Hur ska man på ett bra sätt avgöra om ett “ämne” ska kategoriseras som kontroversiellt? Låter som det vi nu lutar åt är att något ska klassas som kontroversiellt när det blir hetsig stämning?
Jag skulle vilja påstå att det finns en risk att det blir det snarare blir användare som kommer klassas som kontroversiella. Utan syfte att peka ut någon, så tar jag en diskussion som jag tyckte hade en genuint intressant frågeställnig och själv deltog i själv, nämligen “Gifta sig utan att barn finns med i bilden”. Om man ser förbi framtoningen (från flera i tråden) som kan ha åsikter om, så är det väl inget kontroversiellt ämne? Man efterfrågar ekonomiska fördelar med att ingå äktenskap om man inte har barn, det är ju lite som att fråga om det finns några fördelar att skaffa elbil trots att man inte kan ladda hemma. I denna tråden det det väl ändå ordvalen och otrevliga/irrelevanta/fördomsfulla kommentarer som gjorde att det spårade ur?
@janbolmeson, du sa själv i denna tråden när du skapade “kontroversiella ämnen” att du tror dig veta vem som kommer passa i denna kategorin, inte vilka ämnen.
Som du också säger så är det svårt att objektivt bestämma vad ett kontroversiellt ämne är
Är det verkligen kontroversiella ämnen som är det huvudsakliga problemet då? Jag har också lite svårt att se det… Är det det feedbacken säger, eller att en viss tråd spårat ur?
I slutändan riskerar på så sätt vilket ämne som helst att klassas som kontroversiellt givet att framtoningen i diskussionen upplevs otrevlig. Är det verkligen rätt verktig att ha en ämneskategori för kontroversiellt när det inte är ämnet det som är problemet? Känns som en rätt lösning på fel problem. Så, även om det mycket svårare att lösa så är väl problemet hur användare framställer sig, även om det såklart kan finnas kontroversiella ämnen.
Störst ansvar har såklart den som skriver, och det finns många som lägger till onödiga kommentarer till annars välutvecklade tankar, sen måste man som läsare kunne förbise vissa retoriska dikeskörningar och själva försöka bidra till en saklig diskussion.
Detta är min personliga uppfattning och speglar min rädsla för att gå miste om spännande och givande diskussioner som kan bredda ens erfarenheter och ge tankespjärn som jag endast hittat på rikatillsammansforumet.
Tillägg: jag håller med flera tidigare talare om att jag inte tycker att vi ska ha någon “flashback” slask här på rikatillsammans. Då kan man söka sig annanstans tycker jag.