Jag har ett angenämt problem som jag skulle vilja få hjälp med att diskutera.
Jag har under två år varit anställd konsult på en statlig myndighet och har ansökt och blivit erbjuden en tjänst där med början i augusti. Det löneförslag som ligger på bordet är 3000 över vad jag tjänar idag, dvs en ganska låg löneökning för att byta arbetsgivare. Men det innebär en trygghet med många karriärmöjligheter inom myndigheten.
Under veckan har jag också blivit kontaktad av ett litet konsultbolag och erbjuden anställning där. Här behöver jag hitta egna uppdrag och vara mer säljig/marknadsföra mig själv. Under tiden jag letar uppdrag (efter min uppsägningstid) får jag en rimlig lön som tas från min pott, sen kommer jag behöva betala tillbaka detta. I värsta fall skulle det kunna gå 3 månader (uppsägningstiden) + 6 månader (prövotid) för att leta uppdrag utan att jag hittar något och står med en stor skuld efteråt och dessutom arbetslös. Uppsidan är däremot stor. Pratat med en person som arbetar där som plockar ut mellan 65 - 75 tusen i månaden, samt varit ledig över 60 dagar på ett år. Av det man tjänar går 20% till företaget och 80% till sin pott, efter 1300 timmar går 100% till potten. Dessa 20% används främst till påkostade konferenser och diverse administration. Men som sagt detta är behäftat med en stor risk. Konsultbolaget hjälper till så mycket de kan med att hitta uppdrag, men om jag skulle ta anställningen där vet jag inte just nu (idag) vad jag skulle göra, förutom att söka uppdrag.
Företaget jag arbetar för idag är egentligen inget renodlat konsultbolag (de utvecklar mjukvara/verktyg för järnväg) men har några anställda (som jag själv) som utför uppdrag/tjänster hos olika företag.
Jag har väl egentligen bestämt mig för att tjänsten på myndigheten, men skulle vilja höra/få era åsikter.
Företaget jag arbetar för idag är egentligen inget renodlat konsultbolag (de utvecklar mjukvara/verktyg för järnväg) men har några anställda (som jag själv) som utför uppdrag/tjänster hos olika företag.
Vad är dina arbetsuppgifter? Är du mjukvaruutvecklare?
Den stora fördelen med anställning är tryggheten. Verkar märkligt med en anställning som kan leda till att du blir skuldsatt. Du skriver att du med lite tur kan komma upp i 65-75 tusen i månaden. Hur myclet mer än myndighetsjobbet är det? Hur ser det ut med andra anställningsvillkor? Vad händer om du blir sjuk? Hur ser det ut med förmåner? Är semesterersättning inbakad i lönen på bemanningsföretaget? Ingår tjänstepension i lönen eller måste du ta av din egen pott?
Tror jag jobbar på myndigheten du fått erbjudande från (baserat på att du nämnde järnväg :D). För mig finns många för- OCH nackdelar med myndigheten men det väger väldigt tungt att ha ett sånt säkert jobb med otroligt flexibla arbetstider osv. Plus slippa stressen av att hela tiden behöva dra in nya uppdrag (har jobbat som konsult tidigare så jag är bekant m den…)
Beroende på myndighet kan du även jämför pensionsavsättning och se om du vinner något där. Sedan har ju myndigheter ofta en vecka mer semester än andra arbetsgivare. Är du över 40 så får du sju veckor semester som statligt anställd. Det är ju värt en del
Har jobbat på ett IT-konsultbolag med samma upplägg som där du blivit erbjuden jobb. Jobbar numera på en myndighet.
Jag tänker att i grunden så får man fundera på om man vill vara konsult eller inte och hur mycket kompensation man vill ha för att ta risken. Skillnaden i lön för mig var ca 5k /7% vilket jag tycker är lite väl låg kompensation för den risk jag tog. Fördelar med konsultbolaget var ju flexibilitet med arbetstid/semester roliga konferenser och div andra aktiviteter.
Att riskera att bli skyldig pengar låter ju dumt, jag skulle undvika att ta ut lön innan jag hade ett uppdrag om det är möjligt.
Som andra påpekar så kan man ju fundera på att köra helt eget, ger ju ännu mera flexibilitet och mer kvar i plånboken (konsultmäklare tar runt 10%).
Inte riktigt, jag har sedan 2008 arbetat främst med något som kallas för formella metoder och formell verifiering. Inom järnväg och signalsystem finns europeiska standarder som förespråkar att de säkerhetskrav, som ställs på den mjukvara (kan vara reläer också) som bland annat styr växlar och signaler, ska verifieras med formella metoder. Det är en metodik där man översätter krav skrivna i naturligt språk till ett formellt (ofta matematiskt) logikspråk. Med en bevismotor kan du sedan med mjukvaran, konfiguration för en ”station” och de formella kraven verifiera dessa. Man kan se formella krav som matematiska bevis, går de att bevisa (med bevismotorn) är säkerhetskraven uppfyllda i alla möjliga systemtillstånd, går de inte att bevisa resulterar det oftast i en motmodell av ett systemtillstånd som bryter något av kraven. Jämfört med traditionell testning där man teoretisk kan ta fram tusentals testfall som knappt täcker 1% av alla möjliga fall, är formella metoder en väldigt kraftfull metod, på bekostnad att det kan vara komplicerat att tillämpa (beror på kvaliteten på kraven och hur de har implementerats).
Med andra ord har jag arbetat med denna testmetod med diverse verktyg och utvecklat formella krav. Jag har i och med detta lärt mig hur det svenska signalsystemet fungerar både det som lite slarvigt kallas för ATC och det ”nya” signalsystemet ERTMS (järnvägsbranschen älskar förkortningar och akronymer). Jag har under senaste två åren också varit projektledare där jag har gått igenom signaleringsprinciper, översatt dem till formella krav som sedan ska användas i ett verktyg för att utföra kvalitetskontroller på den konfiguration som tas fram vid projektering av en signalanläggning.
Jag har tagit jobbet på den statliga myndigheten och kommer ha en roll som projektledare och ett produktansvar inom ERTMS.