Jobberbjudande - veckopendla Sthlm - Kph 3 dgr/v?

Hej!

Jag (~32M) har ett jobberbjudande i Köpenhamn och skulle vilja höra lite från er hur ni har gjort i min sits. Det kommer troligen att innebära veckopendling mellan Stockholm och Köpenhamn, så om någon har erfarenhet av pendling välkomnas det också. Att bo i Malmö är inget alternativ. Jag hade så klart kunnat bo permanent i Köpenhamn och hyra ut min lägenhet i Stockholm vilket hade varit ekonomiskt mycket mer fördelaktigt, men jag träffar en tjej i Stockholm och har även familj och vänner jag inte vill vara ifrån så pass mycket. Kravet är att jag behöver skriva mig i Danmark och jobba från Köpenhamn 3 dagar i veckan, vilket hade gjort att jag vanligtvis skulle åkt till Köpenhamn på söndag kväll, jobbat mån-ons, flugit hem ons kväll och jobbat tors-fre och spenderat helgen i Stockholm. Ibland även köra tex ons-fre + helg + mån-ons för att få helg i Köpenhamn också. Resa dörr till dörr cirka 3,5h.

Erbjudandet är att bli chef över vårt finance team på 6 pers, och i dagsläget har jag en person som rapporterar till mig. Karriärsmässigt hade det därför varit väldigt bra att få på CV:t. Jag räknar med att min nettolön (ink i princip garanterad men årligen utbetald bonus på 18%) kommer gå från 53K SEK netto/mån till motsvarande 79K SEK netto (53K DKK)/mån, dvs cirka 26K SEK extra i fickan. Jag beräknar lägga 15K extra i boendekostnad och cirka 6K per månad för veckopendling per månad. Jag har här inte tagit i beaktan skillnad i pensionavsättningar eller ökade levnadskostnader för de dagar jag är i Köpenhamn. Så över lag beräknar jag att gå lite över break-even vad jag har i dag, lite beroende på hur pensionen räknas. Det blir en ganska dyr livsstil men finansieras av en kraftig löneökning.

Jag känner mig taggad på tjänsten och gillar Köpenhamn + kollegorna där. Väldigt bra för CV och tycker i teorin att livsstilen att bo både i Köpenhamn och Stockholm verkar nice, men kanske är naiv. Har dock hört från andra att veckopendla på det sättet kan bli slitsamt i längen, och inte vara optimalt för relationer.

Hur hade ni resonerat och gjort?

1 gillning

Det går tåg också… säger jag som relationspendlat i sexton år nu (även om vi inte ses varje vecka).

Får man fråga varför Malmö inte är ett alternativ?

5 gillningar

Hur har du pendlat? Hade gärna tagit tåg och jobbat där men det är ju tyvärr ofta dubbelt så dyrt.

Har ingenting och känner ingen i Malmö så i så fall hade jag lika gärna bott i Köpenhamn helt.

1 gillning

Jag tågpendlar, då jag försöker leva som jag lär och tycker att nationell flygplanstrafik (som det i allt essentiellt är) är förkastligt. Men jag/vi har ett system och bokar långt i förväg nomalt, vilket gör att man kommer undan de värsta topparna. Kan du dessutom styra själv vilka dagar du ska jobba så brukar det bli lättare att hitta fungerande restider.

Jag reser t ex gärna torsdag och måndag framför fredag och söndag.

Aha, då fattar jag. Det lät först som en fördomsgrej som många stockholmare annars bär på. Jag undrade mest eftersom det generellt är mycket billigare på denna sidan sundet.

3 gillningar

Förstår, hur många dagar i veckan spenderar du i Köpenhamn då?

Nej då inga sådana anledningar, men är i princip lika långt tillbaka till Stockholm så då hade jag hellre integrerat mig på plats. :slight_smile:

1 gillning

Testa och se :tipping_hand_man:t2:

1 gillning

Inga, normalt. :joy: Jag bor utanför Malmö, men pendlar till särbon på södermalm.

:+1:

2 gillningar

Hur funkar det om du är skriven i Danmark men är över 50% i Sverige? Ställer inte det till det skattemässigt för dig?

3 gillningar

Så om jag räknat rätt, 5000 netto extra i månaden samtidigt som du spenderar 7h i veckan på jag förmodar din fritid inklusive söndagar på att flyga etc, dvs nästan en arbetsvecka per månad för 5000. Låter som ett rejält nerköp rent livskvalitetsmässigt, men jag är kanske färgad av att jag avskyr resor och än mer när man måste paja helgvilan för arbetsresa på söndagar.

10 gillningar

Nu är det här såklart högst personligt då jag inte gillar att lägga för mycket tid på att resa.

Men personligen hade jag nog antingen valt att inte ta jobbet och vara kvar i Stockholm, eller ta jobbet och se det som ett kul äventyr att bo i Köpenhamn kanske 2 år innan jag använder mig av erfarenheten+CV till att söka liknande tjänst i Stockholm igen. Annars hade jag nog känt att jag varken kan dra nytta av att jag är i Köpenhamn eller i Stockholm för mycket av min energi skulle gå åt till resorna och därimellan kan jag tänka mig att jag hade varit rätt sliten.

Om du bor permanent i Köpenhamn kan du ju alltid åka hem en helg i månaden och umgås med vänner och familj och känslan är att dom också tycker det är kul att komma och hälsa på i Köpenhamn?

Det svåraste är ju såklart att du träffar någon i Stockholm och där faller nog resterande argument då det såklart är en svår sak att bryta upp mot/ha distansförhållande. Men hade du inte gjort det hade nog jag funderat på att flytta permanent till Köpenhamn och se det som ett roligt äventyr för kanske 2 år.

4 gillningar

Håller med.

Upplägget låter skitkasst, speciellt som du kommer vara borta mycket från tjejen…

1 gillning

Kolla hur din svenska pension påverkas av att du skriver dig i ett annat land och arbetar för utländsk arbetsgivare, dvs emigrerar.
Jag har bekanta som skrev sig i Tyskland ett par år ganska sent i karriären, vilket resulterade i att pensionskontot nollades.
Chock kan man säga…
Jag vet inte hur läget är med Danmark.

Reglerna för detta är inte samma som när en svensk arbetsgivare skickar dig på utlandsuppdrag.

1 gillning

Om du inte provar - vad kommer du tänka om det hela om fem år? Vad VILL du, skulle du ha kul, skulle det berika ditt liv? Livet är så mycket mer än lön och CV, använd din tid till det du vill göra :blush:.

4 gillningar

Tack för input, ja något sånt räknar jag på. Ja jag hade ju spenderat ungefär kl 17-20.30 för pendling på söndagar och onsdagar, men haft 5 min promenad till jobbet i Köpenhamn och 0 min i Stockholm då jag jobbat hemifrån där. Mån-tis hade jag varit utan tjejen eftersom jag kommer hem på onsdag kväll. Sen tänker jag att jag kanske kör en helg eller så i månaden från Köpenhamn så kan hon hälsa på där.

För mig låter det inte så hemskt så kommer nog pröva. Spännande och givande roll, och kul att halvt bo i ett annat land en period också. Lär väl kanske återkomma tillbaka om ett halvår och säga att jag är less på allt flygande men då har man ju i alla fall prövat och fått rollen på CV:t, tanken hade nog oavsett varit att göra det typ i ett år eller så. Om man inte får med sig henne att flytta ner :sunglasses:

1 gillning

Det svåra kan ev vara att hålla sig till mån-ons. Risken är stor att det kommer något viktigt möte på fredagen osv. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att styra fullt ut när man är på plats och inte, särskilt när man har en ledarroll och behöver vara närvarande och synas i lite olika sammanhang.

5 gillningar

Få med tjejen och hyr ett rum hos @angaudlinn så han får lite cashflow. Om du inte får med tjejen så får du omvärdera om det är värt med långdistansförhållande.

Som många skriver här så tror jag att en ledarroll kräver att du behöver vara på plats, förmodligen oftare än vad du vill. Så satsa på att övertyga tjejen. Pröva ett halvår och sen utvärderar ni. Sen är ju tjejerna från Skåne helt fantastiska. Glöm inte det.

6 gillningar

Jag hade tutat och kört! Aldrig ångrat att jag tagit möjligheter på andra orter, även om det inneburit 12 h veckopendling bil eller annat obekvämt vilket givetvis tidvis varit ansträngande.

Ser nya platser, träffar nya människor och får större kontaktnät professionellt och privat.

Sen blir det sällan som man föreställer sig varken privat eller arbetsmässigt, finns ju mycket möjligheter man upptäcker längs vägen oftast där man kanske prövar boendeformer man aldrig trott på, orter man aldrig kunnat tänka sig eller relationer man haft förhoppningar på som spricker.

Vem vet, i värsta fall kanske du bor i Köpenhamn om 10 år och har sålt din lägenhet i Stockholm med 10 ungar som pratar, DANSKA (:face_vomiting:) men mot förmodan stormtrivs med smörrebröd och allt vad det innebär!

4 gillningar

Prova! Karriärsmässigt så låter det ju rätt även om det bara skulle handla om en kortare period. Sen tror jag din kostnadskalkyl för boende + resor förmodligen är något underskattad (ska själv snart börja jobba i kph). Vad gäller pendling så tänker jag att det är som allt, det går om man vill.
Finns ju folk som arbetspendlar 3 h dagligen till jobbet så att köra 3,5 h * 2 per vecka är ju inte helt orimligt.

1 gillning

Hur har det gått @Compoundy?

Om du tar jobbet i Köpenhamn så är mitt tips att du schemalägger resor till Sthlm. Förslagsvis: två helger i Sthlm, två helger i Köpenhamn. Träffa tjejen tre av fyra helger så att du reser till Sthlm två och hon till dig en.

I relationen är det fint att veta när man ses igen nästa gång. I andra relationer är det lättare att planera träffar om man har ett schema att förhålla sig till. Om du stannar två helger i Köpenhamn kommer det upplevas som mer flexibelt för dig på jobbet också.