Bra förtydligande @Skogstomten där lärde jag mig något!
Jag känner att jag är ute på djupt vatten nu då jag inte är någon jurist. Men tyckte det var ett intressant ämne så googlade lite mer.
De verkar ändå inte vara så enkelt… i detta fall skulle det finnas en dold samäganderätt över bilen vilket gör att han inte bara skulle kunna ge bort den utan mitt godkännande.
”Om din make eller sambo köper något som ska användas av er båda och du bidrar med en summa pengar till köpet kan du räknas som en dold samägare. Utåt sett kan det se ut som om hela egendomen tillhör din make, men som dold samägare är du faktiskt också ägare till egendomen.”
Snubblade också över i äktenskapsbalken och följande:
” En make får inte utan den andra makens godkännande sälja, ge bort, pantsätta eller hyra ut makarnas gemensamma bostad och bohag. Det gäller även om denne är ensam ägare till egendomen […] Undantag gäller bara för sådan egendom som är enskild enligt ett villkor vid gåva eller i testamente. Däremot omfattas egendom som är enskild enligt ett äktenskapsförord av kravet på godkännande.”
Så att hon behövde skriva under var lagstiftat tydligen oklart vad som skulle hänt om hon vägrar…
Äganderätt, dolt samägandeskap, vad som gäller för fast och lös egendom under själva äktenskapet kanske skulle behöva bli en egen tråd (om den inte redan finns) Där någon jurist i forumet får hoppa in och skapa bättre klarhet