Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Då skulle jag definitivt rekommendera en allvädersportfölj :blush:

Enbart aktier är för riskabelt och korta räntor/sparkonto är för försiktigt, allvädersportfölj ger den perfekta balansen anser jag :slightly_smiling_face:

Jag har i princip allt mitt sparande i allvädersportföljen med belåning. I mitt fall innebar det lite för hög risk då jag eventuellt behövde pengarna för köp av tomt, vilket får vänta efter årets nedgång. Hade jag tagit mindre risk hade jag dock ändå behövt vänta då det skulle ta längre tid att komma upp i det kapitalet som krävdes så jag känner ändå att jag har tagit rätt beslut, lite surt med timingen bara.

1 gillning

Absolut, har en bred aktieportfölj som ligger 20-25 år framåt i tiden minst.

Började ju sätta upp allväders för 2v sen med liten summa på ca 20k för att börja studera utvecklingen. Och känner ju att räntefond är lite för försiktigt, därmed kanske man skulle tagit räntefondens kapital och placerat i allvädersportföljen också?

Samtliga summor (aktieportfölj, allvädersportfölj och räntor är pengar jag inte kommer behöva på längre sikt). Har en baktanke att kanske växla över mer och mer kapital till allväders längre fram när man närmar sig 50-55 strecket, vilket fick mig att smått börja med en redan nu.

Relationen mellan aktieportfölj/allväders är runt 95%/5% så visst ligger jag med mest fokus på långsiktiga aktieportföljen. Men då dessa räntefondspengar knappt kommer göra nån nytta rent avkastningsmässigt får jag känslan att det är bättre att pytsa in dem i allväders också.

Är 32 år och således långt till pension.

Rent pill-mässigt blir det bara i de fall när en tillgång går utanför gräns och behöver ombalansering.

1 gillning

Jag har frågat NN ifall de kan lägga denna till i utbudet. Intressant för att den tillhandahåller så kallade senior secured loans, lite att jämföra med High-Yield, men med lägre risk och fortfarande relativt bra avkastning. Kan kort sammanfattas så här: “Senior debt represents the highest priority among a borrower’s repayment obligations. If a company goes out of business, it must repay senior debt first, followed by junior debt (such as bonds), and then stockholders.”)
Skulle vara bra att komplettera räntedelen i en portfölj med är jag rätt övertygad om:

Fick till svar att "Jag ser till att lämna detta önskemål till vårt fondteam, tyvärr är det en process att lägga till en ny fond vilket betyder att vi aldrig kan garantera något. " - så jag hoppas de lägger till den i alla fall. Förstås SEK varianten med ISIN FI4000511936. Men vi får se.

Haha jag såg “Senior” och tänkte att fonden investerar i senior-lån :sweat_smile:

Edit: Låter spännande faktiskt men är tveksam till att jag tar med den i portföljen just nu :thinking: Låter dock bättre än både investment grade och high yield känner jag.

1 gillning

Jag läste snabbt och fick det till “Evil Nordic Senior Secured Loan”…

8 gillningar

Jag har gjort en liten summering av det senaste halvåret med portföljen samt mina ideér och tankar kring den, för den som är intresserad.

2 gillningar

Liten uppdatering av portföljen: Optimal strategi för insättningar/månadssparande!


Månadssparande har diskuterats flitigt i den här tråden under den senaste månaden. Tidigare rekommenderade jag helt enkelt att varje månad köpa det tillgångsslag som var mest underviktat, men jag har insett att frågan är mycket mer komplex. Nu känner jag äntligen att jag har funnit en mer optimal metod!

Bakgrund

Problemet med månadssparande är att varje insättning blir en ombalansering, om man inte köper enligt ursprungsfördelning. I multi-asset-portföljer kallas detta cash flow rebalancing och förespråkas ibland för skatteeffektivitet (ingen försäljning), men på ISK är det mindre relevant. Dessutom avviker man då från den optimala ombalanseringsstrategin – att endast ombalansera när tillgångar går utanför sitt spann.

Flera studier – bl.a. av Vanguard och Daryanani (som båda diskuterats tidigare i tråden) – visar att månadsvis ombalansering sannolikt är för frekvent. Du köper konsekvent ”fallande knivar” och säljer stigande trender för tidigt.

Tidigare diskuterade metoder för månadssparande:

  1. Köp sämst presterande tillgångsslag varje månad. Enkel men suboptimal: man “ombalanserar” för ofta och köper fallande tillgångsslag med negativt momentum. Kortsiktigt alltid negativ förväntad avkastning på ens senaste insättning.

  2. Köp enligt aktuell fördelning varje månad. Teoretiskt perfekt eftersom alla tillgångsslag behåller sin aktuella fördelning och ombalanseringsstrategin därmed inte rubbas, men opraktiskt då det kräver beräkningar och opraktiskt för ETF:er (ingen fraktionell handel). Ett lite enklare alternativ är att köpa enligt målfördelning istället.

  3. Månadsspara i alternativa fonder tills ETF-belopp nås. Teoretiskt bra, men ökar komplexitet pga signifikant ökat antal fonder att bevaka och handla.

Förslag på alternativa courtagefria fonder för tillfälligt månadssparande, avancerade portföljen
  • Handelsbanken Global Momentum
  • Storebrand Global Value
  • Captor Iris
  • Captor Aster Global Credit
  • Danske Globala Realräntor
  • Centaur Commodity
  • GULD AVA/TRACKER GULD NORDNET
  • Lynx Dynamic
  1. Spara i korträntefond tills ombalansering triggas. Sparar courtage (eftersom man slipper sälja av för att frigöra kapital för köp) men kostar i utebliven avkastning. Ombalansering triggas i snitt 4 ggr/år för avancerade portföljen, och 1-2 ggr/år för grundportföljen. Kostnaden att stå utanför allvädersportföljen i ett kvartal är ~1,35%. Jämfört med courtagebesparingen på 0,5% blir det därmed mindre fördelaktigt.
Uträkning av siffror i metod 4

Årlig överavkastning (över riskfri ränta) för allvädersportföljen uppskattas ligga kring 5,5%. Ett år har i snitt 251 börsdagar.

  • Förväntad daglig avkastning: (1 + 5,5%)^(1/251) - 1 = 0,02133% per dygn.
  • Kostnad att stå utanför marknaden per:
    • vecka: (1 + 0,02133%)^5 - 1 = 0,1067%
    • månad: (1 + 0,02133%)^21 - 1 = 0,4489%
    • kvartal: (1 + 0,02133%)^63 - 1)= 1,3527%

Avancerade portföljen innehåller 10 olika unika tillgångsklasser. Ombalansering triggas i snitt var 3:e år. Detta innebär i snitt 1 ombalansering var 0,3:e år, dvs var 3,6:e månad. På 1 år blir det alltså i snitt 4 ombalanseringar.

Detta stämmer också med siffrorna från Daryananis artikel:


Genomsnittligt antal ombalanseringar per år för en portfölj med 5 unika tillgångsslag. Vi ser att för ombalanseringsspann 15% och daglig utvärdering av portföljen triggas ombalansering i snitt 5 ggr/år.


Ny metod: köp både sämst och bäst

Efter mycket research och reflektion har jag landat i en kompromiss: varje månad köper vi både det tillgångsslag som gått sämst (mean reversion) och det som gått bäst (momentum)!

Att bara köpa det tillgångsslag som gått bäst (relativt momentum) är en vedertagen strategi som studerats extensivt. Meb Faber (upphovsmannen bakom GTAA) publicerade 2010 artikeln “Relative Strength Strategies for Investing”, där man utgår från ett universum med aktier (USA), aktier (globala), långa statsobligationer, råvaror och REITs. Varje månad köptes enbart de tillgångsslag som presterat bäst:


I denna tabell sammanställs avkastningen för strategin för olika portföljer som väljer top 1-3 av tillgångsslagen, varje månad. För att avgöra bäst presterande tillgångsslag tas ett snitt av 1, 3, 6, 9 och 12-månaders avkastning.


Samma siffror som ovan i graf. Vi ser att relativt momentum klart överpresterar buy-and-hold.

Tabellen från artikeln visar alltså att strategin presterat bäst när man investerat i de 2 bäst presterande tillgångsslagen varje månad. Ska man välja enbart en tidshorisont att titta på för att avgöra bäst presterande tillgångsslag har 6-månaders avkastning presterat bäst.

En annan välkänd artikel på ämnet är “Value and Momentum Everywhere” av AQR, som publicerades 2012. I artikeln dras samma slutsats som ovan, samt att en strategi som varje månad köper de tillgångsslag som presterat sämst underpresterar en likaviktad portfölj:


Tabell ur artikeln som visar att en portfölj P1 som varje månad väljer den tredjedel tillgångsslag med sämst momentum underpresterar en likaviktad portfölj med 1,6%-enheter, medan en portfölj P3 med bäst momentum överpresterar med 2,1%-enheter.

Varför då inte enbart månadsspara i det bäst presterande tillgångsslaget, och bara köpa underviktade när ombalansering triggas? Det är ingen dålig strategi, men problemet är:

  • Portföljen blir mer obalanserad, och volatiliteten kan därmed förväntas öka.
  • Portföljen blir mer känslig för momentum krasches (se denna artikel från 2013 av Moskowitz för beskrivning av detta fenomen), som uppstår i tider då börsen snabbt skiftar efter en utdragen trend.
  • Ökade transaktionskostnader, eftersom vi hela tiden påskyndar ombalansering av det överviktade.

Genom att köpa både det tillgångsslag som gått sämst respektive bäst får vi alltså det bästa av två världar:

  • Bibehåller balans i portföljen, vilket minskar volatilitet och ökar ombalanseringspremien. Kan ses som den enklaste proxyn till att månadsspara i hela portföljen.
  • Neutralt i momentum, eftersom tillgångsslagen tar ut varandra. Kvar blir tillgångsslagens riskpremie i förväntad avkastning.
  • Minskad känslighet för momentumkrasch genom att ta lika stor position i mean reversion.
  • Oförändrade transaktionskostnader, eftersom vi minskar antalet ombalanseringstriggers hos underviktat samtidigt som vi påskyndar ombalansering av överviktat.
  • Psykologiskt lättare att 50% av ens senaste insättning oftast stiger, jämfört med att 100% oftast sjunker.
  • Relativt simpel metod som inte kräver några tidskrävande kalkyler att utföra.

Optimalt köpbelopp för ETF:er

Fram tills nu har jag rekommenderat att eftersträva köp på minst 3600 kr för ETF:er, eftersom det är detta köpbelopp som krävs för att erhålla lägsta courtage på 0,25% på Nordnet. Jag har dock insett att optimalt köpbelopp bättre baseras på förväntad kostnad av att stå utanför marknaden. Följande insikt gjorde mig ganska exalterad (ping @bspastikern som väckte tanken i detta inlägg).

Min tidigare uträkning i detta avsnitt var helt felaktig, tack @Mellan för påpekande. Här följer en korrigerad uträkning:

Vi börjar med att räkna ut var brytpunkten går för när det lönar sig bättre att månadsspara varannan månad (tillfälligt sparande i korträntefond), kontra varje månad:

Antaganden:

  • Förvåntad månadsavkastning över riskfri ränta (se ovan under “bakgrund”): 0,4489%
  • Minsta courtage Nordnet: 0,25% eller 9 kr (köp <3600 kr innebär alltså courtage >0,25%)

Förväntad avkastning vid köp varje månad:
(x - 9) * 1,004489 + (x - 9)
Där (x - 9) är köpesumman efter avdrag för courtage.

Förväntad avkastning vid köp varannan månad:
2x - 2x/400
Där 2x/400 är courtaget på 0,25%. Jag räknar med detta istället för 9 kr då efterföljande uträkning visar att summan blir >3600 kr. Notera även att vi inte behöver beräkna någon ränta på dessa pengar då det är avkastning över riskfri ränta som avses i alla beräkningar.

När är dessa summor lika?
(x - 9) * 1,004489 + (x - 9) = 2x - 2x/400
x = 1901 kr

Månadsspar under 1901 kr lönar sig alltså bättre att lägga tillfälligt i en korträntefond och köpa ETF:er varannan månad istället. Men när börjar löna det sig med var tredje månad?

För att räkna ut detta behöver vi beräkna förväntad avkastning till minsta gemensamma nämnare för 2 och 3, dvs månad 2 * 3 = 6.

Förväntad avkastning vid köp varannan månad:
1,004489^4 * (2x - 9) + 1,004489^2 * (2x - 9) + (2x - 9)
Där (2x - 9) är köpet efter avdrag för courtage. Första köpet hinner alltså växa under 6 - 2 = 4 månader, andra under 2 månader, och sista inte alls.

Förväntad avkastning vid köp var tredje månad:
1,004489^3 * (3x - 9) + (3x - 9)
Första köpet hinner alltså växa under 6 - 3 = 3 månader, andra inte alls.

När är dessa summor lika?
1,004489^4 * (2x - 9) + 1,004489^2 * (2x - 9) + (2x - 9) = 1,004489^3 * (3x - 9) + (3x - 9)
x = 672 kr

Vi ser att både vänster led och höger led blir geometriska summor, med fler och fler termer ju lägre frekvensen blir för månadsköp. Vi kan därmed skriva detta som en generell formel:

Minsta gemensamma nämnare för n och (n + 1) = n(n + 1) månader.

Förväntad avkastning vid köp var n:te månad:
1,004489^(n * n) * (nx - 9) + 1,004489^(n(n - 1)) * (nx - 9) + … + 1,004489^0 * (nx - 9)
Första köpet hinner alltså växa under n(n + 1) - n = n * n månader, andra under n(n-1) månader, osv.

Detta kan skrivas som en geometrisk summa: (nx - 9) * (1,004489^(n(n + 1)) - 1)/(1,004489^n - 1)

Förväntad avkastning vid köp var (n + 1):te månad:
1,004489^((n + 1)(n - 1)) * (x(n + 1) - 9) + 1,004489^((n + 1)(n - 2)) * (x(n + 1) - 9) + … + 1,004489^0 * (x(n + 1) - 9)
Första köpet hinner alltså växa under n(n + 1) - (n + 1) = (n + 1)(n - 1) månader, andra under (n + 1)(n - 2) månader, osv.

Detta kan skrivas som en geometrisk summa: (x(n + 1) - 9) * (1,004489^((n + 1)n) - 1)/(1,004489^(n + 1) - 1)

När är dessa summor lika?
(nx - 9) * (1,004489^(n(n + 1)) - 1)/(1,004489^n - 1) = (x(n + 1) - 9) * (1,004489^((n + 1)n) - 1)/(1,004489^(n + 1) - 1)

Vi kan bryta ut x ur ovanstående ekvation, och beräkna för olika värden på n:

Månadsspar Nordnet (Mini) Månadsspar Avanza (Mini) Minsta ETF-köp Montrose (Access) Rek. ETF-köpfrekvens
>1901 kr >211 EUR >4252 kr Varje månad
672 - 1901 kr 75 - 211 EUR 1419 - 4252 kr Var 2:a månad
337 - 672 kr 37 - 75 EUR 711 - 1419 kr Var 3:e månad
202 - 337 kr 22 - 37 EUR 427 - 711 kr Var 4:e månad
135 - 202 kr 15 - 22 EUR 285 - 427 kr Var 5:e månad

Antaganden:

  • Minsta courtage Nordnet (Mini): 0,25% eller 9 kr (köp <3600 kr innebär alltså courtage >0,25%)
  • Minsta courtage Avanza (Mini): 0,25% eller 1 EUR (köp <400 EUR innebär alltså courtage >0,25%)
  • Minsta courtage Montrose (Access): 0,15% eller 19 kr (köp <12667 kr innebär alltså courtage >0,15%)

Observera att syftet med ovanstående tabell bara är att ge en fingervisning. I realiteten är månadsavkastningen förstås inte konstant, utan varierande, och de absoluta skillnaderna i slutsummorna är relativt små även om man råkar köpa ETF:er för lägre summor än rekommenderat. I praktiken rekommenderas inte att ligga utanför marknaden >3 månader, utan man bör då överväga alternativa metoder.

Baserat på storlek på månadssparande kan det alltså lämpa sig matematiskt bättre att köpa en korträntefond och invänta köp än att köpa ETF:en direkt. Vi ser att Montrose generellt lämpar sig dåligt för små köpesummor. Ett alternativ till ovanstående (för att slippa ligga utanför marknaden) är att köpa tillfälliga alternativa courtagefria fonder såsom beskrivet i metod 3 ovan.


Sammanfattning:

Jag har insett att insättningar och månadssparande i allvädersportföljen kompliceras av flera faktorer, däribland att man vill undvika att köpa tillgångar med negativt momentum och att ETF:er inte bör handlas i för små poster pga ökat courtage. Jag har nu definierat en optimal metod för insättningar och månadssparande i allvädersportföljen:

  • Vid stora insättningar som räcker till att köpa alla tillgångsslag: köp allt enligt aktuell fördelning (1:a hand) eller målfördelning (2:a hand) i möjligaste mån. Blir aldrig helt exakt eftersom ETF:er måste handlas i hela andelar.

  • Vid mindre insättningar/månadsspar: köp 50% i den fond som är mest underviktad, och 50% i de 1-2 fonder som gått bäst under senaste 1-12 månaderna alt. 6 månaderna (sistnämnda enklare men lite mindre robust).

    • Om detta är för krångligt, välj de 1-2 mest överviktade fonderna i portföljen som proxy för 1-12 månaders avkastning.
    • Om detta skulle knuffa en stigande fond över sitt ombalanseringsspann, hoppa över den alt. dela upp insättningen över fler fonder.
  • Eftersträva ETF-köp på minst 1901 kr vid månadssparande. Detta är den gräns då förväntad månadsavkastning i allvädersportföljen överstiger den ökade courtagekostnaden över lägsta courtage.

    • Vid månadssparande <1901 kr, överväg att spara i tillfälliga alternativa courtagefria fonder, alternativt spara i korträntefond tills brytpunkt uppnås (se tabell ovan i detta inlägg).

Siffran 1901 kr gäller Nordnet. För Avanza är motsvarande siffra 211 EUR och för Montrose 4252 kr.

Tycker man att allt ovanstående verkar för komplext går det utmärkt att månadsspara på vilket sätt man vill, portföljen faller inte på det. Denna uppdatering kommer endast göra skillnad på marginalen, men det känns samtidigt väldigt skönt att äntligen ha definierat en optimal metod för något så basalt som månadssparande.

Vad tror ni om ovanstående metod, känns den praktiskt genomförbar? Jag kommer att uppdatera första inlägget del 3a samt tidslinjen med ovanstående. Stort tack för ert intresse, jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!

24 gillningar

Jag inser att det är (eller åtminstone verkar vara) korrekt, men jag måste säga att det känns lite konstigt att samtidigt köpa det som gått bäst för momentum och sen ombalansera bort från det. Ett till tecken på att investeringar görs bäst utan att blanda in känslor antar jag.

2 gillningar

Intressant! Jag ska överväga att kanske köpa ETF:er för mindre belopp… :thinking:

En fråga om metod 1: Jag tänkter att om man månadsvis köper underviktade tillgångsslag men undviker sälj så köper man visserligen massa fallande knivar, men - kan inte det kompenseras något av principen “let the winners run”? D.v.s. man gör ju inte en full ombalansering vid månadsköp?

(Om man har stora sparbelopp i förhållande till portföljen kan man ju ombalansera helt med köp, men i extremfallet “nästan noll i portföljen” närmar det sig ju köp enligt målfördelning så känns ok.)

1 gillning

Bra inlägg.

Fint att du nämner att vid större köp att man köper alla tillgångar till den bestämda målvikten, det är så jag resonerade tidigare att jag behöver nu när min portfölj är i uppbyggnadsfasen vad gäller kapital.

Ska nörda in mig mer på senaste inlägget angående månadsspar.

Ok jag förstått det rätt gäller inte längre metoden att sälja den som gått bäst + köpa den som gått sämst till inom toleransbanden?

" Genom att köpa både det tillgångsslag som gått sämst respektive bäst får vi alltså det bästa av två världar."

Eller är tanken med månadssparet att man köper bäst+sämst varje månad sålänge inte ombalanseringen är triggad åt nåt håll? För då måste man ju justera till inom toleransbanden?

Scenario 1: månadsspara och varje månad köpa sämst+bäst presterande tillgång (så länge inte ombalansering triggas?, och köper man då den sämst presterande till inom toleransbandet som tidigare, och hur tänker man med den bättre presterande tillgången om den ligger utanför övre toleransband, köper man bara oavsett?).

Scenario 2: ombalansering har triggats innan planerat månadsspar, antingen åt ett eller båda hållen på 1-2 tillgångar. Justerar man dessa till inom toleransbanden, eller köper man bara bäst+sämst som vanligt denna gången också?

Om man nu väljer att månadsspara, och köper för minst 1002kr i varje tillgångsslag varje månad, gäller toleransband/ombalanseringstrigger fortfarande på samma sätt, eller ska man förhålla sig annorlunda till dessa?

Sry om det låter lite rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar. Försöker få lite klarhet i om toleransband-grejen inte längre gäller vid aktivt månadsspar där man köper varje månad.
Antar att man håller sig till det fortsatt sålänge man bara köper/säljer när ombalansering triggas beroende på när det nu sker, och bortser från detta vid aktivt månadsspar?

1 gillning

Intressant ämne du tar upp. Jag har funderat en hel del kring detta och du har uppenbarligen gjort en grundlig analys. Själv har jag mest gått på känsla nu då jag är i det läget att jag kör med DCA och gör mer eller mindre dagliga inköp då jag är i fasen att bygga upp portföljen.

Jag har nog ändå landat i att jag inte bör köpa ETF:er eller andra tillgångar i alltför små kvantiteter för att inte avgifterna ska bli för stor andel av köpet.

Fram tills för ett par månader sen, då inte kurserna rörde sig alltför mycket, kändes det rätt självklart att försöka hålla balansen i portföljen hela tiden. Då aktiekurserna började gå ned riktigt ordentligt, med botten omkring 7:e april kändes det dock dumt om jag inte skulle passa på att köpa aktier då det var “rea” på dessa och guldet exempelvis stod väldigt högt.

Jag har nu visserligen rätt mycket övervikt i aktier efter dessa inköp och undervikt i övriga tillgångsslag, men nu känns det istället som att guld och ränteprodukter är relativt billiga så då kan jag passa på att fylla på i dessa tillgångsslag istället. Jag tror det kan ha lönat sig. Men lurigt hur man ska tänka och jag kommer definitivt att behöva fundera mer kring detta.

1 gillning

bra skriv, @Zino!

jag tycker gott man kunde ha med Storebrand Low Volatiliy mellan courtagefria fonderna i metod 3. Men då är jag också lite av en sucker för Low vol/min vol :smile:

Tack för det omfattande arbetet du lägger i detta! Guld värd.

:+1:

1 gillning

Tyckte den här var läsvärd. Inte så att jag vill diktera hur mycket guld/ädelmetaller någon bör ha eller inte ha i portföljen. Men bra läsning till lite eftertanke angående just guld: The Longest Discipline
Inte skriven av vilken random snubbe som helst, utan William Bernstein (har skrivit mycket läsvärt i övrigt).
Notera att detta är endast ena sidan av myntet. Under perioder då guldet går starkt ger det förstås bra skjuts i portföljen.

3 gillningar

Så är tanken som jag ser det. Toleransbanden fyller egentligen ingen praktisk funktion förrän övre eller nedre gräns för ombalansering för något/några tillgångsslag triggas. Först då ombalanseras berörda tillgångsslag så att dessa hamnar inom toleransbanden. Det är alltså fritt fram för tillgångsslagen att röra sig över eller under toleransbanden så länge dessa inte rör sig förbi ombalanseringsspannet.

Skulle en ombalansering triggas vid samma tidpunkt som månadssparandet, är en idé helt enkelt att låta pengarna för månadssparandet användas som en del i ombalanseringen.

2 gillningar

Bra jobbat som vanligt, skönt att få en minstasumma för ETF:er. Nu gör huvudet lite ont, här kommer några följdfrågor:

Menar du verkligen målfördelning här, eller aktuell fördelning? Målfördelning kan jag förstå om man tänker att man ändå gör en liten ombalansering för att fördröja kostnader, men om man har råd att vara “teoretisk perfekt” vid en stor insättning så borde man inte rubba de nuvarande vikterna alls utan vänta på naturligt triggad ombalansering.

Onödigt resonemang

Vi säger att det teoretiskt inte kostar något att göra en ombalansering, vare sig i courtage eller tid utanför marknaden. Om man under dom förutsättningarna inte ändrar på vikterna (gör en ombalansering), så borde inte en insättning ändra på vikterna heller.

Kan du förklara detta med gått bäst 1-12 månader kontra 6 månader med ett exempel?

Varför är detta bättre än att köpa 50% i den mest underviktade och 50% i den mest överviktade. Är det för att man riskerar fånga en fallande kniv - utan den ökade sannolikheten att fånga positivt momentum som man får på 1-12 månaders trend (och som man inte får genom att bara köpa på övervikt)?

6 gillningar

Tack för svaret.
Ja, jag försöker bara hålla isär alla begreppen och förbereda mig vad jag ska göra när ett scenario inträffar, och samtidigt ha större summor som investeras ibland samt ett rullande månadsspar.

Stoppade in femsiffrigt nyss och fördelade så tillgångarna gick tillbaka till målvikten.

Kör man månadsspar med målet att köpa ETF varje månad för 1002kr men man inte når dit riktigt pga kurs/hela andelar osv, så får man kanske vänta 1 månad till innan man köper för att säkerställa att man hamnar på minst 1002kr per ETF.

Det är mycket att hålla koll på som novis, men väldigt intressant samtidigt.

Jag startade min allvädersportfölj den 23 april, och har på dessa veckor fått snudd på lika mycket avkastning som mitt vanliga, trötta sparkonto givit i ränta sen årsskiftet, då har sparkontot nästan 14 ggr större belopp (!).

Nu säger väl detta ingenting om framtiden men känns ju i teorin som en troligen bättre avkastning än nuvarande låga sparkonto-ränta. Bra komplement till aktieportfölj.

Edit: En ytterligare sak jag ser nu när jag läst igenom senaste Zino-inlägget ett par gånger till, är att strategin för ombalansering påminner mycket om denna nya strategi för månadsspar:
Att hålla det till 2 transaktioner!

Strategin för ombalansering är ju att köpa det sämst presterande tillgångsslaget för stunden, och sälja det bäst presterande tillgångsslaget för stunden, till inom toleransbanden.

Nya strategin för månadsspar är att köpa både det sämsta+bästa tillgångsslaget varje månad, därmed håller man 2 st transaktioner här också. Tycker det låter mycket vettigt i paritet med ombalanseringen.

Så för Nordnet bör ett minsta månadsspar i Allvädersportfölj ligga på 1002x2 = 2004kr, om man utgår ifrån att det är ETFerna som behöver justeras.

Så man kan göra antingen:
1.) Låt portföljen jobba ostört, agera enbart när ombalansering triggas, ev. också putta in summor då och då, fördela till målvikt/startvikt (30-30-20-20 för aktier-guld-råvaror-obligationer).

2.) Aktivt månadsspar. Minst 2004kr fördelat på 2 tillgångar (Nordnet), bästa+sämsta köps. Har ombalansering dessutom triggats åt nåt håll får man använda hela eller delar av detta månadsspar för att justera tillgången till inom toleransbanden.

Tänker jag rätt?

2 gillningar

Ett problem med denna proxy skulle kunna vara att fonden kanske gick bra för ganska länge sedan, och sedan dess är enda anledningen till att den är mest överviktad att man köpt mest av den varenda månad därefter. Och man kommer köpa mest av den även nästa månad eftersom den numera är så överviktad.

Det kanske är länge sedan fonden egentligen gick bra, och all nuvarande övervikt består av insättningar baserade på tidigare insättningar – i stället för på tillväxt i det underliggande tillgångsslaget.

Man fångar någon sorts fallande kniv, fast kniven faller uppåt. :crazy_face:

2 gillningar

Men hur ser ni på att göra det såhär enkelt. Sätt upp er ultimata allvädersportfölj med hur många innehav som helst med decimalfördelning.

Men sedan håll månadssparet till fyra fonder med automatiskt och gratis månadsspar, en ut varje kvadrant. När det är dags för ombalansering så säljs dess fyra fonder och den ultimata merparten av allvädersportföljen rebalanseras.

5 gillningar

Magiska inlägg Zinov​:heart::raised_hands::muscle:

1 gillning

Bra poäng - det blir inte en “full” ombalansering eftersom man inte säljer, så negativt momentum kompenseras något, men inte helt. Tycker man verkligen om metod 1 så kan man fortsätta med den.

Ett annat perspektiv är dock att titta på månadssparandet i isolation. Att köpa bäst + sämst är den enklaste proxyn till att köpa hela portföljen, eftersom momentumfaktorn blir neutral och enbart tillgångsslagens riskpremie kvarstår. Att bara köpa sämst innebär istället (kortsiktigt) negativ förväntad avkastning på insättningen, vilket är tråkigt.

Mycket läsvärt, tack för delning. Som allvädersinvesterare behöver vi verkligen kunna se bortom de enskilda tillgångsslagen (gäller inte enbart guld) och fokusera på helheten. Alla tillgångsslag genomgår regelbundet utdragna björnmarknader på 10-20 år, och det gäller att ha disciplin. Jag brukar försöka tänka att avkastningen är sekundär - volatilitet och korrelation hos tillgångsslagen är mycket viktigare parametrar.

Du har helt rätt, bra uppmärksammat. Det teoretiskt optimala är aktuell fördelning, inte målfördelning. Jag uppdaterar mitt tidigare inlägg med detta. Problemet är att det är krångligare med aktuell fördelning, procentsatserna på Nordnet stämmer t.ex. inte för mig pga hävstången (stor del av portföljen benäms felaktigt som “kassa”). Det hade behövts ett externt verktyg (något för dig? :wink:) eller eget pillande i Excel.

Här är ett exempel på hur man kan göra rent praktiskt på Nordnet:

Här tittar jag på 6 månaders utveckling för grundportföljens tillgångsslag. Notera att jag behövt välja Centaur Commodity istället för EN4C samt TRACKER GULD istället för GLDA, för att kunna visualisera utvecklingen i SEK. Skulle jag göra en insättning nu skulle jag alltså köpa Guld (bäst) + Storebrand All Countries (sämst, förutsatt att den är mest underviktad i portföljen).

I Fabers artikel används dock istället ett snitt av 1-12 månaders avkastning. Detta kräver lite mer pill (jag håller själv på att uppdatera min Excelfil så att detta dras in automatiskt) men är lite mer robust än att bara titta på 6 månaders avkastning.

Det var otydligt formulerat, jag menade att man köper 50% i mest underviktad + 50% i mest överviktad som proxy för att behöva titta på historisk avkastning. Jag ska uppdatera inlägget för tydlighet.

Men precis som @bspastikern skriver är det ingen perfekt proxy, utan ett sämre substitut.

Det är i princip det jag föreslår i metod 3 i mitt inlägg, fast istället för att vänta på ombalansering väntar man tills man kommit upp i rimlig summa för ETF-köp. Annars riskerar man att behöva vänta väldigt länge. Dessutom passar inte metoden med min ombalanseringsstrategi, som oftast enbart innefattar 2 transaktioner (1 köp+sälj) och är kassaneutral, så man behöver inte tillskott från någon extra fond.

6 gillningar