Om ni (INTE JAG FÖR FÖRTYDLIGANDE) måste välja:
- Gå ner från heltid till att arbeta 50% på tillsvidarebasis
ELLER - Vara helt ledig 3-6 månader och sedan börja jobba heltid igen?
Om ni (INTE JAG FÖR FÖRTYDLIGANDE) måste välja:
Vad är syftet med att gå ner i tid? Ha tid för familj, läsa böcker, spela fotboll, resa, städa och handla inför helg? Syftet är ju helt avgörande tycker jag.
Efter förtydligandet: jobbar mkt jour som läkare så är ledig ngr v i stöten, passar mig utmärkt.
Har eget så kan välja själv hur jag lägger upp min tid. Jobbar nu ca 30veckor per år.
Ibland korta veckor, ibland korta dagar och ca 12st helt lediga veckor utspridda under skolloven.
För mig passar det helt perfekt.

som ovanstående kommentar är inne på - det beror på vad en vill göra med den lediga tiden och i förlängningen vad som är viktigt i livet.
Personligen skulle jag gå ner i tid för att på så sätt göra vardagen mer lyxig. Jag har en stor passion och hobby som jag utför dagligen (träning) men som inte tar mer än max 2-3 timmar. En halvtidstjänst skulle tveklöst ge mindre stresspåslag för att kunna träna så pass mycket varje dag. Och det är också det som är mitt stora sparmål - kalla det barista-FIRE fast på daglig nivå.
Jag har (inte längre) ngt större behov av t ex långa resor och annat som tar lång tid i anspråk. Jag blir därtill rastlös om jag är ledig för länge (=mer än 5-6 veckor). Detta gör att alternativ 2 inte är lika lockade som 1:an. Men när jag var 25-30 (är 48 nu) så skulle jag defintivit gå på alternativ 2!
Halvtid om det innebär ca hälften av passen ledigt. Tror det är svårare att vara ledig så länge on/off. Vill helst jobba minst något tillfälle i månaden för att hänga med i vad som händer och bibehålla rutiner.