Jag har en Mac Mini med Intel, den är 6 år nu men upplever den snabb. Har även en M1 Mac Book som jag upplever snabb.
Jag pysslar också en hel del med utveckling (fast på fritiden bara) och älskar Mac just för att det är så lätt att få in “linux” i Mac med Homebrew bland annat, du kan ju köra det mesta på en Mac. Vill du ha en node.js server, inga problem.
Jag kör lite blandat Visual Studio Code och Atom (som nu är nerlagt) samt Termius som SSH klient.
Upplever inte att något laggar, kör 4k skärm med HDR och är väldigt nöjd. jag multitaskar ganska ofta mellan olika program (editor, terminal, även Remote Desktop till windows servrar, Virtuella servrar i mitt hemma-labb)
Det som är lite synd med de nya macarna är de är omöjliga att expandera. Du kan inte köpa mer RAM eller HD space, så man köper kanske mer än vad man behöver.
Jag tycker dock att 8G ram räcker gott och om du inte ska installera Steam eller andra gigantiska paket så behöver man inte så mycket storage heller.
I mitt fall så ligger det mesta av filerna på en NAS eller på servrar, har även lagt spelen på min NAS.
Jag har även Officepaketet på min mac, använder Excel en hel del men kör också all mail i Outlook och det fungerar fint.