Jämställd ekonomi

Ja exakt. De gemensamma utgifterna betalas med % satser i enlighet med vars och ens andel av totala nettoinkomsten.

Vi har inga gemensamma konton. Vi ställde upp både intäkter och utgifter i en excel, gick igenom vem som ansvarar för att betala vilka utgifter. Summerade utgifterna och kollade hur de såg ut så vi båda ska ha lika mycket pengar kvar på kontot efter att alla fasta utgifter är betalade. De var ett tag sedan vi gjorde denna övning, men vi gör den då och då när vi känner ett behov av att bättre förstå vad våra pengar går till.

Kan tillägga att vi också har lite olika intressen så vi tar också de utgifter vi är mest intresserade av att förkovra oss i, jag har b.la. amortering, ränta & försäkringar medans han har bl.a… el, matkostnader & streamintjänster

Gällande sparandet så behandlar vi den i vår excel precis som en utgift som alla andra. I praktiken så är det jag som är mer intresserad av sparande och jag som satt upp konton hos lysa & Avanza samt sköter överföringar, placeringar m.m.

Vi är gifta utan äktenskapsförord eller skuldebrev. I vår relation nu finns inget “dina eller mina pengar”. Allt mitt är hans och allt hans är mitt. Den goda ekonomiska situation vi befinner oss i nu är ett resultat av vår gemensamma insats. Men vårt ekonomiska upplägg såg såklart annorlunda ut innan vi flyttade ihop och innan vi skaffade barn.

Vid en separation så skulle kontona som står i mitt namn (inkl. barnsparandet) anses vara giftorättsgods och fördelas lika. En stor anledning till att vi valde att gifta oss strax innan vi skaffade barn var av juridiska skäl.

För de vänner som väljer att skaffa barn utan att gifta sig så är de viktigt att pengar sparade till barn ligger på ett konto där båda parter står som kontoinnehavare.

Hoppas de förtydliga lite mina tankar kring vad jag anser är ekonomisk rättvisa i en relation, kul ämne att diskutera kring :slight_smile:

Kan tillägga att för barnsparande så sparar vi inte i barnen namn, tanken är inte att de ska få ett konto med pengar när de fyller 18 utan att vi ska ha kapital avsatt att kunna stödja dem med senare i livet ex. resor, körkort, bil, insats m.m.

1 gillning