriga) :wink: Jag måste säga att jag nått i princip dit jag vill, förutom att jag kanske ångrar att jag inte satsade på idrotten tidigare (började elitsatsa först när jag var runt 27). Jag brukar lite förmätet säga att jag haft tur att fatta livsbeslut som lett mig dit jag vill och kanske också haft en viss talang att veta vad som är bra för mig.

kanske är det just detta som gör åldrandet så svårt - att jag har varit rätt vass på att sätta upp ett mål och sedan sträva dit. och fakitkst ofta nå det. Att sluta åldras är helt avgjort inte ett nåbart mål, även om man såklart kan påverkar effekterna av åldrandet med goda livsstilsval.

om det är ngt som “ligger bakom” detta så kanske det är just elitidrotten som förstärkte mig något fruktansvärt när jag kunde konkurrera med de bästa senionerna (i a f på regional och ibland nationell nivå). Jag har identifierat mig som en duktig idrottare som dessutom ser väldigt väldigt vältränad ut. Visst, det går helt avgjort att fortsätta idrotta och då jämföra sig med löparna i min ålderklass (just nu M45-49) och det är på sätt å vis en STOR hjälp för mig i min sorg över åldrandet - att fortfarande kunna tävla i idrott. Men jag har haft svårt att släppa känslan, tanken och minnena på hur det var att vara RIKTIGT bra. Så, ja, det ligger en paradox på lur här i form av en idrott som både hjälper och skjälper mig i mitt accepterande av mitt åldrande…

3 gillningar

och ja, påminnelsen om att livet en dag tar slut - helt avgjort en del i det hela!

Det där låter bra men verkligheten kan också bli att man är sängbunden, hör dåligt, ser dåligt, tvingas ha blöja och luktar illa!

Som jag ser det, verkar du gå igenom en kris, med utlösande faktorn att du fått ett son, som såklart är helt underbart. Jag gratulerar!

Det är helt naturligt att ha sina känslor ”all over the place” när man fått barn och jag kan tänka mig att du som äldre man som fått en liten, får en större chock.

Jag själv drabbades av en manlig form av förlossningsdepression, där jag ifrågasatte allt i livet, hade ångest och oro, men du verkar inte vara där.

Sen pratar du om åldern, utseende, nybliven pappa, det här måste hänga ihop på något sätt tänker jag, för övriga livet verkar du ha full ordning på. Det här kan låta lite absurt om du inte haft tanken, men jag vill fråga:

Har du tittat dig i spegeln, känt ångest över åldern och utseendet och kopplat ihop det med tanken att du också har en liten son? Alltså som att ”när man ser såhär gammal ut är man i ofas om man har en 9 veckors pojke” ?

Ursäkta igen för det burdusa, men det kanske hänger ihop på något sätt? Och sista frågan. Är din fru mycket yngre än dig?

13 gillningar

Det där låter som en överdrivet negativ bild. Jag har jobbat inom äldrevården en del som yngre så den sidan av verkligheten har jag sett i väldigt konkret form. Om man blir “gammal på riktigt” kan man ju bo på äldreboende och leva den sortens liv. De flesta blir inte så gamla. Jag tror inte det är något man ska räkna med. Samtidigt var det väldigt tydligt att de som bodde på äldreboende ofta hade det hyggligt om de hade någon hobby av något slag. Att ligga och stirra i taket hela dagarna är de facto rätt trist.

Då gäller det att ha stakat ut vägen till en bra ättestupa dit permobilen kan ta sig.
Men tills dess tänkte iallafall jag njuta av att bli gubbjävel på heltid.

11 gillningar

Man kan hoppas på bättre men det där alternativet är också möjligt.

Om man har råd. Boende för äldre som betalas med skattepengar kräver nästan att man är i skicket i mitt alternativ, i alla fall här.

OT: Den där var jobbig när mina föräldrar gick bort, d.v.s. insikten att jag står på tur. Teoretiskt hade jag förstås insett att döden kommer någon dag, men det sjönk verkligen in i mig efter deras bortgång.

OnT: Håller med @JPT om att det låter som begynnande 50-års kris, d.v.s. välutbildad i psyokologi borde påminna sig om att kriser kommer och går i livet och att man får göra sitt bästa att ta sig igenom dom.

En mindre existentiell kris som nybliven förälder? Ja, alltså… Grattis, du är människa!
Att ha det där nya lilla livet i sina armar och inse att man en gång kommer att dö ifrån det. Efter att (förhoppningsvis) ha sett bäbisen bli en helt egen person som går igenom sin ungdomstid och blir vuxen - utan att man själv kommer att få göra samma sak igen (med den erfarenhet man samlat på sig). Det är svårt på många sätt. Ens åldrande och dödlighet får fler dimensioner som förälder.

14 gillningar