Forum kan uppröra känslor. Utmana dig. Ifrågsätta dig. Det är inget farligt. Vi är alla människor och du är dessutom bara en anonym avatar. Du kan växa. Om du vill.
För övrigt är min humor så torr så jag håller på att självantända.
Om det är relevant att prata om personen då? Ex. att någon skapar en tråd där den beskriver ett Lyxfällan-beteende och att den behöver hjälp för att inte hamna hos kronofogden, ska man då inte säga något överhuvudtaget som har med personens egna beteende att göra? Blir ju absurdt.
Jag kan berätta för barnen att så gör man inte utan att ens approchera personen som pissar i hörnet.
Jag kan försöka göra på ett sätt som ger mig ett tack från personen som kissar, mina barn och tredje part.
Eller någon kombo av allt ovan. Problemet är ju alla har sätten har olika konsekvenser. Jag själv har alltid målet och ambitionen - men lyckas inte alltid - att alla ska kunna säga ”tack” till mig efter att jag gett feedback. Både barnen och hen som kissade i hörnet.
Jag upplever@guldfeber att du på din höjd hade fått tack av barnen. Tricket är att hur kan man göra för att få tack av både den kissande personen och barnen och de andra som såg det på avstånd.
Du har ingen lätt uppgift. Diskussion kring pengar hamnar lätt i värderingar och att vara anonym på nätet kan göra att det är lätt att vara mer spetsig än man skulle vara om man satt mitt emot varandra på en middagsbjudning. Jag tror som andra sagt; det är inte ämnena som är problemet, utan hur kommentarerna framställs.
I min FB-grupp har jag “tydliga”(?) regler vad som är acceptabelt beteende och att man måste respektera varandras åsikter. Väljer man trots det att vara dryg mot andra eller på annat sätt vara otrevlig så brukar 1) andra medlemmar anmäla inlägget till oss, 2) jag punktmarkera i inlägget och säga att det räcker samt vid behov stänga tråden. I sista fall så plockar jag bort medlemmen från gruppen. Vet inte om det går att få till något liknande här. Det är trist om ämnen ska sättas i en egen katalog bara för att någon/några är muppiga. Det borde inte vara så många som är så okänsliga.
Självklart ska man säga det MEN först efter att man har ett kontrakt som säger att man får göra det. Tro mig, jag och min vän och fd kollega Charlie Söderberg som gjorde första säsongerna och Philip Diab som jag också känner från min coachkarriär har haft många samtal om hur man gör saker med så kallad ”rapport” och tillåtelse.
Att säga till någon som inte bett om det att de beter sig idiotiskt får bara en bakutspark. Varför tror du att coachningen i Lyxfällan kommer först efter de har sagt att de kommer göra allt för att förändra sin situation.
Har man inte bett om det eller gett tillåtelse så är inte dörren för feedback öppen. Även om man skriver på ett forum. Man kan till och med tro att man är öppen för feedback men inte vara det.
Kan berätta många anekdoter från lyxfällan och Coaching som aldrig kom med på tv.
Intressant, vi kan ta ett annat exempel då som faktiskt är vanligare än parkeringshus-pissare.
Du sitter i ett möte på en arbetsplats där någon (som du inte tror rimligen kommer kunna ta till sig av feedbacken, mest troligt pga att denne talar i egenintresse) uttrycker tankevurpor, skyller ifrån sig eller på annat vis beter sig illa. Du ger då denne person feedback ändå till gagn för de andra som deltar.
Om du hade valt motsvarande alternativ tre i detta fall så hade det klassats som skitsnack mot personen du valde att inte ifrågasätta på mötet.
Att moderera är ett svårt jobb då man sällan kan få båda parterna nöjda. Men en sak att tänka extra noga är hur nya användare bemöts. I alla forum jag besökt och deltagit i, finns det äldre användare som sett samma frågor många gånger. Tillslut kan svar som “Det finns en sökfunktion” komma, eller otrevligare varianter av samma svar. Vilket knappast får nya användare att stanna kvar.
För i slutändan behöver forumet nya användare för att inte dö ut.
En klass för sig är föräldrar som kontaktar mig för att jag ska hjälpa deras barn med ekonomi. De är hemma, arbetslösa och spelar dataspel. Min kommentar förr var: ”men de har inget problem, de är ju typ FIRE, det är ju du som har ett problem”…
För att de kommer ändå uppleva den riktad mot dem och det kommer kidnappa tråden när man ska förklara att det inte var riktat mot dem. Finns otaliga exempel på det i forumet.
Så man får lägga till typ ”disclaimer: detta är i själva verket ändå inte riktat mot dig utan till ev läsare som har förmågan att ta till sig budskapet, så du kan bespara dig beväret” efter varje inlägg riktat mot en person som behöver se inåt sig själv för en lösning?
Är det uppenbart riktat mot person (och att det inte är den personen som är saken), då kan det gott raderas direkt. Är det en tolkningsfråga då kan det döljas istället. För den som modererar är det ett beslut som skall ta någon sekund eller två att ta.
Fallgropen är att de som är vana att uttrycka sig på det sättet och får inlägg raderade blir såklart inte glada. Däremot är den potentiella uppsidan att de som inte tycker om den sorters inlägg blir glada. Dessutom borde denna ansats göra det lättare för nya forumiter att känna sig hemma och inte bli ivägskrämda av sådana poster. Det skall vara lätt att göra rätt och svårt att komma undan med att göra fel.
Här på forumet kan man ju inte ens skriva i allmänna ordalag om vissa fenomen utan att en del känner sig förnärmade eftersom det finns en liten möjlighet att någon annan kanske eventuellt känner sig träffad Så om jag skulle svara tex ”Jag upplever att personer som har svårt att läsa vissa trådar pga deras upplevda tonläge i tråden behöver finna lösningen på detta hos sig själva eftersom ingen kommer lösa deras upplevda problem åt dem” så skulle det hagla anklagelser om passiv aggressivitet etc.
@janbolmeson Du kan kolla hur Marcus Oscarsson sköter sina trådar på facebook. Säga vad man vill om honom men han har järnkoll på sina trådar, vad som tillåts och inte tillåts. De som bryter mot reglerna åker ut direkt. Det är stenhårt men det är enda stället där man kan diskutera/läsa med god ton och sakliga diskussioner. Och då är det ett ändå ett politiskt forum!
Fast detta är inga som helst problem. Ett sådant svar skulle kunna låta såhär:
Nu uppfattar jag det som att du vill ha hjälp med hur du kan göra för att lösa denna situation, och utifrån det du skriver så tycker jag att det verkar som att du måste börja med att ta tag i några aspekter av ditt egna beteende. Exempelvis så skriver du att du vid ett flertal tillfällen har försökt att få ihop tillräckligt med pengar genom att spela på hästar. Detta är i min mening inte ett framgångsrikt recept, och om du fortsätter med detta så tror jag tyvärr att det kommer stå i vägen för alla andra möjliga lösningsförslag. Därför råder jag dig starkt att sluta upp med detta.
Eller så kan man skriva den mer personpåhoppiga varianten:
Jösses! Du har skulder hos Kronofodgen och frekventerar samtidigt travbanan och tror att du ska kunna lösa din situation God morgon!
Det kan ju lika gärna bero på att det förvandlats till en ekokammare där alla med intressanta infallsvinklar blivit bannade. Kul att diskutera med samma jönsar på repeat
Om folk bara skriver sina intressanta infallsvinklar på ett respektfullt sätt så är det lugnt. Det vill säga
Jag anser att det det absolut smartaste man kan göra i dagsläget är att köpa tonfiskkonserver för alla sina pengar, och det är min bestämda uppfattning att de som inte gör detta kommer att ångra sig bittert efteråt.
istället för
Är du go eller? Du shortar tonfiskfabrikerna och tror att du är smart. Du gör som du vill såklart, men kom inte och grina här när du är pank om tre månader.