Du vet ju om att jag är en förespråkare av såväl guld som volatilitetsfonder i portföljen, men om jag utgår ifrån dina premisser så tänker jag att det framför allt är managed futures-delen som är intressant att laborera med.
På ena änden av skalan finns det personer som anser att managed futures är den ultimata diversifieringen, t.ex. Wes Gray (grundaren av Alpha Architect) som har 51% managed futures i sin portfölj, och hedgefondbolaget Standpoint vars fond BLNDX består av 100% managed futures, 50% aktier, som har presterat fantastiskt hittills.
På andra änden av skalan finns det personer som anser att managed futures är en dyr black box, eftersom de olika förvaltarnas modeller kan skilja sig nämnvärt åt och därför är oförutsägbara. Dessutom kan man debattera huruvida trendpremien faktiskt är en äkta riskpremie eller bara beteendemisstag, som vi gjort i din tråd.
Beträffande räntorna är jag en förespråkare av 50/50-fördelning mellan nominella och reala räntor. Företagsobligationer undviker jag generellt, om syftet med räntedelen är diversifiering. Det är lätt att jämföra historiken på Captor Iris och Captor Aster Global Credit och tänka att Aster ser överlägsen ut, men man får komma ihåg att Aster inte varit med om någon riktig recession ännu, där kreditspreadar glidit isär rejält.
Med ovanstående i åtanke backtestade jag följande portföljer:
Vi ser att min version har högst riskjusterad avkastning, men “Standpoints version” har högst absolut avkastning. Jag hade dock inte rekommenderat den sistnämnda versionen, eftersom få personer klarar av att hålla så mycket av en tillgång som underpresterar under så lång tid (MFs har positiv skew).
Tack för mycket spännande om än ibland svår läsning!
Hittar vid sökning i tråden att det tidigare diskuterats lite kring upplägg för PPM. Hur resonerar @Zino och ni andra som replikerar denna portfölj att ett upplägg i dag skulle kunna se ut baserat på Pensionsmyndighetens fondtorg?
Ja, jag förstår varför du lägger till guld och long vol, minskar left tail risk rejält. Får nog svårt att förklara det dock. Har gjort en ny variant, men då även lagt till SCV. Krånglar till det lite grand med icke möjlighet till månadsspar, men tror jag kan motivera det.
Har du möjlighet att göra en sista backtest på denna
Tanken var att bygga ett förslag på en inte allt för komplicerad men ändå optimerad mellanriskportfölj åt min kollega som har mycket pengar men lite intresse och kunskap om investeringar. Blir för komplicerat med guld och vix, kommer nog ta bort zprv/x också så det blir lättare för hen att månadsspara och rebalansera.
Har funderat på att tom föreslå Avanza Auto 3, känns nog egentligen tillräckligt optimerad, samt helt automatisk.
Ja, jag tror inte det är värt besväret att lägga till 20% ZPRV/ZPRX utifrån det du beskriver. Vet att du inte är ett fan av fonden, men Storebrand Multifaktor istället för Avanza Global är kanske ett bättre alternativ om du verkligen vill ha med faktorexponering?
Har lite funderingar… i den avancerade portföljen så finns det Commodity Carry, skulle det inte vara en bra ide att även diversifiera carry delen så tillvida att man smyger en liten del short volatility carry? Tänkte på mini-futures där man direkt kan korta VIX (går att köpa på Nordnet). Det skulle kunna väga upp portföljen vid stillastående/sidledes marknader samt så är den oerhört volatil så passar ju in i ombalanserings konceptet tycker jag.
@Zino vad tycker du? Är den för korrelerad med aktiemarknaden kanske och därmed inte bidrar med mer än att öka aktieexponeringen?
Gällande fonden Lynx Dynamic, verkar fondbolaget ha gjort förändringar i sin morningstar-data som gör att kunder hos Nordnet inte kan handla just nu. Lynx är meddelade och kommer förhoppningsvis uppdatera data så att fonden snart går att handla igen. Tyvärr fick vi ingen tidsplan på när problemet är åtgärdat, men förhoppningsvis borde fonden snart gå att köpa igen.
Hej! Spännande tanke. Har läst en del artiklar som förespråkar short volatility, det är ett attraktivt “tillgångsslag” med hög förväntad premie eftersom majoriteten (inklusive min allvädersportfölj) gärna betalar för att försäkra sin tail-risk.
Det finns en amerikansk ETF, SVOL, utgiven av Simplify sedan 2021, som har presterat bättre jämfört med aktier, i både absolut och riskjusterad avkastning:
Vi ser dock att korrelationen med aktier är extremt hög, av logiska skäl. Personligen hade jag därför snarare haft med SVOL i aktie-delen, istället för carry-delen av portföljen.
Jag ser dock 2 huvudproblem med short volatility, vilket gör att jag avstår:
Portföljen innehåller redan lång volatilitet, så det vore ologiskt att gå både kort och lång samtidigt.
Mini futures är extremt dyra att hålla i längden. SVOL har förvaltningsavgift 1,16%, men vi kommer inte åt den (på något smidigt sätt) eftersom den är amerikansk.
Kan en portfölj vara för balanserad?
Jag har kört min avancerade allvädersportfölj sedan Februari och den har som mest varit 1.4% positiv och 2.1% negativ. Jag håller med om att det är en för kort period men jag tycker mig ändå se ett mönster att så fort något instrument dyker så är några andra där som går upp och kompenserar för den rörelsen. Och det är ju precis vad vi vill för att undvika volatilitet på portföljen som helhet.
Men känns bara som att den är så välbalanserad att den kanske inte kommer avkasta något?
Mest en teoretisk fråga då ju backtesterna visar att det bör bli en positiv avkastning över tid.
Kom över Nakamoto Portfolio för de som vill se hur en allokering till Bitcoin* påverkar en portfölj. Man kan se vad som händer när man adderar 1%, 5% och 10% allokering till klassiska portföljer. Kort historik tyvärr men ändå lite intressant då BTC har låg korrelation med andra tillgångsslag samtidigt som BTC höjer Sharpe ratio i samtliga fall.
Vore intressant att höra era åsikter och framför allt din @Zino. Om du tycker det är intressant får du gärna testa hur din avancerade portfölj påverkas av en 1-5-10% allokering till Bitcoin.
Har samlat ihop lite data nedan men går att leka runt och få ytterligare information på hemsidan.
*OBS! Jag vet att Bitcoin är något av en het potatis här inne och avsikten med inlägget är inte att börja diskutera om Bitcoins har ett värde – utan för de som accepterat att det är en spekulation med hög risk och som är intresserade av dess egenskaper som potentiell långsiktig hedge mot monetär inflation. För de som vill analysera hurvida Bitcoin kan ge ytterligare diversifiering i en allvädersportfölj.
Man kan så klart ha krypto med om man tror på att det är en beständig tillgång, vars värde består likt guld eller om man har en marknadstro att krypto kommer öka i värde över tid.
Jag gör det inte, och har den inte min alla väder portfölj. Jag tror inte alls på tillgången ens i spekulativt syfte. Hittills har jag ju haft fel, för det är ju en och annan som tjänat pengar på tillgången.
Så var det en gång med tulpanlökar också.
Får väl se om någon lyckas övertyga mig om vad det inneboende värdet skulle bestå i. Men det är ju en annan tråd det.