Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag har 25% i Alcur-fonden istället för en del stadsobligatioer mm, och resten av portföljen är ganska lik zinos. Anledningen för mig har varit att ha ytterligare ett tillgångsslag som presterar relativt okorellerat med resten även under en tid av räntehöjningar. Det mesta verkar korellera under perioder av större räntehöjningar som AllSeasonsPortfolio pratar om i den här tråden: Hur ränterisk påverkat tillgångsslag under 2022
Zino pratar också om att denna risk med oförutsedda räntehöjningar är svår att diversifiera bort (troligtvis pga att korellationerna ökar), så det är ett vedertaget problem som ju faktiskt diskuteras de senaste 10 inläggen, där ett annat alternativ till alcur läggs fram: lynx dinamic.

Jag har inte backtestat strategin med alcur och det finns som zino säger risken att de byter förvaltare mm så det får man vara lite uppmärksam på. Att förlita sig på några få förvaltare som ett helt eget tillgångsslag är väl inget att rekomendera om man vill bygga en portfölj som ska se lika dan ut i decenier framåt, men jag tycker att alcur fonden har passat in som komplement senaste tiden när allt har korellerat så mycket med räntan.

2 gillningar