Här har du nog missuppfattat något. Hyr du ut bostäder i näringsverksamhet gäller vanliga hyreslagen, oavsett vad det är för typ av hus. Då har hyresgästen besittningsskydd och rätt att bo kvar oavsett om du säljer huset eller vad du nu hittar på. Enda sättet för hyresgästen att mista rätten till bostaden är att låta bli att betala hyran eller missköta sig grovt (och även då är det rätt hög tröskel).
För privat ränteavdrag får du dra av 30% av dina privata räntekostnader för lån (med ett takbelopp) mot dina andra privata skatter.
För ett företag är räntor en avdragsgill kostnad i verksamheten (100% av räntekostnaderna, oavsett belopp), som sänker resultatet och således bolagsskatten.
Det privata ränteavdraget fungerar på samma sätt, räntorna är en avdragsgill kostnad som sänker resultatet och således sänker dina skattekostnader. Eftersom skatten på inkomst från kapital är 30%, blir skattereduceringseffekten 30%.
Utöver det får man även göra avdrag när man har underskott av inkomst från kapital.
För ett företag antar jag att skillnaden där blir att man istället får skjuta upp underskottet till kommande år(?)
Dock bara upp till 100k. Sen sänks det till 21% vill jag minnas.
Ska man syssla med fastigheter kan räntekostnaderna snabbt dra iväg.
Det gäller bara vid underskott, man kan ju förmoda att hela anledningen till att syssla med fastigheterna är att skapa ett överskott.
Så om vi bortser från vad som händer när man går minus på sina fastighetsaffärer, blir det någon skillnad i ränteavdraget för en näringsverksamhet versus en privatperson?
Dina räntekostnader är avdragsgilla med 30% upp till 100k som privatperson. Allt där över är 21%. Äger du 10 fastigheter som privatperson och ska dra av räntan enligt tidigare inlägg är detta vad som gäller.
I bolagsform är räntan alltid en kostnad som sänker din vinstskatt. Huruvida alternativ A eller B är mest lönsamt vet jag inte.
Räntekostnaderna är avdragsgilla med 100% så länge du inte ligger på ett underskott av kapitalinkomst.
Vid underskott får du göra en skattereduktion på 30%, upp till 100kkr, därefter 21%.
Under förmodan att dina 10 fastigheter generar kapitalinkomster över räntekostnaderna kommer skattereduktionen vid underskott aldrig bli aktuell.
Sen var frågan om man kunde bedriva uthyrningsverksamhet med 10 fastigheter privat utan behövde bedriva det som näringsverksamhet.
Och om det är någon skillnad i hur ränteavdraget fungerar där.
Vad jag förstår finns ingen skillnad, så länge det inte finns ett underskott, ränta kvittas mot vinst.
Kan vara så att jag har fel men har fått för mig och citerar en text här.
“Besittningsskyddets innebörd:
Hyresgästen har rätt att bo kvar:
Som huvudregel har hyresgästen rätt att få hyresavtalet förlängt även om hyresvärden vill säga upp det.
Undantag:
Det finns situationer där besittningsskyddet kan brytas, till exempel om hyresvärden själv ska bosätta sig i bostaden eller sälja den för att någon annan ska bosätta sig där.”
Att det är lite skillnad på att sälja vanlig villa typkod 220 eftersom en köpare normalt ska bosätta sig där. Då väger man behovet hyresgästen har mot behovet av hyresvärden att sälja.
Skillnaden mot ett lägenhetshus är ju att där ska ju köparen troligen fortsätta hyra ut medans ett hus blir nästan omöjligt att sälja med hyresgäst då en köpare ska flytta in. Så tror det blir skillnad för det är en behovs prövning som sker enligt lagen. Bör ju finnas något prejudikat.
Såg nu att det är ju just så som du säger. Hyresgäst har besittningsskydd så det får man tänka på och sälja när hyresgästen sagt upp sig eller testa att säga upp hyresgästen och de kanske är med på noterna.
Så driver man det i bolagsform eller “affärsmässigt” som det står i lagen har hyresgästen besittningsskydd.