Jobba deltid under föräldraledighet

Hej!

Ska ganska snart gå på längre föräldraledighet (6 månader) och funderar lite över hur jag ska lägga upp det.
Har möjlighet till föräldralön (10%) i 6 månader. Funderar på att jobba deltid (två dagar/vecka) under föräldraledigheten för att dryga ut kassan. Det skulle isf innebära tre dagars föräldraledighet i veckan (med föräldralön).

Finns det någon ekonomisk nackdel med detta upplägg som jag bör vara medveten om?

Ett par saker att tänka på är hur många dagar du måste ta ut för att vara berättigad föräldrarlön från ditt arbete. Det kan vara lite olika mellan olika arbetsgivare som jag förstått det.

Sen är väl den uppenbara frågan - vem tar hand om barnet de två dagar i veckan du jobbar? Och kommer det vara värt det i slutändan både ekonomiskt och för hela familjen?

Jag gör så (jobbar 50% och 50% FL, är inne på andra barnet med det upplägget). För att få ut mina föräldralön var jag tvungen att lägga föräldraledigheten “rakt av” så att säga, så funkade inte att jobba två av dagarna och vara ledig tre. Det kan vara värt att kolla upp.
Annars tror jag inte ett det medför några nackdelar att tala om. Dock så vill jag göra såhär oavsett, så spelar mindre roll, för prio är att dela föräldraledigheten jämt och ge barnen lika tillgång till bägge föräldrarna.

2 gillningar

Instämmer. För mig (kommunanställd) så gäller att jag får föräldralön 180 dagar, men bara om jag tar ut alla i följd och jag måste också ta ut sju dagar per vecka.

En kompis jobbar statlig och får 365 dagar som han kan ta ut närsomhelst.

Dvs väldigt stora skillnader mellan olika avtal.

När jag jobbade för regionen så var det 180 dagar föräldralön i ett sträck som gällde. Man fick inte bryta av med semester eller jobb, då försvann resterande dagar med föräldralön.

Det var lite olyckligt då arbetsgivaren ville att jag skulle hålla föredrag på en konferens i Amsterdam efter 3 månaders föräldraledighet. Jag skulle fått ta med mig man och bebis på resan. Men det gick inte för då skulle jag ha brutit min föräldraledighetssvit och förlorat massor av dagar med föräldralön.

Så ha koll på avtalet när du väljer upplägg!

Ska lägga till att “rakt av” för mig (jobbar privat i större företag) inte behöver vara fulla dagar i sträck, kan vara %-andel men måste vara samma andel alla dagarna i sträck.

1 gillning