Jag undrar vad man kan förhandla istället för lön? Jag hade helst av allt velat ha PT (personlig träning) som en förmån. Abonnemang på 2ggr/vecka (595kr/v) som min arbetsgivare står för. Är det möjligt? Arbetsgivaren säger att det inte går enl Skatteverket. Men jag undrar om det går ändå? Att jag betalar skatt på det? Eller hur funkar det?
jag drar in en massa pengar till min arbetsgivare. Det blir svårare att förhandla lönen pga att jag får procentuellt av det jag drar in. Men jag kan tänka mig att förhandla om andra saker. Har ni tips på vad man kan förhandla om istället. Jag har tidigare förhandlat mig till en extra semestervecka (har nu 6 veckors semester).
Vad är en normal förmån som anställd? Tar gärna emot tips och idéer. Vad har ni där ute för extra förmåner?
PT för 30 000 kr/år är inte avdragsgillt för arbetsgivaren. Friskvårdsbidrag är avdragsgillt för arbetsgivaren och skattefritt för den anställde upp till 5000 kr/år. Man kan ge anställda icke-avdragsgilla förmåner, men finns ingen poäng med det - då kan du lika gärna få högre lön.
Bil nämner du i rubriken, där finns det regler kring förmånsvärde o.s.v. som kan göra att framförallt nya elbilar är en vettig förmån, om du har behov av den typen av bil.
Annars är väl det rimliga att förhandla till dig en högre procentsats i bonus, om du skapar det värde du själv tycker!
Ja då får jag försöka förhandla om procenten. Det känns svårare att få till.
Har du koll på annat man kan få som förmån? Om man är anställd, som en förmånlig bil, är det om man ska använda den i jobbet eller kan man få den även för privat eller endast privat bruk?
Förmånsbil går att använda privat. Finns massvis att läsa om det både här och på andra ställen.
Annars upplever jag att skattesystemet är rätt effektivt och att det inte finns en massa kryphål. Friskvårdsbidrag, förmånscykel, julgåva (500 kr…) är väl ungefär så roligt som det blir…
Har du förresten tjänstepension? Det är väl annars den ände där jag hade börjat och krävt motsvarande ITP1-avsättningarna.
Inget jag hört någon ha men tror Jan Bolmesson här hade en video.där han lade upp något om.det tror det var för ett par dagar sedan kan vara något att kolla på