Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Korrekt, på Nordnet behöver ETF:er begränsas till max 10% för att maximera belåningsgrad. Vanliga fonder, däremot, får uppgå till 30% (helt ologiskt, bara att acceptera).

Om man vill applicera hävstång på en Grundportfölj på Nordnet med maximal belåningsgrad behöver man därför dramatiskt utöka antalet fonder:

• Guld-allokeringen behöver delas upp i helst 4 fonder (9% är för lite marginal till 10%).
  • Råvaruallokeringen behöver delas upp i 3 fonder (mitt förslag är att välja 2:a generationens råvaru-ETF:er utöver EN4C).
  • Captor Iris klarar sig nätt och jämnt då gränsen är 30% för fonder.
  • Aktier klarar sig om man väljer en vanlig global indexfond + home bias.

Det blir alltså snabbt fler innehav, och i mina ögon kan man därmed lika gärna överväga att utveckla portföljen till en halvavancerad variant (här är t.ex. mitt förslag på “Mellanportfölj”) om man är intresserad av hävstång på Nordnet. Alternativt kan man nöja sig med lägre belåningsgrad/hävstång (det är inte förbjudet att överstiga 10%).

Det är en helt rimlig fråga! Men precis som @RobertK skriver så behöver inte tätare betyda bättre. För de flesta tillgångsslag dominerar trendfaktorn över mean reversion på upp till ca 1 års tidshorisont, så det är intuitivt att det är bättre att ombalansera årsvis än t.ex. månadsvis, eftersom det senare konstant köper/säljer in i pågående trender, medan det första låter trenden löpa ut.

Här skrev jag ett pedagogiskt exempel för att belysa hur volatility drag fungerar, och hur ombalansering med cash eller okorrelerade tillgångar kan minska den, det kanske kan hjälpa förståelsen?

Sedan Bretton-Woods avslutades 1971 och världens ledande reservvalutor blev fiat har guld haft en riskpremie på ca 5%. Det betyder inte nödvändigtvis att det kommer fortsätta ha det framöver, men historiskt har de bästa tillfällena att äga guld varit just i denna fas av de långa ekonomiska cyklerna. Läs detta inlägg för djupare resonemang och en hel del grafer kring detta.

@pimlico Kul, ett stort steg i rätt riktning! :clap: :rocket: :clap: Håller tummarna för att ni lyckas få Nordnet/Avanza att ta in er SEK-säkrade variant också - det hade varit ett oerhört attraktivt alternativ för mina modellportföljer!

Precis som @bspastikern skriver så lyckas jag inte heller hitta ETF:erna på Nordnet ännu, men jag antar att det bara är en tidsfråga nu.

Nej tyvärr - det blir samma resonemang som när folk frågar om jag gillar EUR-säkrade guld-ETC:er: som svensk byter man bara en valutarisk mot en annan (även om EUR möjligtvis har högre korrelation till SEK). Så listan förblir oförändrad i nuläget.

6 gillningar