Jättesvårt att moderera - hur ska vi göra tillsammans?

Jag blev plötsligt väldigt sugen på att blanka tonfiskfabriker.

9 gillningar

Räcker det inte att bara konstatera att vi är olika, uttrycker oss olika, uppfattar saker olika och reagerar på saker på olika sätt. Mänsklig kommunikation kommer sällan att flyta fram smidigt som en å utan brusningar. Bäst fungerar det enligt mig mellan personer som kan uttrycka när något inte känns bra, och som också kan lyssna på någon annan som uttrycker att det inte känns bra. Då öppnas ett utrymme för förklaringar, uppklarande av eventuella missförstånd och eventuellt en anpassning av det egna beteendet.

Problemet är väl bara att detta försvåras i ett forum där många andra ser på. Dessutom är många varken tillräckligt vana eller modiga för att mötas på den här relationella nivån.

Det kommer alltid att uppstå slitningar mellan människor, i det yttre och/eller inre. Det är helt normalt men frekvensen av det ökar definitivt av vissa typer av beteenden, som i sig inte behöver vara illa menade. Dock kan det vara klokt att försöka undvika dessa beteenden när man pratar med människor man inte känner.

5 gillningar

Jag har tänkt på denna tråden medan jag lagade middag - Hur länge har detta problemet pågått egentligen?
Jag frågar inte för att vara dryg utan för att sommar-fenomen är vanliga på forum - alternativt uttryckt Eternal September - Wikipedia. En period då många nya/många med mycket energi och fritid (semester) är inne och skriver edit och nivån sänks /edit.

Samtidigt är det dumt att trivialisera problemen men jag vill mana till viss skynda långsamt, implementera förändringar men också utvärdera dem i september/november när arbetslivet är igång igen.

6 gillningar

Håller med! Viktigt att utvärdera och se om förändringarna (omarbetade riktlinjer och moderatorkår) har haft någon effekt, och vilken i sådana fall.

Jag tror att det kan vara ett fall av droppen som fick bägaren att rinna över. Nu är det högtryck, och då intensifieras det som även kanske fanns tidigare (har inte hängt här så länge, så min observationer är färska).

3 gillningar

Det jag inte förstår är varför de som uppfattas som otrevliga, eller har “hård ton”, inte förväntas styra upp sitt sätt att kommunicera. Uppenbarligen är dessa skribenter bra på både språk och mest troligen ton, men väljer att applicera ett språk som känns respektlöst.

Att kalla folk för lättkränkta och snöflingor är bara trams. Mest troligen är den du skriver med inte kränkt - det är du som kommunicerar på ett otrevligt sätt.

Att inte vilja ändra på sig själv för att visa hänsyn är ett så konstigt sätt att agera, förstår liksom inte det. Vill ni inte nå fram med budskapet?

Här, precis som i andra sammanhang, skulle jag avfärda otrevliga personer för att de saknar grundläggande hyfs. Det har inte med ämnet i fråga att göra, jag har bara inte ork för att hänga på ställen på nätet där folk tjafsar. Dålig ton leder direkt till tjafs och förstör konstruktiva diskussioner.

16 gillningar

Varför läste jag igenom hela denna tråden? Kommer aldrig att få tillbaka den tiden… :cry:

Jag måste ha missat alla dom trådarna som åsyftas…

4 gillningar

Har märkt på mina egna inlägg jag skriver att dom uppfattas mycket kortare och ”hårdare” om jag skriver dom på mobilen, än om jag skriver på datorn. Främst pga det tar sån lång tid att författa något långt och genomtänkt på mobilen :joy:

Förbättringsförslag. Blockera mobila användare :smiley:

1 gillning

Jag känner inte att något måste implementeras snabbt, däremot kände jag ett behov att diskutera issuen. Jag ser gärna små justeringar i lagom takt från moderatorerna, än svepande snabba förändringar i panik.

Vi kan prata om det ett tag och se vart det landar :+1:

1 gillning

Hjälp, alla mina inlägg i denna och gårdagens tråd är skrivna på mobilen! Jag hoppas du har fel! :sweat_smile:

2 gillningar

Omformulerar lösningsförslaget: Gör alla med dåligt tålamod medvetna om att deras mobilskrivna korta inlägg kan uppfattas otrevliga :joy:

Skickat från min iPhone

2 gillningar

Eftertänksamhet. Ett favoritord :slight_smile:

1 gillning

Har inte läst alla inlägg, men min tanke är att så stort forumet blivit så borde du ha hjälp av ett antal moderatorer.
Det kanske du redan har?

Jag har själv varit moderator på ett bilforum. Där hade vi en dold forumdel som vi kunde diskutera olika fall av anmälningar eller “problemanvändare”. Det fanns även ett par som var “admin” med mer behörigheter.

Det fick man lära sig i lumpen…
Vilket är det viktigaste ordet på 13 bokstäver?:
Förtänksamhet

… och systembolaget

2 gillningar

Det hade absolut dödat mitt intresse, eller ja, mitt slösurfade hade gått till annat… Jag tror forumet hade mått bra av lite olika kategorier, precis som @janbolmeson nämnde tidigare… Jag tycker det är för mycket trådar om samma saker (frågor om personens fondportfölj tex) och för lite spekulationer om aktuella saker, som om fed är goda eller onda efter deras senast uttalade, senaste veckans initial jobless claims siffrorna osv… :joy:

#endthefed

1 gillning

Ok, för att komma till vägs ände i den här diskussionen. Jag tar till mig många bra förslag. Rent konkret så kommer jag agera på följande:

• Jag kommer bjuda in några av dem som har moderator-erfarenhet från andra forum till en arbetsgrupp.

• En sak jag hoppas kommer att komma från arbetsgruppen är att vi arbetar genom riktlinjerna för forumet och sedan kan vi diskutera dem gemensamt.

• Förhoppningsvis vill några av dem sedan tacka ja till rollen som moderatorer i forumet.

• Jag kommer bli hårdare på att försöka moderera gällande “god ton” och främst försöka hålla det kring ad hominem och saker som kan misstolkas. Eventuellt kommer jag hjälpa användare med att omformulera inlägg.

• Redan nu har jag gjort ett par trådar med forum-tips hur man kan använda forumet smidigare. T.ex. kring att tysta vissa kategorier.

Sedan får vi hjälpas åt kring att skapa det här tillsammans. Så jag hoppas att som du skriver @Ola_Morin att det inte var bortslösat utan att det kommer något gott ur det. Sedan kan ju du också skapa de trådar du finner intressanta. :wink:

Stort tack för hjälp, tålamod och förslag. :pray:

24 gillningar

Jag tycker detta låter väldigt bra. :heart:

1 gillning

Efter att ha läst hela denna tråden vågar jag knappt tänka på att själv skapa en tråd; min pessimistiska syn på omvärlden i kombination med konspirationsteorier hade garanterat kränkt någon - så det väntar vi lite med iaf tills moderatorgruppen är på plats

Var mitt första förslag verkligen inslaget i silkespapper? Ja, du kan göra det tydligare än så om du vill:

Det är min bestämda uppfattning att du tyvärr aldrig kommer att få bukt med dina problem om du inte också ser till att sluta spela på trav då detta fullständigt motverkar ditt mål om att bli skuldfri.

Kort, koncist, tydligt och inte alls något fort av personpåhopp. Jag har svårt att se vad det tillför att vara råare än så, till exempel med att lägga till ett “men fortsätt du att gräva ett ännu djupare hål åt dig själv om det nu känns bättre”. Och detta har fördelen att det är ett trevligt svar som inte automatiskt gör mottagaren defensiv. Samtidigt ser jag inte hur det skulle vara inlindat vilket i sin tur skulle kunna innebära att mottagaren skulle kunna missa budskapet.

Sedan kan det såklart finnas fall då det kanske, efter många rundor av att försöka förklara problemet för personen i fråga, passar att ryta till lite, men att ta till detta som första metod känns rätt kontraproduktivt i min mening och det skapar även, för många, en otrevligare och tråkigare stämning.

5 gillningar

Jag tror du kan vara lugn. Hittills har jag inte sett någon här bli kränkt över innehållet i någons tankar utan snarare bara hur det har sagts. Pröva vetja! :slight_smile:

4 gillningar

Fast här drar du väl lite väl snabba slutsatser om ludde och vad som var tanken bakom det han skriver?

Om man exempelvis översätter piggelinen till något vänligt, något värmande och snällt- så kan man tänka att det väl oftast finns en anledning till att någon beter sig övergripande kantigt. Och även fast gränser helt klart behövs så kan det faktiskt göra underverk att tillföra något snällt och bra. För att tycka så behöver man inte vara särskilt konflikträdd :blush:.

Har ingen aning om hur ludde menade, men han kanske har en viktig poäng som faktiskt kan vara användbar i detta forum?

1 gillning