Ligger högre upp. Här
Viss modifiering sedan dess.
Dels Captor HY mot IG som @Zino beskrev ovan.
Samt ETC Silver borttagen för att förenkla så bara två guld ETCer
Ligger högre upp. Här
Viss modifiering sedan dess.
Dels Captor HY mot IG som @Zino beskrev ovan.
Samt ETC Silver borttagen för att förenkla så bara två guld ETCer
Tack !
(många tecken…)
Brummer Multi-Strategy och Brummer Multi-Strategy 2XL. Levererat väldigt stabil avkastning sedan start och låg korrelation till övriga tillgångslag. Verkar finnas på Avanza men “Fonden går inte att köpa via Avanzas sajt eller app”, gissar att man får ringa in sin order. Konstigt att Nordnet inte har den.
Ja, eller hur! Väldigt imponerande prestanda på dem måste jag säga.
Nordnet hade som sagt dem tills för några månader sen. Har ingen aning om varför de försvann
Har inte riktigt reflekterat över det eftersom fonder i hedge-kategorin verkar försvinna hela tiden.
Det är samma deal som med Lynx (icke-Dynamic), minsta investering är 100 000 kr och fonden handlas bara en gång i månaden:
Fonden handlas månadsvis per den sista bankdagen i månaden. Order ska registreras senast kl 12:00 7 bankdagar före den sista bankdagen i månaden. Affär bokas och syns på kontot c:a 3 veckor efter handelsdagen.
Antagligen har de ingen automatik för detta, så för att göra en order får man ringa (i en telefon!) och prata med en börsmäklare, som på 1800-talet.
Jag går mer och mer mot att hårt hålla på linjen att om ett företag kräver att jag ska ringa till dem så säger jag omedelbart upp mina affärsrelationer med dem. Skriftspråket är grunden för all civilisation, går ärendet inte att hantera via e-post så får det fanimig vara. Sitta i telefonkö är värre än skärselden, och nån som ringer och avbryter när jag är mitt uppe i nånting är nästan lika illa. Om ni verkligen måste prata muntligen så boka in ett onlinemöte som en civiliserad människa, jag vet att ni har tekniken.
Jag har förstått att det finns en stor önskan om konkreta förenklade exempelportföljer. Jag har varit lite skeptisk till detta, eftersom jag inte vill att nybörjare ska se denna tråd och köra “copy-paste” på en portfölj som de inte förstår, men istället postas allt fler inlägg i denna tråd av karaktären “bedöm min portfölj”, vilket jag tror kommer bli ohållbart med tanke på att tråden redan är lång.
Jag har därför landat i kompromissen att länka till några utvalda exempelportföljer i mitt första inlägg som inspiration, av varierande komplexitet, som jag tycker är bra konstruerade. Såhär står det nu under del 3a:
Framöver kommer alltså frågor om exempelportföljer hänvisas till första inlägget. Om man däremot har ett portföljförslag som signifikant avviker, och vill diskutera för- och nackdelar, är man förstås mycket välkommen att göra det i tråden. Om jag gillar tanken bakom kan listan utökas med ytterligare exempelportföljer
@Rimma, @ZetaKoe, och @JFB, ni får gärna redigera inläggen som jag länkar till om ni gör uppdateringar i era portföljer. Alternativt posta ett nytt inlägg, så uppdaterar jag länken. Hoppas det är OK att jag länkar till era inlägg också, annars får ni bara säga till.
Förhoppningsvis kan detta göra tråden mer lättläst för nya läsare och mindre repetitiv för befintliga!
Allt är helt korrekt uppfattat, kunde inte ha sammanfattat det bättre själv
Det är absolut ok!
Min portfölj landade på 9 innehav till slut då jag har hälften i Lynx Dynamic och SEB Asset Selection. Jag kunde tyvärr inte redigera länktexten.
+1 på denna fråga @Zino
kan du förklara lite mer om viktningen som nämnd ovan?
Jag hade gärna kört 50/50 Lynx/UBF6,
viktningen är mest för att ha marginal till 10% på UBF6, för att inte riskera försämrad belåningsgrad
Jag tror att det är klokt att ge några exempel på enklare portföljer, jag förstår ditt tankesätt helt men samtidigt är the cat redan out of the bag när man gör en så här bra tråd och ett så intressant poddavsnitt. Folk kommer oundvikligen bli intresserade, och det är bättre att de som kan mer om saken kommer med (motiverade) förslag som folk kan laborera med. Självklart ska förslag alltid vägas mot egna preferenser och omdöme, det gäller alla råd som florerar på det här forumet och även Jans råd som han basunerar ut över världen (med rätta).
Dock tycker jag det finns ett stort värde i att få stresstesta sin portfölj genom att visa upp den för andra kloka forummedlemmar. Jag lär mig personligen som mest när jag får rationalisera mina val för andra, och även kommentera på andras val. Då blir det tydligare för mig varför jag gör de val jag gör, och om jag kanske tänkt fel någonstans.
Kanske hade en separat tråd för allvädersportfölj-feedback varit att föredra.
Detta är en generell trend på RT.
Inne på din linje också, intresset för denna typ av portfölj verkar vara mycket stort och många undrar nog hur man skall minska ned komplexiteten och koka ned det till en mer begriplig version som går att köpa lite enklare på exempelvis Avanza eller Nordnet. En bas allvädersportfölj med förslag är nog vad som behövs för att inte hamna lika mycket i bedöm min portfölj, och att lägga en ny basportfölj i en ny tråd.
Skulle en allvädersportföljen räknar Value at Risk, i.e., en estimering av max förlust porföljen skulle ha?
Ja absolut! Bra ide.
Tyvärr kunde jag av någon anledning inte editera tidigare varianter av min portfölj utan jag kunde bara ta bort de inläggen. Lite skumt men så var det.
Därför lägger jag ett uppdaterat inlägg nedan som du då tyvärr måste uppdatera länken till @Zino. Tror inte det blir några förändringar på den nya annat än det är nya “learnings” som dyker upp här.
Min uppdaterade (senaste, sista?) AW portfölj med förklaringar under.
Tillgång | Fond/ETF | Allok ex Stil | Allok m Stil | Avgift | Portfölj avgift | Volla | Voll Delta% | Just Volla | Ombal +/- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Långränta Stat | Captor Iris | 5% | 4% | 0,52% | 0,02% | 11% | 14% | 13% | 0,50% |
iShares $ Treasure 20+ IS04 | 5% | 4% | 0,07% | 0,00% | 19% | -34% | 13% | 0,50% | |
Långränta Ftg | Captor Aster Global Credit | 10% | 8% | 0,66% | 0,05% | 15% | -17% | 13% | 1,00% |
Realt/Råvaror | L&G Multi-Strategy Enchanced Comm EN4C | 10% | 8% | 0,30% | 0,02% | 13% | -4% | 13% | 1,00% |
Danske Invest Globala Realräntor SEK h | 5% | 4% | 0,93% | 0,04% | 9% | 39% | 13% | 0,50% | |
UBS ETF Bloomberg Euro Infl. Linked 10+ A-dis FRC4 | 5% | 4% | 0,10% | 0,00% | 13% | -4% | 13% | 0,50% | |
Guld | Amundi Physical Gold | 15,0% | 12% | 0,12% | 0,01% | 14% | -11% | 13% | 1,50% |
Wisdom Tree Phyiscal Swiss Gold | 15,0% | 12% | 0,15% | 0,02% | 15% | -17% | 13% | 1,50% | |
Aktier Värde | JPM Global Equity Multi-Factor JPGL | 7,5% | 6% | 0,18% | 0,01% | 13% | 28% | 17% | 1,00% |
SPDR USA Small Cap Value ZPRV | 3,8% | 3% | 0,30% | 0,01% | 29% | 15% | 33% | 1,00% | |
Aktier Mom/Q | Xtracker MSCI Wold Momentum XDEM | 7,5% | 6% | 0,25% | 0,02% | 20% | -17% | 17% | 1,00% |
UBS Factor EMU Quality UIM2 | 3,8% | 3% | 0,30% | 0,01% | 19% | -12% | 17% | 0,50% | |
Sverige Plus Allabolag | 7,5% | 6% | 0,22% | 0,01% | 20% | -17% | 17% | 1,00% | |
Stil | Lynx Dynamic | - | 10% | 2,60% | 0,26% | 15% | 0% | 15% | 1,50% |
UBS CMCI Comm Carry ex-Agri UBF6 | - | 10% | 0,34% | 0,03% | 17% | -12% | 15% | 1,50% | |
100% | 100% | 0,53% | + kvartalsvis |
Tankarna bakom
Jag kör inte med hävstång så det behöver jag inte tänka på i allokeringen.
Gör en del trade offs för att begränsa antalet innehav i någon mån till 15 st.
Uppdaterat med bytet från Captor HY till Captor Global Credit (IG) samt fysiskt silver borttaget och inpytsat i de två fysiska guld ETCerna.
Inga EM för min del. Så är det i alla mina portföljer. Kalla det personlig övertygelse efter att ha bott i EM i många år. Man ändå stor EM exponering via bolag listade i väst men som har en stor det av sin försäljning i just EM. Man slipper en del risker med att skippa EM listade bolag, i min mening.
Inte så orolig för USA, så det blev US långränta istället för det (IMHO) finansiella/skuldmässiga basket caset EU.
Aktiedelen för att inte bli för fragmenterad så valde jag Small Cap Value i USA (skippade EU) och istället Quality factor i EU. Kalla det personlig övertygelse men jag tror mer på Small Cap i USA (duktiga på att bygga bolag) men känner väl att EU Quality bolag inte är så dumma.
Home bias. Vill ha 20% av 30%iga aktiedelen (a la Lysa) dvs 6% men orkar inte bryta upp i Momentum/Quality och Värde utan kör index med PLUS Allabolag 1.
Stil. Kör 10% UBS Comm Carry UBF6 och 10% Lynx Dynamic med daglig handel trots något dyrare. Åtminstone till att börja med. Ev. lägger jag en del i Lynx med månadshandel senare för att spara 0,04% på portföljnivå. Men det är en senare fråga och vill inte stöka till ombalanseringen
Total portföljavgift 0,53%. Känns helt OK. Surt dock att 10% Lynx står för 50% av avgiften. Bite the bullet.
Plockade fram vollan per fond/ETF men för att få jämna ombalanseringsnivåer (0.5% steg) så justerade jag den men tittade också på hur mycket så jag inte brukade för mycket våld på den (Voll Delta% i tabellen) +/-40% ish. Detta för att förenkla ombalanseringen.
När det gäller skiftet i ränteinnehaven (som jag beskrev i tidigare inlägg) så byter jag enligt nedan när realräntan går under -0,5% och återställer när den återigen är över +0,5%.
Inga problem, fixat. Jag gillar inte senaste uppdateringen av forumet där möjligheten att redigera tidigare inlägg verkar ha blivit kraftigt begränsad
Det jag gillar med din portfölj är att det ändå blir geografiskt god diversifiering, eftersom du valt långa US-räntor + långa EU-realräntor, samt US small cap value + EU quality. Till skillnad från min exempelportfölj där jag klämmer in allt under varje kategori.
Det enda jag hade velat ändra i portföljen är att lägga till EM, men har full respekt för att vi tycker olika där
Om jag inte missminner mig beror denna uppdatering bland annat på att någon/några användare skrev inlägg i trådar som bemöttes, varpå det bemötta inlägget skrevs om och trådarna blev en röra.
Dessa fonder är dessutom något så unikt som icke börshandlade fonder med courtage, vilket kanske kan komma som en liten obehaglig överraskning för en del. Inte för oss på Rika Tillsammans förstås, eftersom vi alla alltid läser all tillgänglig dokumentation noga både en och två gånger.
För att hyfsat kort utveckla resonemanget.
När vi pratar EM eller inte så handlar det enbart om var bolag är listade, inte var affärerna görs. Många svenska bolag har 30-50% av affärerna i EM men räknas ju som listade i Sverige. Alltså skulle jag säga att det är omöjligt att undvika EM i sig. Sannolikt får man ungefär EM exponering hyfsat motsvarande BNP fördelningen i världen bara att det sker via bolag listade i väst men aktiva globalt.
Det man däremot undviker med att ta bort bolag listade i EM är framförallt två risker
Så ja EM exponering men via bolag i väst för mig. Sett lite för mycket under mina år.