Jobba som lastbilschaufför?

Kan du förklara hur det funkar för mig som inte är inne i systemet. Vad menar du med ”central”? Är det flera aktörer som slåss om samma jobb?

Det känns ändå som bra betalt! 38-40 netto. Ingen övertidspeng då?

Tack för bra input! :smiley:

En lastbilscentral är medlems-/delägarägd och drivs i form av ekonomisk förening eller aktiebolag. Lastbilscentralen har en säljorganisation och trafikledning och ibland anläggningar för fordonsvård, grustag, lager osv. Fakturering sköts att centralen och ibland går även inköp av drivmedel och annat genom centralen och varje månad får åkerierna en avräkning.

Utan traktamente skulle jag nog ligga på runt 29-30.

Ofta när man åker båt över till Danmark eller Tyskland ser man många lastbilschaufförer. Hur fungerar allt? Antar att arbetsgivaren betalar hytt och sovplats, men står de för mat på båten också? Tänker att det är rätt skönt att få vila samtidigt som man ändå tar sig framåt.

Har bara åkt färja en gång med lastbil, då mellan Finland och Sverige. Där ingick en matkupong i färjebiljetten. Buffé, antingen den stora eller i chaufförsmatsalen.

1 gillning

Nu blev jag nyfiken - finns det en egen chaufförmatsal? Får ni sova med fönsterplats eller något mer enkelt?

Som sagt, bara åkt sån färja en gång så jag är fel person att svara på detaljer. Och det var typ 20 år sedan dessutom.

1 gillning

min kompis är 25 år deklarerade strax över 50k/mån år 2024, när han var 23. kör plogbil med mera

en annan kompis deklarerade 44k/mån. lastbil