Jämställd ekonomi

Du har fått en del svar på vad du ”borde” göra så jag tänkte istället försöka belysa hur ditt resonemang kan uppfattas av din sambo. Jag vet naturligtvis inte hur hon faktiskt tänker men jag anar att det finns något som gnager som hon inte kan sätta ord på.

Du är väldigt mån om att framhäva att du finansierar extra lyxig livsstil för henne. Det kan skina igenom i er relation och göra att hon känner sig underlägsen och i beroendeställning till dig. Det är aldrig kul att känna att man måste stå i konstant tacksamhetsskuld och det leder inte till något positivt i relationen.

Du nämner också att du inte vill att hon ska kunna spara mer med dig än om hon vore ensam. Det kan tolkas som att du inte är mån om lyfta och stödja henne och i förlängningen som brist på omtanke.

I förlängningen kan det leda till oro kring framtiden - hon kanske är rädd för vad som händer om hon blir sjuk, föräldraledig eller arbetslös eller något annat. Kommer du finnas där för henne då?

Slutligen är det många som uttrycker att den minst resursstarka partnern ska ha ”incitament” att förbättra sin ekonomi. Det är dock sällan som den högbetalde säger ”javisst, jag går ner till 80% och stannar med barnen så att du kan öka din lön från 21 till 23”. De skillnader ni har nu kommer troligen cementeras och dessutom öka. Eventuell känsla av orättvisa likaså.

Jag säger inte att allt ovan stämmer för dig och din sambo, men det är vanliga risker med din inställning och något ni bör adressera.

23 gillningar

Ser förresten att du skriver att hon ärver alla dina tillgångar - sambor ärver inte varandra så giftermål eller ej bör ni gå igenom det där och skriva testamente om ni så önskar.

Lever man som par med barn så finns det inget mitt eller ditt.
Alla pengar ni drar in borde hamna på ett gemensamt konto och allt sparande sker gemensamt där också.
Det spelar ingen roll om den ena tjänar mer än den andre.
Ni är ett par, en enhet - en familj.
Enda som fattas är att du sätter en ring på hennes finger och slutar tänka ”mina och hennes pengar”.
Det är min åsikt iaf och så som jag lever efter :+1:t2:

6 gillningar

jämställdhet:

samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter

Så rimligtvis går inte det om den ena parten har mycket högre inkomster och man väljer en livsstil där den med lägre inkomster inte kan finansiera hälften. Dock, man kan ju tänka sig en rättvis situation ändå, men den är ju inte jämställd. Många lever i relationer som inte är jämställda och är ok med det.

2 gillningar

Vi har väldigt olika inkomster också. Och ja, vi gick in med olika mycket i huset.
Inga exitstrategier. Det har aldrig varit ett alternativ. Vi är en familj och har allt gemensamt. Visst jag vet att andra tänker så, tyvärr.
Men inte vi.
Och vi har låga omkostnader som gör att vi båda kan spara och investera också om än i olika grad.
Men det spelar ingen roll, allt tillhör oss båda ändå.
Och blir det över efter oss går det till barnen.

2 gillningar

Om ekonomin ska vara jämställd är det först och främst viktigt att allt annat i relationen är det också. Dvs dela vab, föräldraledighet, vaknätter, följa med på barnkalas, hålla koll på aktiviteter och när nya kläder ska handlas in och vilka kläder som förväntas hålla barnet varm och torr på vintern, vara klassförälder, baka till fikat som barnet kommer på att den ska ha på utflykten imorgon, hushållssysslor…

När båda är överens om att dessa uppgifter delas rättvist, DÅ, men först då kan man prata om jämställd ekonomi.

18 gillningar

Nu tänker jag spekulera vilt i vad gnisslet från din sambos föräldrar/andra utomstående har sin grund i - fundera gärna över om du tror att det kan ligga någon sanning i mina spekulationer.

Utifrån det upplägg du beskriver ser det ut som att din sambo riskerar att fastna i en klassisk kvinnofälla. Hon jobbar 80% och har en lön långt under både medel och median. Samtidigt bor hon i ett hus vars kostnader för inköp, underhåll och bolån vida överstiger vad hon har råd med ensam. Med en så låg lön och dessutom en deltidstjänst (spekulerar också helt fräckt i att hon tagit en större del av föräldraledighet och vab) har hon med största sannolikhet en usel avsättning till pension.

Du tycker att ni ska ha en jämställd ekonomi, samtidigt som du inte vill att hon ska kunna spara undan pengar till sig själv. Det anser jag vara två helt oförenliga mål i er situation. Tänk dig in i hennes situation och i den kvinnofälla hon sitter i: vad har din sambo om ni två går isär och hur skulle hennes liv se ut? Hur ser hennes möjligheter ut att hitta ett nytt boende som hon har råd med och samtidigt klarar av att finansiera dina barn på halvtid ut imorgon? Hur ser hennes möjligheter ut om fem år, om tio år? Om hon får möjlighet att spara undan ett eget kapital vid sidan om förändras bilden något.

Utan din inkomst är hon i stort sett körd. Du ser det som att du möjliggör för henne att konsumera mer än hon annars skulle ha råd med. Jag ser det som att hon sakta men säkert blir inlåst i en gyllene bur (är det kattguld?) hon inte har råd att lämna. Mitt tips är därför samma som så många andra har skrivit: sluta tänk i termer om mitt och ditt och tänk istället på er gemensamma ekonomi och ekonomiska trygghet, och gift er för att säkra upp för din sambo i händelse av din död.

27 gillningar

Är det verkligen helt galet att glida in och föreslå att din sambo ökar sina inkomster? Det ganska enkelt att öka sin inkomst rätt rejält från 21 netto (enkelt som i att inte utbilda sig i 3-5 år). Går hon upp till 30-35 så blir problemet mycket mindre och enklare att hantera.

5 gillningar

Gör man inte bodelning vid separation? Iaf om man saknar samboavtal.

Då delar man automatiskt hela boendet 50/50. Sambon har alltså redan ‘fått’ ca 1.280.000 kr. Hon har inte avgett några löften utan kan lämna honom imorgon och bli miljonär. Har de samboavtal så finns de 255.200 som hon bistått med kvar i huset. Då får han köpa ut henne, antar jag?

Ett sätt är ju att köpa ut henne redan nu så slipper hon ansvara för huset och bor gratis, samtidigt som hon får en fet buffert och lätt att fortsätta bygga upp ett sparande som kompenserar för utebliven pension. Så har vi gjort. Inte för att det är jämställt eller rättvist öht, men det är ett sätt :smile:

Jag tolkar trådstartarens första inlägg som att de har ett skuldebrev+samboavtal för att reglera insatsen. Dvs går de isär och gör bodelning får sambon enbart sin insats + hälften av eventuell nettovinst. Sambon betalar samtidigt hälften av boendekostnaderna, vilket om jag förstår det rätt uppgår till mer än hälften av hennes nettolön och därmed redan kraftigt minskar hennes möjligheter att bygga upp ett kapital utöver de 255 000 kronorna hon har bundna i huset.

Intressant upplägg ni har, det låter som det kan vara ett sätt att trygga upp för den ekonomiskt svagare parten. Under förutsättning att den parten inte är rädd för plötsligt att bli utsparkad och hemlös vill säga :wink:

2 gillningar

Först: jag tycker att forumet gott kan ge dig credd för att du verkligen gör så gott du kan här, med att tänka jämställdhet och ett bra liv och förutsättningar för en sjyst separation om det blir så. :smiling_face:

Några inspel.

• Skilj på scenarierna “om vi går isär” och “om vi redan hade gått isär”. Tanken “hon ska inte kunna spara mer nu än hon skulle kunna spara om hon var ensam” hamnar lite snett. Just NU lever hon ju med dig. Om ni separerar kommer hon inte att kunna spara och det kommer att snäva in hennes handlingsutrymme rejält. Men här och nu är det väl rimligt att ni två som lever ihop sparar lika mycket, oavsett vad ni gjort för val tidigare i livet och vad ni gör sedan.

• Den stora ojämlikheten just nu verkar vara hur mycket ni engagerar er i ekonomin? Känner du ett stort ansvar för att du själv ska tänka ut en rättvis modell? Det är nog inte möjligt. Dels pga man kan ha olika värderingar (inlägget i tråden om gemensamt först vs individen först t ex) och dels för att kunskap och påverkan på ekonomin ÄR en del av att vara jämställd ekonomiskt: inte bara i kronor utan i inflytande och ansvar.

Det här verkar också vara något som du oroar dig mycket för. Jag skulle önska att det fanns ekonomisk parterapi :slight_smile: dit man kunde gå när man som ni tjänar olika och har olika nivå av intresse och kunskap. Rika tillsammans har ju sitt program, det kanske kan vara nåt för er.

En annan idé är kanske att du repeterar in ett svar till svärföräldrar när denna fråga dyker upp nästa gång. Typ: “Jaa, jag vill verkligen att vi ska ha det jämställt, och tänker jättemycket på det. Vi försöker prata om det också sinsemellan. Det är ju inget man liksom löser en gång och sen aldrig mer tänker på.”

Hoppas din sambo och du är kära och lyckliga och njuter av ert hus. Så löser sig framtiden, så mycket som du anstränger dig för det.

3 gillningar

Du skriver att din sambo kan leva ett dyrare liv tack vare att ni lever ihop, mot för hur hon hade kunnat leva själv. Jag skulle vilja att du funderar över vilket mervärde det skapar för dig, på vilket sätt är ditt liv dyrare/lyxigare tack vare ert liv ihop?

Du drar absolut in majoriteten av pengarna, men som flera redan påpekat finns det andra aspekter än det så såsom hushåll, föräldraledighet, vab m.m.
En sak som ofta glöms bort i detta är vem som tar ansvaret att ha koll på födelsedagar, barnens önskelistor, julklappar, träningstider, vad som ska fixats inför skolans temadag m.m.

Om ditt liv är lyxigare för att din sambo tar mer ansvar i något annat område än ekonomin, kanske det finns ett värde att inte bara se till vad hennes pengar skulle räcka till om inte du fanns med i bilden.

Jag ser det som att en relation inte är 50/50, utan att båda ger 100% utifrån det man har att bidra med. Alla värden kan inte mätas i pengar :heart:

Vill också lägga till att om du upplever att din liv i helhet hade varit lika bra utan din sambo så är problemet nog inte pengarna i sig, då är det betydligt djupare än så.

12 gillningar

Jag håller med dig i mycket av det du skriver men den klassiska kvinnofällan består snarare i att mannen äger hus och bilar som det finns ett värde i medan kvinnan står för mat, kläder till barnen etc som det inte finns något bestående värde i. Så sett har TS sambo inte satts i en kvinnofälla.

Däremot håller jag med om att hon sitter i en dålig ekonomisk sits. Framför allt har hon en väldigt låg lön trots att hon jobbar heltid vilket är det största problemet. Hon skulle antagligen inte ha råd att få runt sitt liv med barn alls om hon blev ensamstående, vilket känns som ett starkt skäl till att hon borde få utrymme att spara.

2 gillningar

Känner igen mig i situationen.
Köpt (för?) dyrt hus, hade hela insatsen, tjänar mest. Äger huset 50/50 med samma tanke som dig vid ev försäljning.

Vi lägger in allt i samma pott sen fickpengar på det (4 respektive 6,5k) där det långsiktiga sparandet också innefattas. Mina 2,5k är mest symbolisk pga min större insats då sambon även har CSN som dras från det gemensamma.

Är det en lösning jag är helt nöjd med? Nej
Är det just nu den bästa lösningen av de alternativ som finns? Troligen

2 gillningar

Spontant så börjar vi glida ifrån den faktiska frågan. Som skrivet i inledningen är vi bägge egentligen nöjda med det upplägg vi har. Dock är upplägget som sådant inget som är “bestämt” i SEK/% i förhållande till våra inkomster. Det har snarare varit på magkänsla med vad vi klarat av och som känts rättvist. Frågan är ju då om det verkligen är just rättvist eller om vi tänker fel?

För att hitta en “modell” som kanske mer är tydlig med vad en rättvis uppdelning bör/kan vara - så lyfter jag här på forumet frågan för tips/idéer och feedback, givet den bakgrund/förutsättningar och önskemål vi har.

Inser att flertalet märkt att jag gör skillnad på “mitt” och “hennes”. Låter i så fall hårdare än vad som varit menat. Har dock svårt att ge en tydlig bild på hur vår “ospikade” fördelning ser ut, om jag inte just kan förklara vem som betalar vad.

Full respekt för att vi har ett dyrt boende - men det är något vi prioriterar. Vi är fullt medvetna om att en “vinning” med att just vara ett par är att man ofta kan sänka sina boendekostnader genom att man helt plötsligt är två som delar på kostnaden. Vi har istället prioriterat ett boende som ligger i prisnivå med om vi själva skulle sätta oss i var sin hyresrätt och ändå ha plats för att ha barnen varannan vecka.
Skulle vi flytta längre “ut” hade kostnader om en extra bil tillkommit. En faktor som också ligger till grund för varför vi kunnat tänka oss att betala “lite mer” för att bo som vi gör.
Återigen - ett gemensamt beslut som vi bägge prioriterar och är OK med.

Efter att boende och bil är betalt, har vi trotts allt 34.000:- /mån att röra oss med. 17.000:-/pp per månad, att leva på, tycker jag känns som väldigt “bra”. Men kanske tänker fel?
Varken under föräldraledighet eller när vi bägge arbetat har vi upplevt att vi haft en ansträngd ekonomi och behövt göra avkall i vardagen. Vi har anpassat oss och känner att vi kan leva “samma” liv som våra vänner. Vi äter den maten vi vill, reser som vi önskar och handlar det vi behöver.

Full respekt för att “kvinnofällan” och “mansgrisen” är två kända fenomen. Men för egen del är jag nog minst lika emot det som du själv verkar vara.

Även om våra bostadskostnader kan ses som höga - så ligger de “tragiskt” nog i fortfarande i nivå med vad en hyresrätt i billigaste laget runt om här också hade kostat. (dvs om vi går skilda vägar) Bostadskostnaderna är också enbart den delen som vi hittills delar 50/50 på. Det är också det ända av värde som är att ta med sig/dela på, vid en eventuell separation. Att vi bor som vi gör är återigen något vi bägge gärna prioriterar i vår ekonomi och gemensamt beslutat över.

Dvs en 4ROK på 75KVM har en snitthyra (medelvärde) i Sverige på 7.618:-/mån.
Att notera är att då är inte räkningarna betalda. Dessutom är detta en snitthyra. Att den skulle avspelga nivåerna i kranskomunerna till storstäder är högst otroligt. Snarare under.

Istället för att behöva spekulera i föräldraledighet eller VAB kommer här hur vi gjort.
Att hon varit föräldraledig i större utsträckning än mig stämmer. Detta med hänsyn till att vår gemensamma ekonomi inte hade klarat lönesäkningen jag behövt ta, däremot blir hennes inte lika påtaglig. Som parantes är hon nöjd med att få vara hemma med barnen och ser inte det vardagliga som något “negativt”. Själv hade jag gärna haft ombytta roller om det varit ekonomiskt möjligt.
Jag har varit hemma totalt 5månader med barnen med föräldrapenning. Under dessa månader tog jag av egna sparpengar för att “täcka upp”.

Under hennes föräldraledighet har hon haft en bättre allmänpension än när hon arbetat tack vare “pensionsrätt för barnår”. Tjänstepension varken har eller har hon haft. Så den har varit oförändrad. Däremot har vi säkerställt att hon alltid kunnat lägga undan minst 2k/mån. Oavsett om hon arbetat eller varit föräldraledig. Under hennes föräldraledighet har jag däremot inte kunnat spara något.

När det kommer till VAB så har snarare jag i större utsträckning tagit ansvaret, då jag också haft en möjlighet att VABa utan att officiellt ta ut VAB-dagar. Samma när det kommit till inskolningar, tandläkarbesök, mm. Oavsett VAB-dagar eller inte så har jag fortfarande en större flexibilitet att planera om mina arbetsdagar. Hon är mer “låst” då hela hennes inkomst bygger på tidsbokade kunder (frisör).

Övriga sysslor i hemmet görs 50/50. Jag älskar att laga mat och står nog för 99% av både handling, matlagning och tillhörande disk. Städa gör vi tillsammans och även tvättar.
När det kommer till barnen prioriterar vi bägge de lika högt. Ingen av oss prioriterar något högre än familjen. Dvs ingen som är borta mer än vad den andre är för att spela golf eller dylikt. Vi gillar och trivs med att vara ihop.

Kostnaderna vi har utöver boendet delas inte 50/50. Som nämnt i inledningen har det inte här varit någon spikad uppdelning i varken SEK eller %. Vi har stöttat i den mån vi kunnat inom rimliga gränser - för att hålla det “rimligt/rättvist” givet våra olika förutsättningar.
Även om jag kanske i större utsträckning betalar i matbutiken eller på restaurang - så är absolut inte hon feg för att ta upp plånboken.

Ponera att matkostnader (inkl blöjor, schampo, tvättmedel, toapapper mm) landar på ca 15k/mån.
Utav de 15 kanske jag står för 12k. Handligen sker oftast ensam utav mig, då jag också är den som till vardags oftast har bilen och på så vis enklare får med mig matkassarna hem.

Övriga “större” kostnader som tillkommer. Allt ifrån resor, möbler, elektronik mm - står jag i större utsträckning för. Dvs jag lever inget annorlunda liv än vad hon gör. Vi lever lika ihop.

Ändrar ovan bakgrund dina fördommar/misstankar/spekulationer?

2 gillningar

Jag tycker du/ni är alldelse för oroliga över vad andra tänker. Du säger att du är nöjd och även hon, vad är då problemet?

Ert liv, lev det som ni vill. Jag håller med övriga att jag anser ert boende vara för dyrt. Men varför ska du bry dig i vad en främling på nätet anser?

Är ni medvetna om riskerna och gillar era liv? Kör då vidare på det, även om det är goda råd att gifta er och bo billigare är det ert liv.

Livet är inte rättvist, bara mer rättvist än döden

Ställt frågan innan, men aldrig fått några svar.

Vad definierar ett ”dyrt” boende?

Boendet hade redan dag 1 en belåningsgrad om 68%. Belåningsgraden är under 4,5ggr utav vår gemensamma årsinkomst.
Efter boendekostnader har vi fortfarande 34.000:- kvar att leva för per månad. En nivå som vi känner att vi kan leva ganska gott på.

Utöver detta så finns det möjlighet att öka den totala inkomsten genom att avstå löneväxling. Dessutom finns det en årsbonus om 150-200k brutto per år som inte är inkluderad.

Vi bägge har bra buffert/fuck you-pengar, om saker med arbete skulle ”skita sig”. Utöver det anslutna till facket med bra bistånd för perioder med arbetslöshet.

Och sen är väl inte vi mer människor än någon annan. Skulle hela livet vändas upp och ned och nån utav oss hade blivit invalid och inkomstlös - hade vi väl fått sälja och anpassa oss efter den ”nya” längre inkomsten. Det dilemmat hade ju uppstått om vi var belånade till hälften av vad vi är också.

Gift er och slå ihop därmed ihop era ekonomier. Klart.

Som sagt - på vilket sätt blir det ”rättvist” när bara en av parterna har en ekonomisk vinning i SEK av att dela inkomsterna på hälften?

2 gillningar

Ingen kan svara på vad som är en för dyr kostnad för er annat än ni.

Men ni har 59k in varje månad och lägger 24k på boende i direkta konstader. Antar att underhåll och renoveringar är exkluderade. Vilket blir 40% av era inkomster till bondet. Och ränkar man med underhåll och renoveringar nog över 50%

Sen om ni är nöjda med det ska ni köra på det. Men man brukar säga att mer än 30% på boende gör en känslig för störningar. Och brukar anses som ohållbart i längden.

Jag förspråkar dock inte att du ska göra ändringar i din ekonomi som passar andra. Jag anser du ska vara nöjd och glad över det du har och vara stolt över det.

Du verkar vara väldigt medveten om dina val och konsekvenserna dessa för med sig. Det är långt mer än de flesta andra. Du behöver sträcka på ryggen och känna dig stolt över att ni har ett liv både du och din partner är nöjda med. Sen struntar du i vad andra tycker så länge det inte är faktiska problem. Som tex att kronofoden börjar hälsa på eller liknade. Då kan det vara bra att lyssna

4 gillningar