Jag kommer inte kunna gå i tidig pension

I det långa loppet så äts ju kapitalet upp om man säljer. Ägandet sjunker och mängden kronor från utdelningarna sjunker.

3 gillningar

Jag vet inte, mitt yrkesliv har varit väldigt sporadiskt med korta anställningar och en hel del arbetslöshet. Aldrig haft någon egentligen säker långvarig anställning. Om det fortsätter så här så blir det väll inte mycket till pension från staten om ens den statlig pension finns kvar när jag blir gammal.

Sparandet är dels för pensionen men också för att få en lite mer säker ekonomisk tillvaro vid arbetslöshet.

Jag är supernöjd med mitt nuvarande jobb som yrkeslärare i Elektronik. Skolan har en bra profil och eleverna är för det mesta snälla IT nördar av olika slag samt att jag har super sjyssta lika nördiga kolleger som jag trivs med och har bra sammanhållning med. Men vi får se hur länge denna skolenheten finns kvar :cry:

Jag älskar att jobba som lärare på skolan, håller mig underhållen och dagarna bara swishar förbi. Ensamhet gör mig väldigt deprimerad, jag kräver sociala sammanhang för att må bra och interaktionen med elever och kolleger lyfter verkligen mitt mående. Det tar dock samtidigt mycket energi och jag hatar att behöva gå upp så tidigt på morgnarna och vara helt slut på eftermiddagen och kvällen. Jag gillar också de längre ledigheterna när det är lov av olika slag.

Men jag känner mig väldigt fast i schemat. Önskar att jag kunde göra månadslånga till färdmål så som exempelvis New York eller Tokyo, osv. under hösten eller våren när det är behagligt väder. Eller åka till Stockholm och festa, eller gå på evenemang eller konserter. Men ack då jobbar man ju…

Ja, jag vet, har stenkoll på detta. Det är inga problem. Jag har provat olika investeringsstrategier och enskilda aktier är det sätt som fungerar för mig. Speciellt utdelningsaktier eftersom det känns som att man får något för pengarna och det kommer hela tiden in utdelningar. Indexfonder är teoretiskt bra men mitt kynne klarar inte den sortens investeringar.

Nej, hörde nyss talas om konceptet Die with zero och jag litar inte på att den statliga pensionen finns kvar när jag blir gammal.

Jag funderar på det också, har länge velat studera japanska, bild eller arkitektur. Kanske dra upp ett eget företag eller sadla om till att bli forskare med inriktning mot japansk kultur eller något. Att ha mer kontroll över min vardag helt enkelt. Men samtidigt vill jag inte jobba ensam. Jag orkar inte med ensamheten.

Dels för att få ner den enskilda bolagsrisken. Det spelar helt enkelt inte någon roll för helheten om ett bolag på 10k går i konkurs. Visst det svider väll lite men det är inte många procent av helheten. Gör också att jag inte blir kär i ett bolag utan kan lätt sälja och byta ut bolag som inte känns bra.

Att ta ut pengar från kapitalförsäkringen för att spendera på en resa gör ont i min själ. Att inte köpa ett till bolag vid månadens slut är tråkigt. Jag älskar detta äventyr i aktieinvesteringar, det förgyller min tillvaro att sträva mot ett mål.

Jag har aldrig varit bra på att leva, speciellt inte att leva i nuet, jag tycker mig alltid leva i framtiden. Planerar och konstant oroar mig för framtiden. Jag har aldrig kunnat spendera pengar på mig själv och unna mig saker.

3 gillningar

Efter att alltid hatat att arbeta så var mitt första mål med porföljen FIRE och undkomma löneslaveriet. Men efter ett år på nuvarande arbetsplatsen så var det inte lika relevant länge. Omvärderade mina tanker till att sparandet och utdelningarna kunde ge mig guldkant. Att man kan unna sig att gå ner i tid och få möjlighet att göra saker även om man jobbar, eller lyxa till semestrarna lite.

Jobbet är dock ganska roligt, jag träffar människor och det får vardagen att gå snabbt. Men jag verkar ha fallit tillbaka i tankar om FIRE.

1 gillning

Det stämmer helt enkelt inte vid samma nivå av uttag som från t.ex. en utdelningsportfölj.

Köper du en återinvesterande fond så kommer avkastningen bestå både av prisökning och utdelning. Utdelningen återinvesteras inom fonden.

Så varje andel består av fler och fler aktier.

En utdelningsportfölj kommer från tid till annan drabbas av bolag som försvinner.

Det är bara en psykologisk effekt med utdelning vs. sälja av. Det finns inte objektiv skillnad på en krona från det ena eller det andra. Utdelning är bara pengar som kommer från bolagets konto. Hade bolaget inte betalat ut pengarna så hade du via aktiebolaget ägt samma pengar, då du äger bolaget som äger kontot med pengarna.

8 gillningar

kan du länka var du gjorde detta diagrammet? Skulle gärna leka lite själv med siffror :slight_smile:

Jag tror det är RTs ränta på ränta kalkylator.

Där finns inställningar för uttag, skatt och sånt. Under överkurs.

2 gillningar

Men då blir väl mina förslag

1. Försök gör något åt din jobbsits så du kan få längre perioder med jobb och på vettiga arbetsplatser. Edit, ser nu att du verkar att ha det redan
  2. Se tlll att du har tjänstepension från din arbetsgivare (5-6% av lönen som investeras)
  3. Statliga pensionen (cirka 18,5% av lönen) ska du nog inte oroa dig för. En studie gjord nyligen visa att svenska pensionssystemet är ett av de bästa i världen, även mht upprätthållbarhet
  4. Följ upp ditt pensionssparande på Minpension.se där du kan se alla delarna. Underlättar mycket om man haft många arbetsgivare
  5. Fortsätt spara. Detta gör du ju redan väldigt bra

Stort lycka till :+1:

1 gillning

Jag håller med dig. 10k har en härligt tilltalande harmoni. Men jag tänker också att summan begränsar dig från att se det större. Varför köpa ett nytt bolag varje gång? För mig så är det inte antalet utdelande bolag som är huvudsaken. Utan antalet aktier i ett utdelande bolag. Om jag äger ett bolag som kostar 100 kr/aktie som delar ut 7 kr/aktie per år och begränsar mig till max 10k i ägande så blir det 100 aktier som ger mig 700 kr/per år. Men skulle jag istället köpa fler aktier i samma bolag, säg 100 till så blir utdelningen 1400 kr/per år. Skulle jag äga 1000 aktier så är det en utdelning på 7000 kr/år. Om 10k är en viktig och betydande siffra och jag vill ha den kvar så skulle jag försöka bryta mig loss från tanken på att bara äga för 10k och istället försöka sikta på att köpa antalet aktier som ger mig 10k/år i utdelning. Applicerar man teorin med 10k i utdelning/år på de 73 befintliga bolagen så skulle det bli en utdelning på 730 000 kr/år. Nu kostar ju inte alla aktier just 100 kr men det var enklast att räkna så för att lättast förklara hur jag tänker. Och med 20 år kvar till pension så tror jag det är fullt möjligt att komma dit :blush:

Det är från nya ränta-på-ränta kalkylatorn på nya hemsidan som jag fick förhandkopia på för granskning och felsökning för ett tag sedan. Den är riktigt bra och ett stort lyft med oliks grafer och inställningar.

Vet inte om jag får länka till den,@janbolmeson?

Man kan ju ta tjänstledigt och åka bort även under terminerna.

Jag har varit ledig några veckor utan problem. Visst kan de säga nej till tjänstledighet men jag har alltid fått ja.