Jag har börjat gå i tankar om att det kanske är dags att byta jobb, men innan jag hoppar på något nytt så är jag i stort behov av att bara ta en paus på några månader. Att bekosta det är inget större problem, det ser jag som en investering i mig själv, men det jag inte riktigt vet hur jag ska resonera kring är hur jag skulle lyckas anordna det.
Min nuvarande arbetsgivare har jag tre månaders uppsägningstid mot, vilket det alltid brukar gnällas lite om i intervjuprocesser då nästa arbetsgivare givetvis helst vill att man ska kunna börja omedelbart. Tre månader är väl ändå inte ovanligt i Sverige, så det brukar gå ändå, men om jag dessutom vill ta tre månader ledigt mellan jobben så ska de i så fall vara villiga att vänta ett halvår, vilket jag har svårt att se att det skulle gå.
Som trygghetsnarkoman tar det emot att säga upp sig utan att veta att en ny anställning väntar, speciellt i nuvarande klimat. Jag jobbar som utvecklare med 10+ års erfarenhet, så jag är väl egentligen inte så orolig över att inte kunna hitta något ö.h.t. men det vore ju synd att hoppa på första bästa bara för att kunna stilla oron.
Dels kanske det resulterar i en dålig matchning men också för att jag inte vill spendera min återhämtningstid med att gå igenom massa segdragna intervjuprocesser och stressa kring det. Ska jag dessutom hitta något som är någorlunda nära den lönenivå jag har idag så finns det inte ett överflöd av alternativ, så det kan ta en del tid.
Förmodligen årets lyxproblem, men jag skulle hursom uppskatta era tankar om hur jag bör resonera kring detta. Bufferten finns ju där av en anledning, så det kanske inte är helt dumt att använda den. Samtidigt kanske det finns helt andra möjligheter som jag inte ens övervägt. Eller så ska jag vara glad över att jag har ett jobb ö.h.t. inför lågkonjunktur och sitta still i båten.
Om du verkligen känner det här tycker jag att du kan säga upp dig utan att ha en ny anställning klar och ta ledigt några månader.