Jag hade volatilitetsviktat enligt resonemanget i del 3a. Se detta inlägg för exempel med fler fonder i varje kategori.
Intressant. Intuitivt är det ett rimligt argument, men tittar man på faktisk utveckling av EUR/SEK vs USD/SEK över lång tid tycker jag att korrelationen mellan dessa valutapar är ganska stark, så jag är tveksam till att EUR-hedge skulle vara lönsamt. Glöm inte heller att valutasäkringen har en indirekt kostnad (som inte syns i förvaltningsavgiften).
Emittentrisken för ETF:er är normalt inte större än motsvarande för “vanliga” fonder. Dina tillgångar ska vara separerade från fondbolagets, så även om de går omkull ska du få ut dina pengar. Har de misskött detta kickar det svenska investerarskyddet in. Rationellt borde du alltså inte vara mer rädd för ETF:er än vanliga fonder.
Sen kan man visserligen gå in på teknikaliteter såsom att EN4C är en syntetisk ETF, och därmed har större emittentrisk än en fysiskt replikerande fond eftersom den är uppbyggd av swappar. Men de andra råvaru-ETF:erna du tagit med är också syntetiska, så jag misstänker att du inte syftar på detta.