Jag har börjat gå i tankar om att det kanske är dags att byta jobb, men innan jag hoppar på något nytt så är jag i stort behov av att bara ta en paus på några månader. Att bekosta det är inget större problem, det ser jag som en investering i mig själv, men det jag inte riktigt vet hur jag ska resonera kring är hur jag skulle lyckas anordna det.
Min nuvarande arbetsgivare har jag tre månaders uppsägningstid mot, vilket det alltid brukar gnällas lite om i intervjuprocesser då nästa arbetsgivare givetvis helst vill att man ska kunna börja omedelbart. Tre månader är väl ändå inte ovanligt i Sverige, så det brukar gå ändå, men om jag dessutom vill ta tre månader ledigt mellan jobben så ska de i så fall vara villiga att vänta ett halvår, vilket jag har svårt att se att det skulle gå.
Som trygghetsnarkoman tar det emot att säga upp sig utan att veta att en ny anställning väntar, speciellt i nuvarande klimat. Jag jobbar som utvecklare med 10+ års erfarenhet, så jag är väl egentligen inte så orolig över att inte kunna hitta något ö.h.t. men det vore ju synd att hoppa på första bästa bara för att kunna stilla oron.
Dels kanske det resulterar i en dålig matchning men också för att jag inte vill spendera min återhämtningstid med att gå igenom massa segdragna intervjuprocesser och stressa kring det. Ska jag dessutom hitta något som är någorlunda nära den lönenivå jag har idag så finns det inte ett överflöd av alternativ, så det kan ta en del tid.
Förmodligen årets lyxproblem, men jag skulle hursom uppskatta era tankar om hur jag bör resonera kring detta. Bufferten finns ju där av en anledning, så det kanske inte är helt dumt att använda den. Samtidigt kanske det finns helt andra möjligheter som jag inte ens övervägt. Eller så ska jag vara glad över att jag har ett jobb ö.h.t. inför lågkonjunktur och sitta still i båten.
Om du verkligen känner det här tycker jag att du kan säga upp dig utan att ha en ny anställning klar och ta ledigt några månader.
Jag sade själv upp mig för några år sedan då jag tyckte att min arbetsgivare var för dålig. När jag hade sagt upp mig började jag titta efter ett nytt jobb och det blev tyvärr (?) inget ledigt glapp mellan anställningarna!
Jag är helt för att ta en paus mellan jobb, men även om jag själv läser CV:n så är det lätt att tolka t.ex. “Tog ett par månader ledigt och reste” eller “Fokuserade på mig själv och mina hobbyprojekt” som “Fick sparken för att jag var en jobbig jävel och har inte lyckats hitta ett nytt jobb”.
Fixa ett nytt jobb och säga upp dig runt 15 mars.
Tveksam att en ny arbetsgivare vill ha dig den 15 juni. Starta det nya jobbet den 15 augusti.
Och om du har sparat semestern använd dem för att ta några veckor i slutet av din anställning.
Jag tog ledigt ett år, mellan aug 2022 och aug 2023, vilade upp mig och reste runt i världen och besökte 21 länder. När jag väl sökte mig tillbaka till arbetsmarknaden så fick jag både ett bättre jobb och betydligt högre lön. Fick en del frågor initialt i processen men när jag konkret kunde berätta vad jag hittat på under tiden, samt hade min fd chef som referens, så var det ingen som tyckte det var minsta konstigt!
Jag var ledig ett år, har skrivit om det både här i tråden nedan samt i en annan tråd. Var inget problem att hitta nytt, bättre betalt jobb, trots ett års frånvaro från arbetsmarknaden. Är jurist om själva yrket är av intresse. Tror det viktiga är att du med självförtroende kan redogöra för vad du gjort under tiden samt vad du fått ut av det. Jag reste en massa, vilket för mig var att förverkliga en stor dröm, samt la mycket tid på träning och återhämtning. Sågs enbart som positivt av nya arbetsgivaren. Vem vill inte ha ny personal som är utvilad och motiverad? Ett tips om du väljer att fullfölja är att det kan vara smart skattemässigt att inte ta pausen vid ett årsskifte om du tjänar över brytpunkten. Vet inte om det är känsligt ämne här med skatteplanering men jag fick en rätt rejäl skatteåterbäring genom att vara ledig aug-aug.
Att gå till konkurrerande verksamhet och bli arbetsbefriad under uppsägningstiden är en lösning som är trevlig om det är möjligt. Då får du dina 3 månader ledigt. Det är mycket som ska stämma för att få till det så dock.
Annars håller jag med övriga. Säg upp dig själv om du har ekonomin för det. Ladda batterierna och fundera vad du vill göra.
Jag tror inte att det är så farligt. Det är ganska normalt att passa på att vara ledig mellan jobb, särskilt om man har jobbat ett tag. Och vad ska de göra? Avfärda en på grund av tre månaders ledighet när fast man visade sig vara toppkandidater?
Du kan ju alltid studera något på distans och vara tjänstledig om du vill.
Det finns många korta YH-utbildningar som går på deltid helt på distans och som jag upplever är ganska lätta om man har lite erfarenhet. Samtidigt kan det bredda din kompetens om du vill vilket gör dig än mer attraktiv på arbetsmarknaden.
IHM Business School har en hel del intressanta kurser inom ditt område där lektioner är inspelade och liveträffar är frivilliga så man kan lägga upp det som man vill.
Den är det ju frågan om du känner dig tillräckligt ledig om du studerar.
Jag var i samma sits och valde att plugga några olika distanskurser som var kurser som jag ville läsa för de såg roliga och intressanta ut, inte nödvändigtvis kurser som gav mig mycket i karriären, men det har gett mig mycket på ett personligt plan.
Nu blev det till slut att jag läste mer än 100% eftersom jag upptäckte att flera av dem var för enkla, och det finns ingen direkt brist på intressanta kurser som går att läsa både på distans och flexibelt.
Finns det någon som kollar om man faktiskt studerar under dessa månader? Är ju såklart lite fult mot arbetsgivaren, men om man inte söker studiestöd så spelar det väl ingen roll att kugga kurser under tre månader och göra vad man vill istället?
Starta eget bolag så har du rätt att vara tjänstledig upp till 6 månader. Denna ledighet måste du söka 3 månader i förväg för att ha rättighet att nyttja. Precis som med tjänstledighet för studier har din arbetsgivare inte rätt att neka denna tjänstledighet om du söker i tid dvs 3 månader i förväg. Lycka till o njut av ledigheten.
Ett glapp på några månader är hanterbart att hantera i sitt CV, och sannolikt betydligt vanligare än många tror. Har människor i bekantskapskretsen (på mellanchefsnivå) som vid flera tillfällen fått sex månaders lön och slutat på fredag för att sedan skrota runt hemma medan de söker nytt
Jag har aldrig skrivit månader i mitt CV, endast år. Ser ingen anledning till att vara så precis.
Nån gång har jag faktiskt också tummat lite på årtalen. Tex när jag slutade i slutet av 2006 och sen började plugga (i slutet av) 2007 så har jag skrivit att jag slutade 2007. Var även ”långledig” 2019-2020.
Ingen har någonsin ifrågasatt detta.
Förövrigt, varför inte försöka komma överrens om långledigt från nuvarande jobb? Obetalt om det krävs. Då har du tid att fundera. Vill du sen byta så säg upp dig när du hittat nytt.
Det behöver inte alltid vara en nackdel att ha en lucka i sitt cv, om det tex handlar om utbildning, att få mer tid till sina barn, utveckla andra sidor hos sig själv, resa och lära sig nya kulturer. Många arbetsgivare tittar inte enbart på vilka tidigare anställningar man har, utan också vilka värderingar man har. Man uppfattas mer som en pålitlig och ”nära jorden” person, vilket arbetsgivare (en del av dom) uppskattar. Tycker absolut du ska ta några månader off sålänge du har ekonomiska förutsättningar. Du kommer garanterat hitta ett minst lika bra jobb senare, du vet ju vad du kan och du har erfarenheten. Kör på och gör det som känns rätt för dig! Bry dig inte om vad andra tycker.
Det är sant att de inte har rätt att neka tjänstledighet rakt av. Men om arbetsgivaren kan visa på att det skapar väsentlig olägenhet pga tjänstledigheten så behöver de inte bevilja den när som helst utan de kan förskjuta den. Dvs, även om man ansöker 3 månader i förtid så är det inte säkert att man får ledigheten direkt utan det kan vara så att man får vänta ett par månader tills det passar bättre för arbetsgivaren. Detta kanske inte är ett problem för TS, men det kan vara bra att tänka på.